یادداشت/ رضا میرمعنوی

نگاهی به سریال دخترم نرگس؛ یک ملودرام خانوادگی دلچسب

دخترم نرگس یک مجموعه تمام عیار است که زمانه خود را عینیت می‌بخشد. یک ملودرام خانوادگی دلچسب ‘ایمانی’مذهبی’انسانی که به سرعت با عموم مخاطب رابطه برقرار کرد و یک اثر تلویزیونی ماندگار را رقم زد.

دکتر رضا میرمعنوی*

به دلیل ضعف در ساختار سریال سازی از نوع (الف) در مراکز استانها سالهاست که ساخت فیلمها و سریالهای (الف) از تولیدات مراکز استانها حذف و تنها مجاز به تولید آثاری از نوع (ب’ج’د’) می‌باشند.
البته هراز گاهی ‘بدلیل حضور فیلمسازان و کارگردانان نام آشنا در مراکز استانها’ تجربیاتی بطور استثنادر ساخت آثار (الف) صورت گرفته است که متاسفانه’بدلایل متعدد و عدم سرمایه گزاری لازم’نتواستند ذهنیت مرکز نشینان را تغییر بدهند که نمونه‌های فراوانی در این خصوص وجوددارد که شاهد مثالش تجربه اخیر مرکز گیلان بوده است.

لکن هرگاه مدیرانی توانا ‘عاشق و کاربلد زمام مدیریت بدست گرفتند با همدلی’وفاق’ و با استفاده از تمامی نیروهای موجود در منطقه’بدور از هیاهو و بگیر و ببند حراستی’و با رفع موانع و حمایت از شخصیت های طراز اول هنری استان و ارتباط با مرکزنشینان و حمایت استانداران دلسوز ‘دلسوخته و فرهنگی’ بابهره گیری از بازیگران صاحب نام کشوری’در کنار هنرمندان منطقه’اتفاقات جالب”شیرین و تعمق برانگیزی رخ می‌دهد که نمونه بارز اش ساخت سریال (دخترم نرگس) از مرکز ارومیه بوده است.

(دخترم نرگس) یک مجموعه تمام عیار است که زمانه خود را عینیت می‌بخشد. یک ملودرام خانوادگی دلچسب ‘ایمانی’مذهبی’انسانی که به سرعت با عموم مخاطب رابطه برقرار کرد و یک اثر تلویزیونی ماندگار را رقم زد.

ارومیه مردمانی با فرهنگ’مؤمن که اقوام متنوعی را در خود دارد. ارامنه سالهاست که در کمال آرامش و امنیت در کنارمردم این خطه زندگی می‌کنند. من بخاطر بازی در فیلم سینمایی (زن شرقی) مدتها در ارومیه و از نزدیک شاهد این ماجرا بودم. مردم ارومیه مهمان نواز و از فرهنگ و ادب ویژه‌ای برخوردارند که انسان در میان این قوم متمدن احساس بیگانگی نمی‌کند.

(نرگس صادقی) دانشجوی ممتاز دانشگاه ارومیه است ومراحل پایانی تحصیل را سپری می‌کند. (نرگس) همواره با درایت’متانت’ایمان’و ذکاوت خود مشکلات خانواده را حل می‌کند و همواره گره گشای مشکلات دیگران است. اسرار تولد (نرگس) فاش می‌شود تا احوال او و خانواده‌اش را دگرگون سازد.

(نرگس) حتی با رفتار ‘گفتار’و پندار خود دشمن را دوست میکند و با اتکا به ذات الهی و ایمان قوی چنان تحولی در محیط خود ایجاد می‌کند که یک شهر را شیفته ودلبسته خود می‌سازد.

(باقرحبیب پیران) نویسنده و کارگردان (دخترم نرگس) با شناخت کافی از فرهنگ ‘اقتصاد’علم’قومیت’ایمان’و اعتقادمردم ارومیه به زیبایی توانست همه آنها را در قاب دوربین خود جای دهدواین منطقه مرز نشین راتمام و کمال معرفی کند.

(باقرحبیب پیران) از تکنیک پیچیده سینمایی بهره نمی‌گیرد ‘بلکه به لطافت ومتانت شخصیت اصلی سریال (نرگس) دوربین را در جان جامعه حضور میدهد تا حس قوی در مخاطب خود ایجاد کند. نماها بشدت ایرانی است وخلوص دارد ‘. به همین خاطر است که عموم مردم ایران بشدت (دخترم نرگس) را دوست دارند و شاید آرزو می‌کنند دختری مثل (نرگس) داشته باشند.
بازیگران ‘زیبا ‘ساده’وحرفه ای بازی می‌کنند’بدور از غلوها و اداهای بازیگرانه. حتی در بخش‌های پلیسی نیز این مدل بازی رعایت شده است. گویی همگی متأثر از شخصیت (نرگس) بوده‌اند..

هنرمندان خوب ارومیه در کنار بازیگران برجسته کشور خود را به محک تجربه زدند و از لاک فراموشی بیرون آمدند.
چه زیباست آنگاه که یک مجموعه تلویزیونی سعی دارد تا بخشی از ایران عزیزمان را به ایرانیان و جهانیان معرفی کند تا همه بدانند که سرزمین زیبای ها’تمدن’و ایمان سرشار از همدلی است.
ساخت این سریال درس عبرتی است برای سایر مراکز استانی که از لاک خود خارج شده ‘غرور و خودخواهی را کنار بگذارند و با همدلی و یک یا علی کاری شبیه (دخترم نرگس) را بسازند و شور، شعف و نشاط را در فضای منطقه‌شان ایجاد کنند.

در پایان….هرگاه سریال (دخترم نرگس)’را تماشا می‌کردم اشک مجال دیدن نمی‌داد زیرا (دخترم نرگس) بسیار شبیه (دخترم هدیه) بود. هدیه هنرمند گیلانی دقیقاً خصوصیات (نرگس) را داشت با همان متاتت دخترانه و ایمان بی ریا’که همه زندگیش را سرشار کرده بود. با خودم گفتم انگار این شخصیت را (باقرحبیب پیران) بر اساس زندگی (هدیه) نوشته است…
باقی بقایتان

*بازیگر، گارگردان و مدرس تئاتر

پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا: انتشار مطالب خبری و یادداشت های دریافتی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

Share