هلاله امینی: کردستان از واژه تسلیت به ستوه آمده است

نشان دادن رنج کولبر در شورای عالی استان ها | کولبری دیگر شغل مردانه نیست

عضو شورای اسلامی شهر مریوان گفت: کولبری دیگر شغل مردانه نیست. در این مناطق برخی از زنان مجبورند ۳۰ کیلو بار را از چهار یا پنج ساعت در کوهستان ها حمل کنند و اگر به دستانشان نگاه کنیم هیچ گونه نشانه ای از ظرافت زنانه را در آن نمی بینیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از شورای عالی استانها، هلاله امینی نماینده استان کردستان در شورای عالی استانها در نطق پیش از دستور خود در اجلاس سی و چهارم این شورا که پیش از ظهر امروز (پنج شنبه) در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد با طرح سوالی مبنی بر اینکه تصمیم دولت برای بهبودی وضعیت معیشت کولبران دست از جان شسته چیست؟ اظهار داشت: داستان غم انگیز کولبران که هر روز برای نان می جنگد تکرار می شود و تکرار!

وی گفت: مردمان دردمندی که برای به دست آوردن روزی حلال ازصخره ها و ارتفاعات صعب العبور میان گرمای طاقت  فرسا و برف و سرمای استخوان سوز از جان خود مایه می گذارند. اینان قهرمانان صخره نوردی نیستند بلکه جوانان، زنان، کهنسالان، دانش آموزان، دانشجویان، ورزشکاران و تحصیلکرده های دانشگاهی هستند و دردمندانی که هم صحبت کوهستان های بی رحمی اند و نان خود را از این مسیرهای پرخطر تمنا می کنند.

نماینده استان کردستان در شورای عالی استانها در ادامه گفت: چندی پیش در شبکه های اجتماعی پیام همدردی زیاد در رابطه با مرگ دلخراش ۲ برادر نوجوان بنام های آزاد و فرهاد خسروی منتشر شد. پیکر یخ زده فرهاد خسروی، کولبر ۱۴ ساله ای که برای پیدا کردن برادرش گرفتار برف و بوران و بهمن سنگین شده بود پس از۴  روز پیدا می شود.

کردستان از واژه تسلیت به ستوه آمده است

امینی افزود: تصویر دردناکی از پیکر یخ زده فرهاد با مشتی گره کرده منتشر شد و فرهاد کولبر در کنار برادرش آزاد به خواب شیرین رفت که اگر نیم نگاهی توجه به فرهاد می شد او نیز می توانست مانند کوچربیرکار ریاضی دان و متفکر سال جهان که هر دو از اهالی روستای نی شهرستان مریوان بودند معتبرترین جایزه ریاضی جهان را در دستانش بگیرد اما افسوس و هزاران افسوس که به جای جایزه با مشت گره کرده و یخ زده او مواجه شدیم.

عضو شورای اسلامی استان کردستان افزود: ما مردمان کردستان دیگر از واژه ی تسلیت کردستان و ابراز تأسف به ستوه آمده ایم زیرا این واژه ها نوش دارویی بعد از مرگ فرهادها – آزاد ها و هزاران کولبر رنج دیده دیگر است.

وی با بیان اینکه استان کردستان نیازمند توجه بیشترمسئولان کشوری است بیان کرد: استان کردستان صنعتی نیست. کردستان در برخورداری از جاده های کشوری رتبه آخر را در کشور دارد.  مردمانی که به خونگرمی، مهمان نوازی، صفا و یکرنگی شهره اند شایان کم توجهی و بی مهری نیستند.

امینی، سهم استان کردستان و به ویژه شهرستان مریوان از مرز بین المللی باشماق را فقط تخریب زیر ساخت های عمرانی – ازدیاد ترافیک و افزایش آلاینده های زیست محیطی برشمرد و ادامه داد: مهم تر از همه تصادفات هر روزه ای که در این جاده های نامناسب و غیر استاندارد به سبب تردد نفتکش ها و تانکرهایی که به ارابه های مرگ از آن یاد می شود. بلای جان هم وطنان و هم استانی های عزیزم شده است. جاده مریوان – سنندج اهمیت اقتصادی بسیار بالایی برای کشور دارد پس جا دارد در کنار این اهمیت جان مردمان نیز در اولویت باشد.

کولبری دیگر شغل مردانه نیست

عضو شورای اسلامی شهر مریوان، استان کردستان را جزء استان های محروم کشور دانست و کولبران را نماد این محرومیت عنوان کرد و تاکید کرد: کولبری دیگر شغل مردانه نیست. در این مناطق برخی از زنان مجبورند ۳۰ کیلو بار را از چهار یا پنج ساعت در کوهستان ها حمل کنند و اگر به دستانشان نگاه کنیم هیچ گونه نشانه ای از ظرافت زنانه را در آن نمی بینیم. این زنان بیشترشان سرپرست خانواده اند.

وی با بیان اینکه شغل کولبری در استان های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام و بخش هایی از سیستان و بلوچستان به عنوان راهی برای کسب در آمد رواج دارد گفت: همکاران و سروران گرامی بنده به عنوان منتخب نماینده مردم شریف استان کردستان در شورای عالی استان ها وظیفه ذاتی خود می دانم که در اینجا صدای رسای کولبران باشم و رنج هایی را که در این مسیر پر خطر متحمل می شوند به سمع نظر مسئولان کشوری برسانم.

امینی در پایان سخنان خود تاکید کرد: درهر اجلاس شورای عالی استان ها بنا براین بوده که یکی از مسئولان کشوری را به جلسه دعوت کنند. اما بنده با کسب اجازه سنت شکنی کردم و از شخصی دعوت کردم که به نمایندگی از تمام کولبران در اینجا حضور پیدا کنند تا صدای آزادها – فرهادها و صدها تن کولبر دیگر باشد که یا جانشان را از دست داده اند  یا قطع عضو و قطع نخاع شده اند.

نماینده استان کردستان در ادامه سخنان خود با اشاره به مهمان اجلاس تصریح کرد: ایشان کاک احمد راضی به همراه یکی دیگر از دوستانش برای کسب روزی حلال راهی کوهستان های صعب العبور می شوند. اما در میان راه به علت زیادی برف و تاریکی هوا مسیر را گم می کنند و به مدت ۴ ساعت زیر برف می مانند. انگشتان دستش دچار سرمازدگی و قطع می شوند.

وی در ادامه مطلب فوق تصریح کرد: زندگی کاک احمد آیینه وضعیت اسفناک کولبرانی است که پرسش های زیادی درباره شرایط زندگی آنها وجود دارد و تنها دلیل دعوتم از ایشان برای حضور در این اجلاس این بود که شما سروران گرامی عمق فاجعه را از نزدیک مشاهده و لمس کنید.

Share