ناظر گمرکات گیلان؛

میزان قاچاق در گیلان بالا نیست | دستگیری پنج تن در گمرک بندرانزلی مربوط به سال ۹۶ بود

ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی از ۲۹۷ هزار تن صادرات کالای غیر نفتی به ارزش ۱۶۳ میلیون دلار در چهار ماه نخست امسال از گمرکات استان خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،ابوالقاسم یوسفی نژاد روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار در مجتمع نادی لاهیجان با اعلام این خبر اظهار کرد: آمارها بیانگر آن است که این ارقام نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ  وزنی ۲۲درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۲۶درصد رشد داشته است.

وی افزود: محصولات نباتی(میوه، سبزیجات) ،محصولات معدنی(نمک، گچ، سیمان،سنگ، ساختمانی، سنگ مرمر،کاشی سرامیک و غیره )، محصولات صنایع غذایی (بیسکویت،کلوچه،رب، نوشیدنی و غیره)،محصولات نساجی (البسه،پارچه توری و غیره ) و محصولات پلاستیکی(گونی خالی از جنس پروپیلن و غیره) عمده ترین کالاها در محصولات صادراتی این استان  به کشورهای روسیه، آذربایجان ،قزاقستان، گرجستان، افغانستان، عراق بود.

ناظر گمرکات گیلان یادآور شد: میزان واردات کالاهای اساسی از گمرکات گیلان ۵۹۱ هزار تن به ارزش ۲۷۸ میلیون دلار است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ ارزش دلاری ۲۵ درصد  و از نظر وزنی۵۷ درصد افزایش  را نشان می دهد.

یوسفی نژاد تاکید کرد: غلات (ذرت و جو دامی)، حبوبات( نخود عدس ارزن )گوشت،کنجاله سویا، روغن، تخته نراد،کاغذ، مقوا، خمیر کاغذ، محصولات شیمیایی، ماشین آلات صنعتی و قطعات آن از جمله کالاهای اساسی وارد شده به کشور بوده که از گمرکات گیلان و از کشورهای روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، امارات متحده عربی، اوکراین،ترکیه، اکوادور  به این استان وارد ترخیص شده است.

وی به آمار گیلان در تجارت با کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا اشاره و خاطر نشان کرد: سهم گمرکات گیلان در زمینه صادرات به اوراسیا از سهم کشوری ۲۹ درصد وزنی و ۳۹ درصد ارزش دلاری را به خود اختصاص داد و همچنین در زمینه واردات ۲۰ درصد از واردات از کشورهای اوراسیا به کشور متعلق به گمرکات گیلان بود.

میزان قاچاق در گیلان بالا نیست

ناظر گمرکات گیلان در ادامه با اشاره به کاهش قاچاق کالا در گمرکات گیلان کاهش یافته و گیلان استان قاچاق خیز نیست، اظهار کرد: در سال گذشته ۷۴۸ پرونده قاچاق تشکیل شد که از این تعداد ۱۷۴ فقره کشفیات قاچاق کالا توسط گمرک بود.

وی در خصوص دستگیری پنج تن در گمرک بندرانزلی گفت: در گمرکات به عنوان دستگاهی دولتی و با حجمی بسیار از خدمات و همچنین با ماهیت اقتصادی، ممکن است تخلف صورت پذیرد و در خصوص مورد مطرح شده، آن موضوع مربوط به سال ۹۶ بود که همکاری های لازم با دادستانی صورت پذیرفت اما بر اساس بررسی های انجام شده مشخص شد که تضییع حقوق دولت صورت نگرفته است.

یوسفی نژاد با اشاره به ضرورت تجهیز بیش از پیش گمرکات و استفاده از فناوری های نوین برای کنترل قاچاق کالا و مواد مخدر افزود: گمرک ایران چند سال متوالی به عنوان گمرک نمونه جهانی در مواد مخدر معرفی شده و از سگ های مواد یاب و دستگاه های اشعه ایکس در مبادی گمرکی کشور و استان استفاده می شود که نیاز به تجهیز بیشتر دارد.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با فساد، خط قرمز گمرک است تصریح کرد: به هیچ همکاری اجازه نمی دهم تخلف و یا از متخلف حمایت کند و در گمرکات گیلان با فرد متخلف به شدید ترین وجه ممکن برخورد می شود.

یوسفی نژاد با اشاره به تحریم های ظالمانه دشمنان و لزوم توسعه ارتباطات بین المللی با کشورهای همسایه تاکید کرد: گمرک انزلی و آستارا به صورت شبانه روزی فعالیت می کند و در این خصوص نوع خدماتی که ارایه می شود در سطح کشور منحصر بفرد است.

 وی با اشاره به فعالیت های گمرکات گیلان در دوران شیوع ویروس کرونا خاطر نشان کرد: با وجود قرمز بودن وضعیت گیلان، بسیاری از مرزها که دچار مشکل شده بودند سعی می کردند از مرزهای ایران کالاهای خود را به مقصد برسانند و باید بگویم جمهوری آذربایجان همکاری های خوبی با ایران داشت و کمک کرد مرز، بسته نماند.

ناظر گمرکات گیلان با اشاره به ارتباط متقابل گمرک با واحد های تولیدی استان همچنین افزود: سعی شد با اتخاذ روش ها و ارتباط با کارگروه ها و انتقال مشکلات تولید کنندگان و صادرکنندگان به کارگروه های مرتبط مشکلات آنان حل شود و باید بگویم دولت هرگز به عنوان رقیب بخش خصوصی نبوده و کیفیت کالا و قیمت کالا و هوشمندی تولید کنندگان باعث رقابت بین آنها و در نهایت  رونق تولید می شود.

وی با بیان اینکه خبرنگاران باید مشکلات تولید کنندگان را رصد و برجسته کرده و منعکس کنند تصریح کرد: صادرات در گمرک شبانه روزی است و هر صادر کننده ای نیاز به حضور نمایندگان گمرک داشته باشد حضور داریم.

گیلان پیشرو سایر استان های کشور در اتحادیه اوراسیا است

یوسفی نژاد در ادامه با بیان اینکه گیلان در اتحادیه اوراسیا پیشرو  بقیه استان ها بود ادامه داد: در حال حاضر ایران به عنوان عضو ناظر در این اتحادیه حضور دارد و بر اساس توافق صورت گرفته بین ایران و اوراسیا خوشبختانه تعرفه هایی بین گمرک ایران و کشورهای عضو اوراسیا شکل گرفته و بیش از ۳۵ قلم اصلاح ارزش به روسیه و اوراسیا اعلام شده است.

وی با اشاره به اهمیت افزایش صادرات به روسیه به عنوان کشور هدف اقتصادی اظهار کرد: با توجه به تنوع محصولات و چهار فصل بودن ایران اسلامی و همچنین نیاز های کشور روسیه باید در افزایش صادرات به این  کشور از طریق اتحادیه اوراسیا بیش از پیش اهتمام داشته باشیم.

ناظر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندانزلی در خاتمه گفت: به روز رسانی برند ها از سوی تولید کنندگان می تواند کمک بسیاری در افزایش صادرات داشته باشد.

عکس: ابوالفضل شکری

.

Share