رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا:

مراسم عزاداری امام حسین(ع) در سراسر کشور با رعایت اصول بهداشتی و با شکوه برگزار شود

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ایجاد دوگانگی «جان و نان» و «عزاداری و سلامت» غلط است و هر دو باید در کنار هم و با رعایت پروتکل های بهداشتی باشند، اظهارداشت که مراسم عزاداری شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) باید در سراسر کشور، با شکوه و رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی برگزار شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: امسال ماسک گذاری و رعایت فاصله گذاری اجتماعی از سوی عزاداران و عدم تجمع و تراکم در یک مکان نیز جزو شکوه مراسم عزاداری امام حسین(ع) است.

رئیس جمهور تاکید کرد که این مراسم عزاداری با برنامه ریزی های دقیقی که انجام شده، باید به گونه ای برگزار شود که نه تنها بهانه ای در اختیار معاندین  قرار نگیرد بلکه ایران را به الگویی برای سایر کشورها و شیعیانی تبدیل کند که مراسم عزاداری امام حسین(ع) را برگزار می کنند.

دکتر روحانی با بیان اینکه زندگی ملت ایران با عشق به امام حسین(ع) و فرهنگ عاشورا و سوگواری برای سیدالشهدا عجین شده و ایرانی‌ها همواره توجه خاصی نسبت به اهل بیت(ع) و به ویژه حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارند، گفت: فرهنگ عاشورا و کربلا به عنوان فرهنگی بلند و منجی برای ملت ایران همواره محترم بوده و در حقیقت انقلاب، اخلاق و تعاون را مدیون امام حسین(ع) هستیم.

رئیس جمهور افزود: اینکه ملت ایران در برابر زورگویی آمریکا ایستاده و مقاومت می‌کند به خاطر درس‌پذیری از فرهنگ عاشوراست و همین فرهنگ، مردم ما را استوار و مقاوم کرده است.

دکتر روحانی با اشاره به تجربه خوب برگزاری محافل مذهبی در ماه مبارک رمضان و نحوه رعایت پروتکل‌ها در این ماه از سوی مردم، گفت: خوشبختانه برگزاری مراسم مذهبی در ماه مبارک رمضان به گونه‌ای بود که هیچ‌کس حتی معاندین نتوانستند بگویند که ماه رمضان موجب گسترش شیوع بیماری شده است و در ماه محرم نیز باید به گونه‌ای مراسم عزاداری برگزار شود تا در آن پروتکل‌های بهداشتی به خوبی رعایت شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: اصلِ عزاداری باید باشکوه و با عظمت مانند سالهای گذشته برگزار شود با این تفاوت که امسال استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و عدم تجمع و تراکم در یک مکان هم جزئی از شکوه مراسم عزاداری خواهد بود و باید به گونه‌ای این مراسم انجام شود که عزاداری امام حسین در ایران به الگویی برای سایر کشورها در این زمینه تبدیل شود.

دکتر روحانی تاکید کرد: هیچ‌کس نمی‌تواند میان دین و علم فاصله ایجاد کند و امیدواریم امسال فضای محرم با تلاش همه متولیان و مردم فضایی حسینی، عاشورایی و توام با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشد.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود نیز با اشاره به اعمال تحریم از سوی دشمنان در سالهای اخیر و شرایطی که شیوع بیماری کرونا در ماههای گذشته برای مردم بوجود آورد و زندگی آنها را با سختی‌هایی مواجه کرد، گفت: ملت بزرگ ایران در طول این دو سال و چند ماه تحریم و پنج ماه مبارزه با بیماری کرونا نشان داد که توان و قدرت کافی را برای مقابله و ایستادگی در برابر فشارها دارد.

رئیس جمهور افزود: این ملت بزرگ به خوبی ثابت کرده است که در برابر فشار و زیاده‌خواهی دشمنان هرگز به زانو درنخواهد آمد و با اراده، یاری و تعاون یکدیگر هر مشکل بزرگی برای مردم سهل و آسان شده است.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت امیدآفرینی در جامعه برای حل مشکلات گفت: یأس باید از بین برود چرا که اگر ناامیدی جامعه را فرا بگیرد موفقیتی در کار نخواهد بود؛ ما همواره به آینده و کسب موفقیت امید داریم و می‌دانیم در نهایت پیروزی و موفقیت در اختیار ملت‌مان قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور تدبیر و برنامه‌‌ریزی صحیح را از دیگر الزامات مورد نیاز جامعه برای عبور از سختی‌ها و مشکلات برشمرد و افزود: امروز در کشور همه بخش‌ها با برنامه‌ریزی مناسب به وظایف خود به خوبی عمل کردند که توانسته‌ایم در مقابله با بیماری کرونا به موفقیت برسیم و اگر یکی از این بخش‌های درمانی، اجتماعی، فرهنگی و تولید کارِ خود را به خوبی انجام نمی‌داد نمی‌توانستیم موفق شویم.

دکتر روحانی تصریح کرد: اگر در داخل کشور ماسک ان.۹۵، دستگاه ونتیلاتور، گان و دارو تولید نمی‌کردیم و نگاه‌مان به بیرون بود، امروز در مقابله با کرونا با مشکلات زیادی مواجه بودیم اما با تلاش همه بخش‌ها علیرغم تحریم و سختی‌های عدیده شاهد مشکل حادی در این راستا نبودیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت با همه توان تلاش می‌کند تا از مشکلات مردم بکاهد، اظهار داشت: در همین ایام دو مصوبه برای کمک به مستاجران داشتیم که از جمله آن اعطای وام برای تهیه ودیعه مسکن با نرخ ارزان قیمت ۱۳ درصد بوده است.

دکتر روحانی افزود: در دیگر بخش‌ها و کمک به کسب و کارها و افراد جامعه دولت به طور مداوم تلاش‌های گوناگون خود را انجام داده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز ملت ایران با همه توان در زمینه تولید و فعالیت اقتصادی حضور دارد، گفت: افتتاح پروژه‌های گوناگون در بخش‌های گوناگون که هر پنجشنبه انجام می‌شود نشان از این است که کشور در حال تلاش و فعالیت است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه امروز رفع نیازهای بهداشتی، غذایی و درمانی مردم در اولویت است و همه بخش‌ها در این زمینه تلاش می‌کنند، گفت: پس از گذشت چند ماه از شیوع جهانی ویروس کرونا تقریبا همه کشورها به این نتیجه رسیدند که باید تمرکز بر نظام بهداشتی باشد و اقداماتی مانند استفاده از ماسک، دوری از تجمعات، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی انجام شود تا مردم نیازی به مراجعه به مراکز درمانی نداشته باشند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در ابتدای شیوع بیماری اغلب کشورها به سراغ ایجاد ممنوعیت‌های کلی و تعطیل کردن تمامی بخش‌های جامعه رفتند، اظهار داشت: هنگامی که ممنوعیت کلی برقرار می شود زندگی مردم با مشکلات گوناگونی مواجه خواهد شد لذا پس از مدتی همه به این نتیجه رسیدند که باید بازگشایی‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود و راه حل این است که اصول بهداشتی در جوامع رعایت شده و نظارت‌های سخت‌گیرانه نیز اعمال شود.

دکتر روحانی با اشاره به ضرورت حفظ نشاط و روحیه جامعه گفت: اگر جامعه‌ای روحیه خود را ببازد و دچار افسردگی شود و مدام اضطراب به جامعه القا گردد نمی‌تواند در انجام کارهای خود موفق شود. البته ترس معقول صحیح است و مردم می‌بایست از این بیماری به عنوان بیماریِ خطرناک، ترس داشته باشند تا اصول بهداشتی را رعایت کنند اما بین ترس معقول با اضطراب تفاوت وجود دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: باید در تبلیغات بر اصولی که مردم برای مقابله با بیماری انجام بدهند، تاکید کنیم اما می‌بایست بر اصل تولید هم تاکید داشته باشیم یعنی زمانی که به مردم می‌گوییم باید از ماسک استفاده کنید باید ماسک به وفور و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار داشته باشد.

دکتر روحانی با تجلیل از مسوولیت‌پذیری و روحیه فداکاری، تعاون و یاری یکدیگر در میان مردم ایران به ویژه در ایام خاص سال مانند عرفه و ایام محرم و صفر گفت: ان شاءالله امسال مراسم دعای عرفه نیز در مساجد و محافل با رعایت پروتکل‌ها با شکوه و به خوبی برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور ادامه داد: افرادی که تمکن مالی دارند در ایام عید قربان در حد توان‌شان با قربانی کردن و تقسیم گوشت آن میان فقرا به آنان یاری کنند.

دکتر روحانی تاکید کرد: مردم باید توجه داشته باشند که بیماری کرونا را نباید کوتاه‌مدت و مختص به چند ماه در نظر بگیرند بلکه باید برای کل سال و شاید ماههای سال آینده و تا زمانی که واکسن این بیماری تولید و به تایید برسد، آمادگی داشته باشیم و برای بلندمدت برنامه‌ریزی و نظارت کرده و در برابر تخلفات با قدرت بایستیم.

رئیس جمهور افزود: خوشبختانه بر اساس گزارش‌ها در برخی از استان‌ها با اجرای پروتکل‌ها و تلاش مردم توانسته‌ایم از پیک بیماری عبور کنیم و در برخی استان‌ها نیز که در حال ورود به پیک بیماری هستیم باید مراقبت‌های بیشتری را اعمال کنیم.

متن کامل سخنان دکتر روحانی در این مراسم نیز بزودی منتشر می شود…

Share