سید تقی موسویان تاکید کرد؛

مدیران به کمک متولیان کشاورزی و کشاورزان بیایند | لزوم تشکیل جلسه با وزیر جهاد کشاورزی

برنج برداشت شده قبلا در داخل زمین جمع آوری و نسبت به خرمن کردن آن اقدام می‌شد اینک بدلیل آب گرفتگی زمین مزروعی و باتلاقی شدن؛ کشاورز باید آنرا جمع آوری و به مکان دیگری انتقال دهد،که بازهم هزینه بردار است!

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید تقی موسویان، کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی با ارسال یادداشتی به دیارمیرزا از مشکلات کشاورزان گیلانی پس از بارش باران در این روزها نوشت.

متن یادداشت وی به شرح زیر است:

این روزها رحمت الهی دقیقا زمانی نصیب مردم گیلان شده که کشاورزان آماده برداشت محصول پر رنج و زحمت خود بودند! درحالیکه امسال تعدادی از کشاورزان سعی کرده بودند به‌صورت مکانیزه زمین کشاورزی خود را نشاء کنند و تصمیم داشتند در موقع برداشت از دستگاه خود بین یا دروگر اسفاده کنند؛ حال با این بارندگی امکان استفاده از هیچ دستگاهی نیست! اینک در این شرایط، کشاورزان شاکر و کم توقع شاهد چه وقایعی هستند!

۱- هزینه دستمزد کارگر بالا رفته روزانه با صرف نهار و… به مبلغ ۴۵۰ هزار تومان!

۲- میزان کار از یک روز به دو روز و به دلیل باتلاقی شدن زمین در زمین‌هایی که برنج حالت وَرس (خوابیده) به سه روز کارگری تبدیل شده.

۳- برنج برداشت شده قبلا در داخل زمین جمع آوری و نسبت به خرمن کردن آن اقدام می‌شد اینک بدلیل آب گرفتگی زمین مزروعی و باتلاقی شدن؛ کشاورز باید آنرا جمع آوری و به مکان دیگری انتقال دهد،که بازهم هزینه بردار است!

حال با توجه به شرایط چه باید کرد:

مدیران به کمک متولیان کشاورزی و کشاورزان بیایند و آنها را امیدوار کنند.

۱- گروهای جهادی به کمک کشاورزان نسبت به برداشت و جمع آوری محصول کمک کنند، مانند سیل خوزستان و… این حرکت باعث کاهش هزینه و دستمزد کارگران خواهد شد.

۲- کشاورزانی که محصول شالی خود را بیمه کرده اند، متوالیان بیمه ضمن پرداخت به خسارت وَرس یک خسارت کلی به همه اضافه کنند تا بخشی از خسارت وارده جبران شود.

۳- مدیران استان و شهرستان‌ها (شورای کشاورزی) تشکل جلسه فوری بدهند و راهکارهای مناسبی را اتخاذ نمایند.

استاندار محترم در اولین فرصت با هماهنگی نمایندگان محترم مردم در مجلس شورای اسلامی با حضور وزیر محترم جهاد کشاورزی تشکیل جلسه داده و به کشاورزانی که محصول (برنج) خود را به هر دلیلی بیمه نکرده‌اند خسارات پرداخت نمایند، با توجه به اینکه قیمت برنج هنوز ثابت مانده، مصرف کننده باز توان خرید همین مبلغ را ندارد! حداقل با این اقدامات امید به کشاورزان داده می‌شود که باقی مانده زمین شالیزاری خود را بدلیل بدهکاری به بچه محل های اصفهانی، یزدی و تهرانی و… به حراج نگذارند! با این اوصاف باید یادی کنیم از جانباز شهید حضرت آیت الله احسانبخش نماینده امام خمینی(ره) و رهبری درگیلان و امام جمعه وقت رشت که فرمود: «ای کشاورزان گیلانی به این اسرائیل‌ها زمین زراعی خود را نفروشید!»

Share