نماینده مردم رشت در مجلس تأکید کرد:

لزوم برند سازی ارقام مختلف برنج | کشاورزان به مسئله بیمه بی‌اعتماد هستند

آقازاده با ابراز نگرانی از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در گیلان بیان کرد: تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی یک آفت برای استان سرسبز گیلان است که باید با حمایت از شالی‌کاران از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری شود زیرا در غیر این صورت تا سال‌های آینده میزان زمین زیر کشت در استان با کاهش مواجه می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کشاورزان به مسئله بیمه بی اعتماد هستند، گفت: شالی‌کار برای کاشت برنج باید امید و‌ انگیزه کافی داشته باشد ولی به دلایلی به‌مانند بیمه کشاورزی، مشکلات آب و هوایی و نهاده‌ها مشکلات در این حوزه ادامه‌دار است.

سردار سیدعلی آقازاده با بیان اینکه استان گیلان قطب کشاورزی کشور است، اظهار کرد: محصولات استان گیلان نیز جزو محصولات راهبردی کشور هستند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حدود چهار دهه است که به سمت مکانیزه شدن شالیزارها پیش رفته ایم گفت: سالهاست که از کشت سنتی به سمت صنعتی رفته ایم اما باید مشخص شود که از تکنیک های علمی و تکنولوژی چقدر استفاده کرده ایم و این مسئله را باید با سالهای گذشته مقایسه کنیم.

آقازاده با اشاره به اینکه سطح محصول زیر کشت ما امروز دو تن برنج است بیان کرد: این در حالی است که همین دو تن را در سالیان گذشته نیز داشتیم و باید این مسئله دقیق بررسی شود.

وی با بیان اینکه برندسازی کار بسیار خوبی است گفت: اقتصادی شدن این برند مهم‌تر است اما باید برندسازی به نفع کشاورز باشد زیرا اگر بهترین تحقیقات باشد اما بسترهای لازم و موضوع بیمه کشاورزی را تامین نکنیم هیج فایده ای ندارد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مردم به مسئله بیمه بی اعتماد هستند تصریح کرد: مدیریت های اجرایی ما بسیار ضعیف هستند زیرا وقتی که مردم ما زمین های خود را فروختند دیگر کار تحقیقاتی فایده ندارد.

آقازاده با بیان اینکه نتوانستیم محصولات کشاورزی استان گیلان را به دیگر نقاط کشور معرفی کنیم، تصریح کرد: برند سازی ارقام مختلف برنج به‌مانند برنج هاشمی منجر به رشد اقتصادی و توسعه آن محصول می‌شود ولی تا برخی از موانع در این خصوص برطرف نشود هیچ مشکلی در حوزه برند سازی برطرف نمی‌شود.

وی با اشاره به نقش موانع موجود در بی‌رغبتی شالی‌کاران به کاشت برنج افزود: شالی‌کار برای کاشت برنج باید امید و‌ انگیزه کافی داشته باشد ولی به دلایلی به‌مانند بیمه کشاورزی، مشکلات آب و هوایی و نهاده‌ها مشکلات در این حوزه ادامه‌دار است.

نماینده مردم رشت در مجلس با انتقاد از مدیریت اجرایی ضعیف در عرصه کشاورزی در استان گیلان گفت: ما همیشه صحبت از برندسازی در استان گیلان می‌کنیم ولی تا زمانی که بسترهای لازم فراهم و حلقه‌های مدیریتی برطرف نشود، هرچقدر هم به لحاظ زیرساخت کارهای خوب انجام‌شده باشد دغدغه شالی‌کاران برطرف نمی‌شود.

آقازاده با ابراز نگرانی از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در استان گیلان بیان کرد: تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی یک آفت برای استان سرسبز گیلان است که باید با حمایت از شالی‌کاران از این اتفاق ناخوشایند جلوگیری شود زیرا در غیر این صورت تا سال‌های آینده میزان زمین زیر کشت در استان با کاهش مواجه می‌شود.

وی با اذعان به اینکه میزان متوسط زمین زیر کشت برای هر خانوار در گیلان هفت هزار متر است، تصریح کرد: شالی‌کاران گیلانی با همین مقدار زمین زیر کشت معیشت خانواده‌های خود را تأمین می‌کنند ولی چون زمین‌های شالیزاری در استان کم است برای خانوارها و شالیکاران این میزان زمین به‌صرفه اقتصادی نبوده و آن‌ها مجبور به فروش اراضی خود می‌شوند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دلایل تغییر کاربری اراضی شالیزاری در استان گیلان گفت: باید از شالی‌کاران در حوزه‌های افزایش برداشت و کاشت مکانیزه، صنایع تبدیلی، کاهش ضایعات، حل مشکل بیمه و کاهش اختلاف قیمت فروش حمایت شود ولی به دلیل ضعف مدیریت اجرایی در استان زمانی به فکر حل مشکلات افتادیم که بسیاری از اراضی شالیزاری به فروش رفت.

آقازاده با بیان اینکه اگر معیشت مردم تامین نشود مردم زمین های کشاورزی خود را خواهند فروخت افزود: شرایط توسعه برای برخی زمین های کشاورزی فراهم شده اما برای کشاورزی به صرفه نیست.

Share