ادامه رشد قیمتها در بازار؛

قیمت های باورنکردنی در بازار خودرو | واردات خودروهای دست دوم زیبنده کشور نیست

کارشناسان از عرضه نشدن تعداد کافی خودرو از سوی خودروسازان، همچنین تغییر قیمت ها متناسب با نرخ ارز و فعالیت در سایر بازارهای موازی به عنوان اصلی‌ترین دلایل شرایط بازار کنونی خودرو یاد می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا براساس گزارش ایرنا از نرخ های بازار، پراید ۱۱۱ به ۹۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ به ۸۱ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ به ۸۱ میلیون تومان، تیبا صندوق دار به ۹۶ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۱۰۷.۵ میلیون تومان و ساینا ۱۰۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند. علاوه براین، در گروه ایران‌خودرو هر دستگاه سمند ال.ایکس با افزایش دو میلیون تومانی نسبت به شنبه گذشته به ۱۴۵ میلیون تومان، سمند سورن به ۱۹۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی.ال. ایکس با افزایش سه میلیون تومانی به ۱۴۲ میلیون تومان، پژو پارس با موتور TU5 به ۲۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با رشد یک میلیون تومانی به ۱۶۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با رشد سه میلیون تومانی به ۲۰۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ وی هشت با رشد سه میلیون تومانی به ۱۹۴ میلیون تن تومان رسید. همچنین هر دستگاه رانا ۱۶۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی با رشد هفت میلیون تومانی به ۲۳۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک با رشد ۱۲ میلیون تومانی به ۳۱۰ میلیون تومان، دنا معمولی بدون تغییر نسبت به شنبه گذشته ۲۱۲ میلیون تومان، هر دستگاه دنا پلاس با رشد ۲ میلیون تومانی به ۲۶۲ میلیون تومان و هر دستگاه هایما S7 بدون تغییر به ۵۶۰ میلیون تومان رسید.

کارشناسان از عرضه نشدن تعداد کافی خودرو از سوی خودروسازان، همچنین تغییر قیمت ها متناسب با نرخ ارز و فعالیت در سایر بازارهای موازی به عنوان اصلی‌ترین دلایل شرایط بازار کنونی خودرو یاد می‌کنند.

معاون وزیر صنعت: واردات خودروهای دست دوم زیبنده کشور نیست

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه سیاست این وزارتخانه منطقی سازی و واقعی سازی قیمت خودرو است، تاکید کرد: ما به دنبال رهاسازی و آزادسازی قیمت خودرو و طرح هایی همچون تعیین آن در حاشیه بازار نیستیم.

مهدی صادقی نیارکی در جمع خبرنگاران افزود: اکنون قیمت‌های جدید کارخانه‌ای خودروها مشخص بوده و به خودروسازان ابلاغ شده است، با این حال قیمت‌ها در بازار متأثر از نوسانات اقتصادی، بازارهای موازی، نرخ ارز و … است که قیمت‌هایی منطقی نیستند. با وجود اینکه در موضوع فروش فوری و پیش‌فروش‌های اخیر خودروسازان محدودیت‌های زیادی اعمال شد، اما برخی در جامعه روی خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای و مصرفی حساب می‌کنند و همین موضوع تشدید قیمت‌ها را به دنبال داشته است. وزارت صنعت به دنبال آن است تا خودروساز بدون زیان به تولید بپردازد، زیرا اگر قیمت خودرو واقعی و منطقی نباشد زیان به شبکه تامین و قطعه‌سازان نیز سرایت خواهد کرد و این صورت دیگر خودرویی تولید نخواهد شد. در این صورت، باید به واردات خودروهای دست دوم اقدام کنیم که علاوه بر ارزبری فراوان، زیبنده کشوری که سالیان سال خودروساز بوده و زمانی در رتبه پانزدهم تولید کنندگان خودرو قرار داشته، نیست. با منطقی و واقعی‌سازی قیمت خودرو می‌توان در نوآوری و تحقیقات نیز سرمایه‌گذاری کرد و استانداردهای خودرویی را ارتقا داد.

وی از برگزاری جلسات متعدد با رئیس شورای رقابت و سایر اعضای این شورا خبر داد و گفت: تلاش کردیم تا در یک فضای تعاملی و با ارائه مدارک و مستندات، افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را دنبال کنیم. صادقی نیارکی در عین حال بیان داشت: ورودی صنعت خودرو یک ورودی آزاد است، در ماه‌های گذشته نرخ ارز از ۱۱ هزار به ۲۲ هزار تومان افزایش یافته و سایر مواد اولیه آن نیز در بورس قیمت‌گذاری می‌شود.

Share