آیت الله علم الهدی: طرح جامع تعظیم شعائر با کمک علما و کارشناسان دینی اجرا شود

قرمز شدن وضعیت مشهد به خاطر لاابالی‌گری‌ها در مراکز تفریحی و اقتصادی است

امام جمعه مشهد گفت: ستاد ملی کرونا با کمک علما و کارشناسان دینی، طرح جامع تعظیم شعائر را درخصوص چگونگی برگزاری مراسم هایی مثل غدیر و محرم تدوین کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیت‌الله علم‌الهدی در بیست و دومین هفته برگزار نشدن نماز جمعه در مشهد مقدس، مباحثی پیرامون عید سعید قربان، دلیل عید قرار دادن دو روز از سوی پروردگار، فضیلت اعیاد، اهمیت با پا داشتن شعائر الهی و آثار آن بر زندگی انسان، تقید افراد متدین به رعایت اصول بهداشتی و لزوم برپای مراسم مذهبی با تأکید بر حفظ و رعایت اصول پیشگیری از کرونا را در قالب «خطبه مجازی» در حرم امام رضا (علیه‌السلام) بیان کردند که در ادامه می‌خوانید:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
الحمدالله، اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمد عبده و رسوله و اشهد ان امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب و اولاده المعصومین هم حجج الله علی الخلق اجمعین.
اللهم صل وسلم علی عبدک و حبیبک و رسولک محمد سیدالاولین و الآخرین و علی عترته الهداه المعصومین سیما علی امام المنتظر المهدی روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداه.
عبادالله، اوصیکم و نفسی باتقوالله

همه شما برادران، خواهران و خودم را به تقوای الهی سفارش می‌کنم.

امروز مصادف است با عید سعید قربان، این روز را به همه شما برادران و خواهران تبریک عرض می‌کنم؛ در قنوت نماز عید قربان به درگاه خدا عرضه می‌داریم «اللهم أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمِینَ عِیداً…»، خدایا از تو مسئلت می‌کنیم به حق امروزی که امروز را برای مسلمانان عید قرار دادی؛ مسئله جعل و قرار دادن یک روز مشخص به‌عنوان روز عید روز فطر و روز قربان از سوی خدا چیست، عید به چه معناست و یا به تعبیر دیگر، جعل عید از طرف خدا چه معنایی دارد؟

معمولاً ما مردم در مراسم مختلف زندگانی خودمان، خاطرات افتخارآمیز و پر اهمیت ملی یا خاطرات مسرت‌بخش خودمان را عید می‌گیریم اما این‌که خدا یک روز را برای مسلمانان عید قرار بدهد، جعل عید از طرف پروردگار و عید قرار دادن خدا، نکته حائز اهمیتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

چرا خداوند دو روز را عید قرار داد؟

خداوند متعال در سوره مبارکه مائده آیه ۱۱۴ نکته‌ای را بیان می‌کند در زندگانی بنی‌اسرائیل و تمنای حضرت عیسی بن مریم از ساحت مقدس پروردگار، می‌فرماید «قالَ عیسَی ابْنُ مَرْیَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَیْنا مائِدَهً مِنَ السَّماءِ تَکُونُ لَنا عیداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آیَهً مِنْکَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَیْرُ الرَّازِقینَ»؛ در این آیه ذات مقدس حق می‌فرماید حضرت عیسی به درگاه خدا عرضه داشت «خدایا بر ما سفره‌ای از آسمان نازل کن و این مطلب یعنی نازل شدن سفره از آسمان برای ما، برای ما عید باشد هم برای اول ما که امروز این مرحله را درک می‌کنند و هم برای آخر ما، آیندگانی که می‌آیند و از امروز خبر دارند که مائده آسمانی و سفره آسمانی بر ما نازل شده است، آنان نیز این روز را عید قرار بدهند» یعنی جعل عید از طرف خدا به‌عنوان نزول مائده و سفره آسمانی از طرف ذات مقدس حق است، اگر این را به‌عنوان جعل عید بگیریم، پس ذات مقدس پروردگار که دو روز در سال را به‌عنوان عید همه مسلمانان جهان قرار داده است، باید از این خصوصیت برخوردار باشد که مائده آسمانی، سفره آسمانی بر مسلمانان نازل شده یا نازل می‌شود.

سفره آسمانی که عیسی بن مریم (علیه‌السلام) از ذات مقدس پروردگار درخواست کرد به‌عنوان «آیَهً مِنْکَ»، نشانه‌ای از جانب خدا از لطف و عنایت حضرت حق باشد از این‌که خداوند متعال نسبت به امت حضرت عیسی، رحمت و عنایت خاصی دارد بنابراین تقاضای نزول سفره از طرف پروردگار کرد که با نزول این سفره آسمانی، لطف و عنایت حق نسبت به امت حضرت عیسی قطعی بشود و این روز برای آنان عید باشد.

«عید» به چه معناست؟خداوند متعال نیز در دو روزی که برای مسلمانان عید قرار داده است، حتماً مائده آسمانی بر مسلمانان نازل می‌کند، مائده آسمانی که محتوای آن «عفو پروردگار»، «رحمت ذات مقدس حق» و «نزول عافیت در زندگانی فردی و اجتماعی مردم» باشد، به‌عنوان روز عید قرار دادن ذات مقدس حق است؛ بعضی بزرگان و افراد اهل دل گفته‌اند عید از سه حرف تشکیل‌شده، حرف «ع»، «ی» و «دال»؛ حرف «ع» یعنی عبودیت پروردگار، یعنی امروز عبودیت خاصی از بندگان خدا در درگاه خدا محقق شده است، «ی» اشاره به یقین است چون خداوند متعال به پیغمبر اسلام دستور می‌دهد «ای پیغمبر، جوری خدا را بندگی کن که برای تو یقین حاصل شود»، یقین کنی بر باورمندی ذات مقدس حق، معاد، غیب و یقین کنی نسبت به اصل وحی «وعبد ربک حتی یأتیک الیقین»، این «ی» اشاره است به حصول یقین و «دال» اشاره است به «دُنُو»، نزدیکی به ذات مقدس پروردگار.

دو روزی که خداوند برای ما عید قرار داده، از این سه خصوصیت برخوردار است، در یک ماه، ماه رمضان روزه گرفتیم، خدا را بندگی کردیم و شب‌های احیا به درگاه خدا شب‌زنده‌داری کردیم، عبودیت حق را انجام دادیم، این عبودیت خدا در یک ماه، امساک از خوردن و آشامیدن، محصول یقین ما به خدا بود، باورمندی قطعی ما نسبت به ذات مقدس پروردگار بود و در یک ماه عبودیت پروردگار، ما به خدا نزدیک شدیم، دُنُو پیدا کردیم و لذا روزی که این سه خصوصیت حاصل شد، آن روز را خدا برای ما عید قرار داد.

امروز که عید قربان است، در روز عرفه و مناسک حجی که افراد در این ایام انجام می‌دهند، خدا را عبودیت می‌کنند، کسانی که مشرف به سرزمین حرم هستند، در عرفات وقوف می‌کنند، شب را در مشعر وقوف دارند و عبادت می‌کنند، روز را در منا قربانی می‌کنند، این مناسک، سعی صفا و مروه و این مناسک و عبادت در حرم پروردگار و در کنار کعبه و مواقف کریمه حق برای افراد، یقین آور است، باورمندی آنان به خدا قطعی می‌شود و نزدیکی آنان به ذات مقدس پروردگار در مقام دُنُو حاصل می‌شود.

کسانی که توفیق حضور در سرزمین حرم را ندارند، با مناجات و عبادتی که در اصل عرفه با دعای عرفه امام حسین (علیه‌السلام) انجام می‌دهند، به درگاه خداوند متعال قرب پیدا می‌کنند، خدا را عبودیت می‌کنند، در این عبودیت یقین به ذات مقدس پروردگار حاصل می‌شود و آن فقرات پرفضیلت و با محتوای عالی که وجود مقدس سیدالشهدا (علیه‌السلام) در دعای عرفه به درگاه خدا عرضه می‌داند و ما نیز هم صدا با وجود مقدس سیدالشهدا این معانی و مضامین عالیه را در مقام بندگی به درگاه خدا عرضه داشتیم، برای ما یقین ایجاد کرده است، باورمندی ما را بالا برده و به خدا نزدیک شدیم، ازاین‌رو، امروز که روز بعد از عرفه هست را خداوند متعال برای ما عید قرار داده است، این معنای جعل عید از طرف ذات مقدس حق برای بندگان و مخصوصاً برای مسلمانان است که می‌گوییم «الذی جعلتهو للمسلمین عیدا».

امیدواریم که ان‌شاءالله این عیدی ما در امروز یعنی نتیجه آن مائده و سفره آسمانی که شامل عفو، رحمت و عافیت و همه عنایات ذات مقدس حق نسبت به ما هست، یک اثر و نتیجه‌اش از بین رفتن و نابودی این ویروس منحوس و این بلیه نابکار از این سرزمین، مردم و مسلمانان جهان باشد و امیدواریم مخصوصاً این سرزمین علی بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) که حرم امام هشتم (علیه‌السلام) است، هرچه زودتر از این بلیه نجات پیدا کند.

بیشترین رعایت اصول بهداشتی در برپایی شعائر الهی

نکته‌ای که بایستی عزیزان ما به آن نکته توجه کنند، برگزاری دعای عرفه دیروز در حرم مطهر بود؛ طبق این‌که من شنیدم، نزدیک به ۳۰۰ هزار نفر دیروز در صحن‌های مطهر حرم برای اجرای دعای عرفه شرکت کردند، البته رقم شرکت‌کنندگان در دعای عرفه در سال‌های گذشته خیلی بیشتر از این بود؛ با این‌که ظرفیت صحن‌ها از جمعیت مملو بود و دیگر جا نبود، با همه این‌که ظرفیت پر شد، رقم جمعیت حداکثر به قریب ۳۰۰ هزار نفر رسیده یعنی آن نظم کامل بهداشتی، حفظ اصول بهداشتی و فاصله‌های لازم، یک‌میلیون و نیم جمعیت هر ساله دعای عرفه را مبدل به جمعیت ۳۰۰ هزار نفری کرد پس مردم ما در حقیقت وقتی وارد مسئله مسائل شرعی، شعائر دینی و حرکت‌های دینی می‌شوند، به دستور مقام معظم رهبری و پیروی از مقام ولایت، اصول بهداشتی را با بهترین نظم کامل رعایت می‌کنند و این رعایت نظم را که دیروز در دعای عرفه حرم مطهر از نزدیک دیدیم و بسیاری از مراکز استان که ]شبکه‌های[ سیما نشان داد، آنان نیز همین نظم را رعایت کرده بودند و مراسم دعای عرفه را برگزار کردند.

باورمندی به خدا، قوی‌ترین ضامن اجرای حفظ نظم بهداشتی درحالی‌که شما در مراکز مختلف تفریحی، چنین رزم مردمی را مشاهده نمی‌کنید یعنی مشکل ما در این‌که این شهر و استان منطقه قرمز قرار گرفته است، عمدتاً به خاطر بی‌ملاحظگی‌ها و لاابالی‌گری‌هایی که در حفظ اصول بهداشتی مردم در مراکز تفریحی و اقتصادی قرار می‌دهند، یعنی آنجا که پای خدا مطرح نیست، آنجایی که مسئله میولات و جریان عادی زندگی مردم مطرح است، مردم هیچ ضامن اجرایی برای حفظ نظم بهداشتی و حفظ اصول بهداشتی ندارند با این‌که سلامتی خودشان را می‌خواهند، اما عامل و ضامن اجرایی که نظم بهداشتی را در بین آنان اجرا کند، وجود ندارد اما آنجایی که پای دین و خدا هست، وقتی مرجع تقلید و رهبر دینی و مذهبی مردم می‌گوید حفظ اصول بهداشتی از لوازم هست، به‌خوبی رعایت می‌کنند و ما نمونه این نظم را در دعای عرفه دیروز مشاهده کردیم.

می‌خواهم اینجا از عزیزان مسؤول‌مان یک تقاضا کنم و آنان نیز به این نکته توجه کنند، خداوند در قرآن می‌فرماید «وَمَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ»(۳۲ حج)، تعظیم شعائر باعث تقوای دل‌هاست، یعنی تقوای عمل از تقوای دل برخاسته است، وقتی تقوا در درون دل‌ها آمد، خواسته‌ها را تنظیم می‌کند، خلاف شرع، دین و خلاف رضای خدا در دل به وجود نمی‌آید تا در مرحله عمل اجرا شود و تعظیم شعائر، نتیجه‌اش «تَقْوَى الْقُلُوبِ» است یعنی دل‌هایی که تقوا دارد تعظیم شعائر می‌کند.

ستاد مقابله با کرونا مسؤول تمام ابعاد زندگی اجتماعی است

عزیزان مسؤول ما در ستاد مقابله با کرونا باید توجه کنند که مسئله تعظیم شعائر از آن واقعیت‌های غیرقابل‌تفکیک از زندگانی مردمی است که این مردم متدین هستند، مسلمان هستند و به اهل‌بیت پیغمبر علاقه دارند، مسئله عید قربان تعظیم شعائر است، عید غدیر و مراسم محرم و صفر تعظیم شعائر است؛ همچنان که در فرمایشات امروز مقام معظم رهبری بود «اصل مسئله تعظیم شعائر محرم و صفر باید به‌خوبی اجرا شود»، درعین‌حال فرمودند «مدیریت این قضیه با ستاد مقابله با کرونا است»، این ستاد تنها ستادی نیست که مسؤولیت و وظیفه درمانی و بهداشتی داشته باشد، مسؤولیت مدیریت در مقام حفظ بهداشت و سلامتی مردم دارد چون باید سلامتی مردم تأمین شود بنابراین، اقتصاد، فرهنگ و تعظیم شعائر مردم باید در اینجا تصمیم‌گیری بشود و در اینجا مدیریت بشود.

ستاد مقابله با کرونا با ریاست رئیس قوه مجریه کشور تشکیل‌شده، علت تشکیل ستاد برای همین است، اگر تنها مخصوص درمان و مسائل بهداشتی بود که خود وزارت بهداشت کفایت می‌کرد، ستاد تشکیل‌شده که مسائل اجتماعی مردم توأم با حفظ سلامتی مردم مدیریت شود، مسائل اقتصادی مردم با حفظ سلامت مردم مدیریت شود، مسائل فرهنگی و تعظیم شعائر مردم با حفظ این مسئله باید مدیریت شود، این وظیفه قطعی ستاد مقابله با کرونا است همان‌طور که در سایر مسائل این‌گونه است.

با کمک علما و کارشناسان دینی، طرح جامع تعظیم شعائر را اجرا کنید

در این ستاد، کارشناس مسائل اقتصادی هست، مسؤول مدیریت اجرایی کشور هست، ]کارشناس[ جریان‌های مختلف در حفظ مسائل مدیریتی زندگی مردم هست، در مسئله تعظیم شعائر که به‌عنوان یک اصل هست، باید از متخصصین و کارشناسان استفاده کنند، کارشناسان، علما و روحانیون هستند، هیئات مذهبی هستند که این شعائر را در سال‌های متمادی سرپا می‌کنند و کیفیت اجرای شعائر را می‌دانند، این‌ها کارشناس قضیه هستند؛ ستاد مقابله با کرونا باید به‌صورت جدی و قطعی وارد عرصه مدیریت در تعظیم شعائر در جریان محرم و صفر، عید غدیر و سایر مراسم شود آن‌هم با فعالیت سنگین که در حقیقت بر ضمن این فعالیت سنگین بتوانند از همه جریان‌های تخصصی این عرصه استفاده کنند، نظریات همه را به دست بیاورند و طرح جامعی که جامع همه نظریات باشد، مدیریت تعظیم شعائر را در کشور تأمین کند، باید این را تهیه و به مردم ابلاغ کنند.مقام معظم رهبری فرمودند «هرچه این ستاد ابلاغ کند، لازم‌الاجراست و باید اجرا شود»، عزیزان مسؤول ما ان‌شاءالله در این مسئله وارد می‌شوند، با این بیماری باید زندگی کنیم و تا کی تمام شود نیز معلوم نیست بنابراین مدیریت‌ها باید هم حساب شده، هم کارشناسی و هم قطعی و قاطع صورت بگیرد؛ جریان رسانه ملی ما نیز خوشبختانه با همه قدرت و ظرفیت در مسئله بهداشت و درمان وارد شده و دارد کار و فعالیت می‌کند و فعالیت‌های رسانه ملی در زمینه مقابله با کرونا، فعالیت‌های قابل‌تقدیر و ارزشمند است اما یک نکته را خدمت عزیزان مسؤول‌مان در رسانه ملی عرض کنم؛ وقتی شما بنا دارید در مقام حفظ این جریان و مقابله با این جریان، خطی را پیش گرفتید و خط تقدیر و تشویق جریان‌ها را دنبال می‌کنید، در جلوی جبهه عزیزان مسؤول ما در درمان و بهداشت هستند، پرستاران فعال خدمت گذار جهادی، پزشکان متخصص و فداکار عرصه مقابله با کرونا در رأس و صف اول هستند اما این‌طور نیست که بقیه که در این عرصه دارند فعالیت می‌کنند، نادیده گرفته شوند.

رسانه ملی به فعالیت‌های جهادی مقابله با کرونا نیز توجه کند

در این عرصه، مجاهدین زیادی داریم که در عرصه درمانی در مورد خدمات و فعالیت‌های غیرتخصصی و امکانات بهداشتی جهادی کار و فعالیت می‌کنند، عزیزانی داریم که کار و کسب خود را کنار گذاشتند و وارد این عرصه شدند، بسیج جامعه پزشکی با همه امکانات به میدان آمده و از همه امکانات و ظرفیت‌ها دارد در جهت مقابله با کرونا استفاده می‌کند، عزیزانی که برای آرامش خاطر بازماندگان آن دسته‌ای که متأُسفانه در این بلا گرفتار شدند و جان خودشان را از دست می‌دهند، برای آرامش خاطر آنان در تغسیل، تکفین، تدفین و در تجهیز این اموات در آرامستان‌ها زحمت می‌کشند و فعالیت می‌کنند، حرکت‌های جهادی ارزشمندی دارند، باید از آنان نیز تقدیر و تشکر شود و امیدواریم رسانه ملی ما با جامعیتی که در برنامه تقدیری، تشویقی و فعالیت‌های تبلیغی کامل خودش در مسئله مقابله با این بیماری دارد، این افراد و اقشار را نیز در نظر داشته باشد.

اجرای دو مرحله جدید رزمایش مواسات

از همه عزیزانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، از همه بزرگواران و خیرینی که در جریان رزمایش مواسات چه در گذشته فعالیت کردند و چه در برنامه‌های آینده فعال هستند که دو برنامه دیگر در این استان، شهر و سایر شهرهای استان در مسئله رزمایش مواسات داریم، یکی در دهه ولایت، یکی نیز در دهه اول محرم در مقام پیروی از فرامینی که از ناحیه مقدسه مقام معظم رهبری در این مسئله صادر شده است و از همه عزیزانی که در این دو عرصه و مرحله وارد فعالیت شدند و مواسات ارزشمندی را که به نمایش گذاشتند، تشکر می‌کنم.

خدایا به عزت اولیائت از تو تقاضا می‌کنیم عیدی مردم ما و این سرزمین را عافیت کامل از همه بلیات و جریان‌های نابکارانه زندگی اعم از بیماری‌ها، ویروس‌ها، ورشکستگی‌ها و گرفتاری‌های اقتصادی، خدایا عافیت کامل در همه این جهات را عیدی امروز ما قرار بده، عافیت کامل ما را به‌طور قطعی در یک نقطه قابل تحقق و حصول است و آن ظهور و فرج حضرت بقیه‌الله ارواحنا فداه است، خدایا ظهور و فرج مولای ما را تعجیل بفرما.

Share