مدیرکل کتابخانه عمومی گیلان در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی رودسر:

فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های گیلان در فضای مجازی پر رنگ‌تر از گذشته در جریان است

پریسا کرمی در جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان رودسر با تاکید بر ادامه فعالیت های ترویجی کتابخانه های عمومی استان گیلان در دوران شیوع بیماری کرونا، از حضور پررنگ کتابخانه ها در فضای مجازی برای معرفی کتاب و نیز برگزاری محافل ادبی مجازی خبرداد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان رودسر با حضور پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان؛ یوسف پور امیر، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار شهرستان رودسر؛ زهرا اخوان، رئیس اداره کتابخانه های عمومی این شهرستان؛ کمال عباس نژاد رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رودسر؛ زهرا محبوب دانا، مدیر آموزش و پرورش این شهرستان؛ رضا زنده دل، شهردار رودسر، مسئولین انجمن های ادبی یاران مهربان هوسم (ایمه) و انجمن شاهنامه خوانی کتابخانه عمومی رودسر، کتابداران و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان در ابتدای این نشست ضمن تبریک فرارسیدن دهه امامت و ولایت و نیز عید سعید غدیر با اشاره به سبقه فرهنگی و علاقه‌مندی مردم شهرستان رودسر به کتاب و کتابخوانی یکی از جلوه های همدلی مسئولین و مردم این شهرستان را بهره برداری از کتابخانه عمومی خیرساز شمس موسوی واجارگاه با کمک دو تن از نیکوکاران نیک اندیش این شهرستان عنوان و از لزوم برنامه ریزی و انسجام بخشی به این گونه اقدامات با همدلی بیشتر میان تصمیم سازان تاکید کرد.

پریسا کرمی به حضور کانون‌های فرهنگی مختلف و فعال در کتابخانه های عمومی شهرستان رودسر نیز اشاره کرد و افزود: یکی از موارد مهم در فعالیت‌های این کانون‌ها توجه آنها به همه رده‌های سنی به ویژه کودکان و نوجوانان و آشنایی آنها با فرهنگ و آداب و رسوم کهن ایران عزیز و فرهنگ بومی محلی گیلان پر افتخار است که در کتابخانه ها نهادینه می شود.

کرمی در ادامه به نیاز کتابخانه های عمومی رودسر به کتاب‌های روزآمد نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به علاقه بسیار خوب مردم گیلان خصوصا شهرستان رودسر به کتاب و کتابخوانی منابع روزآمد و مفید از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور و در استان تهیه و به کتابخانه های سراسر استان ارسال می شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان با تأکید بر اینکه تهیه کتاب باید با توجه به نیاز و ذائقه مخاطب باشد، تصریح کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی برخی فعالیت‌های اجتماعی امروز شهروندان از اوقات فراغت بیشتری برخوردار بوده لذا کتاب و کتابخوانی می تواند به عنوان یکی از مهمترین برنامه های ایشان در این زمان ها باشد.

وی با تاکید بر ادامه فعالیت های ترویجی کتابخانه های عمومی استان گیلان در روزهای شیوع بیماری کرونا از حضور پررنگ کتابخانه ها در فضای مجازی برای معرفی کتاب و نیز برگزاری محافل ادبی مجازی خبرداد و گفت: بر اساس این شیوه جدید تاکنون برنامه های بسیاری در بستر فضای مجازی و برای استفاده دوستداران کتاب برگزار شده و در آینده نیز برگزار خواهد شد.

کرمی ایجاد امکان استفاده اعضای کتابخانه های عمومی از کتاب های پرشمار در نرم افزار طاقچه، راه اندازی شبکه بزرگ کتابخوانان مجازی در شبکه اجتماعی داخلی بله، برگزاری پویش های مختلف مجازی با موضوع کتاب و کتابخوانی و برگزاری دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در بستر فضای مجازی را از دیگر اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی در فضای مجازی برشمرد.

وی با بیان اینکه افزایش مطالعه در هر جامعه سبب کاهش میزان آسیب‌های اجتماعی خواهد شد، گفت: قطعاً غفلت نسبت به این موضوع سبب بروز آسیب‌های فراوان و جبران ناپذیری در جامعه خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان در ادامه به وجود پروژه‌های نیمه کاره این نهاد به واسط عدم تخصیص اعتبارات مناسب نیز اشاره و تأکید کرد: امیدوار هستیم با توجه بیشتر مسئولین استانی و شهرستانی و نیز نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی این پروژه های عام المنفعه فرهنگی تکمیل و در اختیار اهالی فرهنگ و ادب استان قرار گیرد.

در این نشست زهرا اخوان، رئیس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رودسر نیز ضمن قدردانی از دو سال تلاش صادقانه محمد حسن موقری در راس اداره کتابخانه های عمومی شهرستان رودسر در گزارشی به روند اجرای مصوبات پیشین انجمن این شهرستان اشاره و گسترش فرهنگ مطالعه را یکی از ارکان اصلی و مهم رشد آگاهی های اجتماعی و فرهنگ عمومی عنوان کرد.

بیان دیدگاه‌های اعضای جلسه و مسئولین انجمن های کتابخوانی پیرامون فعالیت های متنوع کتابخانه های عمومی در ایام شیوع بیماری کرونا و پیش  از آن و نیز حمایت کتابخانه‌های عمومی از اقدامات فرهنگی این انجمن‌ها پایانبخش این نشست بود.

Share