روحانی در جلسه هیات دولت؛

عرضه های اولیه در بورس ادامه یابد | بعضی ها می‌خواهند تحریم را نبینند

رئیس جمهور با بیان اینکه هر سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه در کنار هم و با یاری یکدیگر در حال تلاش برای رفع مشکلات کشور هستند، تصریح کرد: ما قادریم تحریم دشمنان را بشکنیم به شرط اینکه اول تحریف واقعیات را بشکنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت اظهارداشت: واقعیات نباید زیر خنجر تحریف ذبح شوند و در این فضا باید همدیگر را برای رسیدن به نقطه مطلوب یاری کنیم.

متن  سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

تولد امام هادی (سلام‌الله علیه) است؛ زندگی او به ما نشان می‌دهد که دستگاه‌های ستمگر و مستبدین زمان تا چه حد از امام هادی(ع) و فرزندش امام عسگری(ع) در ترس و وحشت بودند که این دو امام را در داخل پادگان نگهداری می‌کردند و در واقع نگذاشتند اینها در میان مردم آزاد باشند؛ به همین دلیل این دو امام را عسگریین در تاریخ لقب می‌دهیم.

به نظر من کمتر در زندگی ائمه هدی(ع) پیش آمده که دو امام تقریبا در طول زندگی‌شان در داخل یک پادگانی قرار داشته باشند و مردم آزاد نباشند با اینها تماس بگیرند؛ داستان‌های تاریخی معروف را شنیدید که اگر یک مساله مهم پیش می‌آمد و می‌خواستند از امام استفسار کنند، با چه وسیله‌ای در محله می‌رفتند؛ به عنوان کسی که میوه فروش یا خیارفروش است، نزدیک درب منزل او می‌رفت و از آن سرباز خواهش می‌کرد بگذارید من ببرم میوه‌ام را بفروشم و داخل خانه می‌رفت و سوالات خود را مطرح می‌کرد.

این نشانگر آن است که ائمه هدی(ع) برای اجرای دستورات الهی و عدالت در طول دوران زندگی خود چه زحمات و سختی‌هایی را متحمل شدند و ما هم افتخار می‌کنیم که پیرو چنین امام‌هایی هستیم.

در روز شنبه عید غدیر خم را هم پیش رو داریم که از اعیاد بزرگ ماست؛ عیدالله اعظم، عیدالله اکبر است عید ولایت، عید حکومت، عید سیاست و عید مردم‌سالاری است که پیامبر موضوع حکومت را در جمع مردم آن هم نه در یک جمع معمولی، در یک جمع بزرگی که حاجیان از حج برمی‌گشتند، آن هم در حجه‌الوداعی که از پیش اعلام کرده بود آخرین حج او هست و بیشترین جمعیت بودند، آن هم در یک سه راهی حضرت کاروان را متوقف کرد و فرمود آنهایی که پیش رفتند برگردند، صبر کنید آنهایی که عقب هستند برسند. اینها همه برای این بود که اهمیت مساله را برای همه مسلمانها روشن کند؛ به دلیل آن فرمان قاطع الهی که « فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ، وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» ، این دستور و فرمانی که خداوند برای تبلیغ این امر مهم به پیامبر(ص) داد و آن روز شد روز اکمال دین و اتمام نعمت و پیامبر(ص) هم این موضوع را در حضور جمعیت عظیم بیان کرد و به آنها گفت که هر کس اینجا هست « فَلْیُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ »، به دیگران هم باید ابلاغ کنند و برساند و این نشانگر این است که در دین مبین اسلام سیاست از حکومت جدا نیست، حکومت از دین جدا نیست و فعالیت‌های اجتماعی از فعالیت‌های اخلاقی و معنوی جدا نیست و ان شاءالله امیدواریم همه بتوانیم راه و مسیر امامت اهل بیت(ع) و مولای ما امیرالمومنین(ع) را به خوبی اجرا و عمل کنیم.

ملت ما در طول این ۱۱۴ سال البته افتان و خیزان روزهای بسیار سختی را داشتند، روزهای راحتی هم داشتند ولی معمولا تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی با اینکه به ظاهر حکومت، حکومتِ‌ مشروطه بود و دارای قانون اساسی و مجلس شورا بودیم ولی متاسفانه بیشتر اوقات این مجلس و بیشتر این زمان طولانی ۵۰ و چند ساله ، با نام مشروطیت گذشت که بعد از مدتی از بین رفت بنابراین بنام بود و در عمل کمتر مشاهده کردیم و این انقلاب اسلامی بود که آمد انقلاب مشروطیت را کامل و تکمیل کرد و راهش را به صورت خوب ادامه دادیم و الحمدالله امروز مردم سالاری دینی را شاهدیم و این خیلی مهم است.

همه ما بدانیم تا روزی که به صندوق و به انتخابات احترام می‌گذاریم و تا روزی که به آرای مردم احترام می‌گذاریم، هیچ قدرتی نمی‌تواند به ما صدمه بزند. وقتی مردم با ما هستند، وقتی حکومت ما منتخب مردم است، وقتی مجلس و دولت و بقیه ارکان حکومت ما مستقیم و غیرمستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود معنی ندارد که کسی از جایی بنشیند از یک کاخی آن طرف دنیا بخواهد برای پایان حکومت مردم در ایران تصمیم بگیرد و برای اغتشاش تصمیم بگیرد.

 اینها حرفهای کهنه شده قدیمی بی‌اساس است، تا روزی که صندوق و انتخابات هست جمهوری اسلامی ایران با همین قدرت می‌ماند البته می‌توانند ما را اذیت کنند همانطور که در این سالها ما را اذیت کردند اما در عین حال نمی‌توانند اصل این نظام را و اصل این حکومت مردم سالار را از مردم بگیرند، این کار امکان پذیر نیست.

ما هم وارد آخرین سال خدمت به مردم شدیم. خداوند ۸ سال برای خدمت به ما توفیق داده که از این ۸ سال ۷ سال آن تمام شد، وارد سال هشتم شدیم ان شاءالله خداوند به ما توفیق دهد این یک سال را هم برای مردم خادم باشیم.

بسیار افتخارآمیز است که خداوند به ما توفیق دهد برای اینکه بتوانیم گره‌ای را از زندگی مردم باز کنیم. اگر بتوانیم گره‌ای را باز کنیم و مشکلی را حل کنیم بسا سعادت هر چه هم سخت باشد ولی اگر خدای ناکرده نتوانیم مشکلی را حل کنیم که معمولا حکومت کردن، اختیار داشتن، در جامعه بودن وِزر و وبال زیادی دارد، باید در پیشگاه خداوند در روز قیامت جواب بدهد مگر اینکه کار خیر او آنقدر زیاد باشد که کفران آن اشتباهش شود،‌ ” یُکَفِّرَ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ ” شود و ما به آن روز و شرایط برسیم.

مقام معظم رهبری در روز عید قربان سخنرانی بسیار مهمی را ایراد فرمودند. به غیر از بخش اول سخنرانی ایشان که عمدتا مسائل دینی، مناسبت‌های مذهبی و نکات بسیار مهمی را به مناسبت ایام تبیین فرمودند قسمت دوم سخنرانی ایشان بحث سیاسی- اجتماعی و شرایط کشور بود که بسیار مهم و حائز اهمیت بود.

ایام ۱۴ مرداد هم بود که همه می‌دانید ۱۱۴ سال از مشروطه گذشته و ایران به عنوان پیشگام در مردم سالاری در منطقه است؛ پیشگام در تاسیس پارلمان و مجلس شوراست و قبل از اینکه در این منطقه کسی پارلمان و مجلسی داشته باشد، صندوق آرایی مطرح باشد، ۱۱۴ سال پیش فرمان مشروطیت صادر شد و مجلس به هر حال فعالیت خود را آغاز کرد و شکل گرفت.

آنچه ایشان بیان فرمودند، غیر از بحث کرونا که ان شاءالله امیدواریم خداوند به پزشکان و محققین کشور توفیق بدهد تا بتوانیم زودتر از این دوران عبور کنیم و بگذریم، دو مشکل مهم را مطرح کردند؛ مشکل تحریم و مشکل تحریف.  تحریم بسیار رنج‌آور است، ولی مشکل تحریف بسیار دردآور است. تحریم را دشمن انجام می‌دهد و آثار آن را لمس می‌کنیم. تحریف را گاهی دشمن انجام می‌دهد، اما متاسفانه گاهی در درون کشور تحریف رخ می‌دهد و این است که دردناک‌تر است.

اینکه در یک میدان جنگ در برابر دشمنان باشیم و بجنگیم و کسی در بیرون بایستد و به زخمی که در جنگ با دشمن آن زخم بر بدن ما نشسته طعنه بزند، إِنْ یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ؛ میدان جنگ است، در میدان جنگ کسی می‌آید به خودی و نیروی خودی لبخندی بزند و بگوید دستت را نگاه کن که خون می‌آید، پارچه می‌خواهی برایت بیاورم، این آدم که درک نمی‌کند که این سرباز در میدان جنگ است و با دشمنان مملکت می‌جنگد. بله زخم هم دارد، رنج هم دارد، مشکلات هم دارد. میدان جنگ خیلی مسائل دارد. اگر می‌خواهیم با دشمن نجنگیم، اگر می‌خواهیم در برابر دشمن تسلیم شویم، آن بحث دیگری است. به نظرم نه ملت، نه زنان، نه مردان، نه جوانان، نه غیورمردان کشور، هیچ‌کس حاضر به تسلیم نیست. اگر حاضر به تسلیم نیستیم که نباید هم باشیم، در برابر دشمن باید بایستیم و مقاومت کنیم، زخم هم برمی‌داریم و مشکلات هم پیش پای‌مان ایجاد می‌شود.

امروز می‌بینید کشورهایی هستند که هیچ تحریمی هم علیه آنان وجود ندارند و دشمنی اینچنینی هم اصلا در کشور آنها وجود ندارد ولی می‌بینیم از لحاظ رشد اقتصادی دارای ۳۰ درصد کاهش هستند. بعضی از کشورها دارای ۱۲ درصد کاهش رشد اقتصادی هستند، اقتصاد جهانی به طور مجموع دچار ۵ درصد کاهش رشد اقتصادی است. معتقدم اگر امسال همه با همه توان تا پایان سال برویم، شاید رشد اقتصادی کشور منفی نباشد. البته خیلی سال سختی است، شاید بتوانیم. یعنی شبیه این ۵ درصد منفی، ۱۲ درصد منفی و ۳۰ درصد منفی که دنیا دارد، حتما این چنین نخواهد بود. در ایران شرایط بهتری داریم، علیرغم اینکه تحریم و این همه فشار داریم، علیرغم اینکه هر روز برای کشور مشکلات درست می‌کنند.

خیلی مهم است که تحریم را مدنظر داشته باشیم. بعضی می‌خواهند تحریم را نبینند، می‌گویند دولت چه کار کرده؟ چرا آن کار را نکرده؟ چرا این کار را اینجوری نکرده؟ مهم است که دولت در چه وضعیتی تلاش و کار می‌کند. باید وضعیت میدان را تشخیص دهیم. این دولت در میدان جنگ در حال تلاش است یا در یک بیابان سبز مشغول استراحت است؟ کدام است؟ واقعیت را ببینیم. یک وقتی آمدیم در شرایط تحریمی بسیار سخت، مسئولیت این دولت را به عهده گرفتیم. اولین هدفی که به مردم اعلام کردیم این بود که گفتیم می‌خواهیم تحریم را بشکنیم. دو کار باید در تحریم کرد من هر دو را عرض می‌کنم.

یکی اینکه باید تحریم را بشکنیم و نابود کنیم. باید تحریم را از بین ببریم، باید دست تحریم‌کننده را ببریم. این اولین وظیفه است. نباید بایستیم و او شمشیر بزند و بایستیم بگوییم که دشمن شمشیر می‌زند و ناچاریم دست و پایمان زخمی شود؛ نه باید در برابر تحریم‌کننده بایستیم.

ما توانستیم به صورت موقت تحریم را در دولت یازدهم ظرف ۱۰۰ روز بشکنیم. این یکی از افتخارات بزرگ دولت یازدهم است که ظرف ۱۰۰ روز به یک توافق کوتاه مدت رسید و تحریم را برای اولین بار بعد از ۱۰ سال شکست؛ البته این ۱۰ سال تحریم که می‌گویم مقداری کمتر یا بیشتر بود، ولی از سال ۸۵ که وارد یک تحریم روشن شده بودیم و تا ۹۲ حداقل ۷ سال در تحریم بودیم و برای اولین بار بعد از این ۷ سال این تحریم را شکستیم؛ بعد از اینکه تحریم را شکستیم، رفتیم که تحریم بالاتر را بشکنیم؛ یعنی توافق موقت بود، دنبال توافق دائم رفتیم؛ رفتیم که تحریم را بهتر بشکنیم و تقریبا دو سال کار کردیم؛ یعنی از زمستان سال ۹۲ وارد این دور شدیم و در زمستان ۹۴ تقریبا از تحریم خارج شدیم؛ پس ضربه دوم را به تحریم زدیم.

دو سال دوران تنفس ما بود؛ یعنی تحریم دیگر به آن صورت نبود، گرچه آنهایی که توافق را امضا کرده بودند، صددرصد به توافق عمل نکردند و جاهایی برخلاف عهدشان عمل کردند، ولی به طور معمول تحریم، می‌توانستیم نفت‌مان را بفروشیم؛ به راحتی می‌توانستیم سایر کالاهایمان را بفروشیم؛ بانکهای ما می‌توانست فعالیت‌های بانکی خودش را داشته باشد، حتی داشتیم آماده می‌شدیم بتوانیم از کشورهای مختلف اعتبار اخذ کنیم و کشورهای بسیاری صف بسته بودند برای اینکه در ایران بیایند و سرمایه‌گذاری کنند.

این هم دو سال طول کشید؛ یعنی دو سال تقریبا مذاکره کردیم؛ دو سال، دوران تنفس ما بود تا رسید به افراد(آدمای) ناشی که در کاخ سفید سرِ کار آمدند و کسانی هم که چیزهایی نوشتند و چاپ شده و پخش شده و شما می‌توانید ببینید و بخوانید؛ همه فکرشان این بود که یک تحریم جدید برای ایران درست کنیم، تا نظام نباشد. آمریکایی‌ها گاهی می‌گفتند که ما می‌خواهیم نظام نباشد؛ هیچ وقت با این صراحت کاخ سفید نگفته بود که من یک تحریم شدید را آغاز کردم تا این نظام را زمین بزنم و این نظام در ۲۲ بهمن جشن پیروزی نخواهد داشت.

در سال ۹۷ با همین صراحت گفتند، اینها جشن پیروزی چهلمین سال انقلاب را نخواهند داشت و تمام است و ما ۲۲ بهمن به ایران برمی‌گردیم.

ظاهر محاسبه هم اگر کسی چرتکه بزند و با ماشین حساب، حساب کند شاید درست می‌گفتند؛ کشوری که از همه طرف در محاصره قرار می‌گیرد، هر کس می‌خواهد با ایران معامله کند او را تحریم می‌کنند، دوستان ایران هم جرات نمی‌کنند به سمت ایران بیایند، دشمنان که به طریق اولی؛ این چطور می‌خواهد کشور را اداره کند؟ یک ماه؟ دو ماه؟ سه ماه اداره کند؟ به قول آن رئیس جمهور اروپایی که در مهر سال ۹۷ گفت آقای ترامپ دیشب به من گفته شما اروپایی‌ها فقط سه ماه صبر کنید؛ دیگر جمهوری اسلامی ایرانی نیست که همانجا خندیدم و گفتم سه ماه دیگر ما هستیم و شما هم ان شاءالله هستید و بعد همدیگر را می‌بینیم که من سال بعد همان رئیس جمهور را در نیویورک دیدم و به او یادآوری کردم و او خندید، گفت یادم است او چه می‌گفت.

خودشان ملعبه شدند؛ پس به میدان آمدند که نظام را بشکنند. ببینید دشمن دنبال چه بوده و ما الان کجا هستیم؟ دشمن می‌خواست ما الان نباشیم، دشمن می‌خواست جمهوری اسلامی ایران در ۹۷ نباشد، مردم‌سالاری دینی نباشد، آمریکایی‌ها بر این کشور مسلط باشند؛ می خواست نظامی را در این کشور حاکم کند که باز نوکر آمریکا باشند و ما امروز قوی‌تر از دیروز هستیم.

این معجزه‌ای است که خداوند با عنایت خودش برای این ملت آفریده وگرنه هیچ‌کس نمی‌توانست در این سه سال تحریم شدید اینچنینی مقاومت کند که الان دو سال و نیم از آن زمان گذشته و امروز بحمدالله شرایط ما بهتر است.

امروز خیلی راحت وزیر راه ما اعلام می‌کند که من علاوه بر آزادراه هایی که ساختم، تا پایان دولت ۵۱۸ کیلومتر آزادراه را تحویل ملت ایران می‌دهم. امروز در شرایطی هستیم که وزیر راه ما می‌گوید غیر از راه آهن همدان ،ارومیه و کرمانشاه، بستان‌آباد و رشت که همه اینها را این دولت افتتاح کرده، من تا پایان این دولت ۱۴۰۰ کیلومتر دیگر راه‌آهن را افتتاح می‌کنم.

پس ما قوی‌تر شده ایم و ضعیف‌تر نشدیم. آمار ما نشان می‌دهد ، پتروشیمی و فولاد، آب، برق، تصفیه‌ خانه‌ها، کشاورزی و بورس ما نشان می‌دهد همه چیز نشان می‌دهد امروز ما قوی‌تر هستیم. آنها فکر می‌کردند که ما الان از بین می‌رویم اما ما از بین نمی‌رویم و  ایستادیم و می‌ایستیم.

من از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که با یک بیان روشن و صریحی فرمودند که در برابر تحریم می‌ایستیم در برابر تحریف هم می‌ایستیم، تحریفی که گاهی دردناک‌تر از تحریم است. شما گاهی مشکل را می‌بینید و آن را لمس می‌کنید، مشکل را هم حل می‌کنید البته بخشی از مشکل هم حتما باقی می‌ماند، صددرصد که رفع نمی‌شود آن وقت بعضی‌ها از دور وز وز می‌کنند و می‌آیند و مستقیم می‌نشینند به آن نقطه‌ زخم و درد و می‌‌گویتد چرا این هنوز درست نشده، چرا آنهایی که درست است را نمی‌گویید، ۱۰۰ تا مساله بوده که ۸۰ تای آن در تحریم و مشکلات درست شده چرا آنها را نمی‌گویید که درست شده؟ عیبی ندارد که آن ۲۰ درصدی هم که باقی مانده بگویید آن را هم بیان بفرمایید اما اگر ۸۰ درصد نمی‌گویید و فقط ۲۰ درصد.

اینجا یک نکته‌ای را می‌خواهم خدمت همه عزیزان، همه سیاسیون، همه بزرگان کشور، همه فرهیختگان عرض کنم. یک اشکال بزرگ تا امروز در جمهوری اسلامی ایران داریم و آن اینکه تاریخ انتخابات داریم یعنی وزیر کشور ما اعلام می‌کند که در روز فلان و تاریخ فلان مثلا سال ۱۴۰۰ انتخابات است اما پایان آن را نمی‌تواند اعلام کند، این مشکل ماست.

انتخابات را شروع می‌کنیم و روز آن را اعلام هم می‌کنیم اما انتخابات ما پایان ندارد و همینطور انتخابات و فضای انتخابات و دعوا و رقابت است. انتخابات دوره دارد انتخابات این است از روزی که اعلام می‌شود، زمان استعفا، آنهایی که باید استعفا بدهند تا روز ثبت نام، تا روز انتخابات پای صندوق، تا روزی که تایید می شود، تا روزی که منتخب اعلام می‌شود، تمام. روزی که منتخب اعلام شد پایان انتخابات است دیگر رقابت و تبلیغات نداریم، دیگر علیه نیستیم، آن دوره انتخابات بود.

در دوره انتخابات همه، همه حرف‌ها را می‌زنند این از آن انتقاد می‌کند و او از این انتقاد می‌کند و اینها در دوره انتخابات قابل قبول است و در دوره انتخابات یک چیزهایی قابل گذشت است. اما اشکال ما این است پایان انتخابات را اعلام نمی‌کنیم که چه زمانی است، انتخابات تمام شد بیایید با هم کار کنیم.

دارم اعلام می‌کنم اگر کسی فکر بکند دولت به تنهایی می‌تواند تمام مشکلات نظام را حل کند این تصور دقیق نیست، دولت می‌تواند مشکلات را حل کند به شرطی که مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح و صدا و سیما در کنارش باشد. با هم می‌توانیم با دشمن بجنگیم،  دشمن که برای نابودی دولت نیامده دشمن برای نابودی نظام آمده همه باید در کنار هم قرار بگیریم.

بیاییم در کنار تحریم، حداقل تحریف را درست نکنیم. اگر هم دشمنان تحریف درست می‌کنند، در داخل آن را دنبال و اجرا و بیان نکنیم. اشکال از تحریم آمریکاست، تحریم را نمی‌بینید، می‌گوید اشکال از آنجاست، از اینجاست، ممکن است اشکال از آنجا و اینجا باشد، ولی اشکال تحریم را باید ببینیم. علت تحریم و شرایط تحریم را هم باید ببینیم. شرایط اقدامات مثبت و منفی را هم باید به خوبی ببینیم.

با همه سختی‌هایی که هست، قادریم تحریم را بشکنیم، به شرط اینکه اول تحریف را بشکنیم. اگر تحریف را نشکنیم، اگر سخنان ناروا گفته شود، اگر قضاوت‌های ناصحیح شود، اگر ذهن مردم مشغول شود، اگر شادابی مردم گرفته شود، اگر مردم را نگران و مایوس کنیم، موفق نمی‌شویم و شکست می‌خوریم. اما اگر تحریف را کنار بگذاریم، بشکنیم، واقعیت‌ها را زیر خنجر تحریف ذبح نکنیم، مردم واقعیت‌ها را ‌ببینند و آگاه باشند، آن وقت می‌توانیم با تحریم بجنگیم. البته با تحریم جنگیدن سخت است، در عین حال هر جا هم فرصت پیدا کنیم، از لحاظ سیاسی بتوانیم تحریم را بشکنیم، می‌رویم، هیچ تردید نمی‌کنیم.

چون تحریم ظلم دشمن است، وزارت خارجه، رئیس‌جمهور، وزرا، دولت و تمام مقامات، هر جایی که بتوانیم ظلم دشمن را برداریم، خوب است. تحریم شمشیر دشمن است، جایی که بتوانیم شمشیر دشمن را می‌شکنیم، اما در عین حال این شرایط، شرایطی است که باید همدیگر را یاری کنیم و با یاری همدیگر به نقطه مطلوب می‌رسیم.

اینکه سرپرست وزارت که البته هفته آینده امیدواریم مجلس شورای اسلامی کمک کند و ایشان وزیر صمت باشد، وقتی اعلام می‌کند در مدت ۵، ۶ ماه به اندازه ۹۰ میلیون دلار از قطعاتی که از خارج می‌خریدیم، توانستیم در داخل تولید کنیم و خودکفایی ۹۰ میلیون دلاری را در شرایط تحریم و کرونا ایجاد کنیم، این جای افتخار دارد. وقتی اعلام می‌کند که ۴۳۲ بنگاهی که تعطیل بوده، در این ۵ ماه راه‌اندازی شده است و راه افتاده، این افتخار دارد که علیرغم تحریم و فشار داریم تلاش می‌کنیم و جلو می‌رویم و قدم به جلو برمی‌داریم.

البته مقام معظم رهبری دستوراتی دادند که باید آن دستورات را اجرا و عملیاتی کنیم. ایشان بعضی از دستورات را به دولت دادند، بعضی از دستورات را به سه قوه دادند. دیروز بر مبنای دستورات ایشان اولین جلسه سه قوه بعد از سخنرانی عید قربان مقام معظم رهبری تشکیل شد و اتفاقا یک موضوع بسیار مهم اقتصادی را در دستور کار قرار دادیم و بخش بزرگ آن بحث را هم تقریبا انجام دادیم، نظرات بسیار به هم شبیه و نزدیک بود.

آنهایی که می‌گویند مجلس شورای اسلامی دنبال این است که دولت را زمین بزند، قوه قضاییه دنبال این است که دولت را زمین بزند، در جلسات‌مان چنین چیزی نمی‌بینیم و این قضاوت را ناصحیح می‌دانم. مجلس شورای اسلامی کاملا لمس و حس می‌کند که دولت در چه شرایطی است، قوه قضاییه کاملا شرایط سخت کشور را می‌بیند و می‌بینیم که آنها تلاش می‌کنند دولت را یاری و کمک کنند و در جلسه دیروز هم این را دیدم.

سه قوه در کنار هم بودیم و بحث می‌کردیم؛ بحث‌ها مشابه هم بود و ان شاءالله در هفته آینده دوشنبه که ادامه آن را تصمیم گرفتیم؛ امیدوارم آن جلسه به نتیجه برسد و اگر به نتیجه برسد و مقام معظم رهبری موافقت کنند و اعلام کنیم، یک گشایشی از لحاظ اقتصادی در کشور به وجود خواهد آمد و بی‌تردید دست دولت مقداری باز می شود، ان شاءالله امیدوارم آن طرح را کامل‌تر و دقیق‌تر کنیم.

البته مقام معظم رهبری دستورات دیگری هم دادند؛ گفتند راجع به بودجه، اصلاح نظام بانکی، سرمایه‌گذاری، بهبود محیط کسب و کار  و اشتغال باید کار کنید و همه اینها به نظر من امکان‌پذیر است. می‌توانیم با همین شرایطی که هستیم اینها را حل و فصل کنیم و در همین فرصتی که در اختیار ماست؛ همین یک سالی که در اختیار ماست و یک سال فرصت بسیار زیادی است و فکر نکنیم که یک سال بیشتر نمانده، یک سال خیلی است.

ما اولین تحریم را در ۱۰۰ روز شکستیم نه یک سال؛ در ۱۰۰ روز در توافق موقت اولین تحریم را شکستیم. پس چنین قدرتی داریم و این همان دولت است و این همین امکانات است. ما یک سال فرصت داریم، ۳۶۵ روز فرصت داریم خیلی کارها را می‌توانیم انجام بدهیم.

من شک ندارم مردم در این ۳۶۵ روز به شرط حیات، خواهند دید طرح‌های بسیار زیادی در بخش‌های مختلف افتتاح خواهد شد؛ نمونه آن طرح‌هایی که در تمام پنجشنبه‌ها ان شاءالله افتتاح می‌کنیم.

البته وزرا غیر از پنجشنبه‌ها و در روزهای دیگر هم افتتاح می‌کنند. شما دیدید در این روزها وزیر نفت، وزیر نیرو افتتاح داشت، افتتاح‌های زیادی هم غیر از پنجشنبه هست، پنجشنبه یکی از آنهاست که در هر هفته افتتاح خواهیم کرد.

امیدوارم بتوانیم با کمک همدیگر دشمن را وادار کنیم به آن روزی که بفهمد از راه تحریم نمی‌تواند ما را به زانو دربیاورد و ناچار است با منطق بیاید در کنار و حق و حقیقت را بپذیرد؛ به نظر من آن روز، روزِ بسیار طولانی نیست و صبر و مقاومت، انشاءالله ما را به آن پیروزی خواهد رساند.

می‌خواهم از دوستان بورسی هم تشکر کنم که هم در این هفته، هم هفته‌های گذشته، هم هفته‌های آینده عرضه‌های اولیه‌شان بسیار مهم است که در بورس انجام می‌دهند؛ از همه وزرا تقاضا می‌کنم عرضه های اولیه را انجام دهند و در هفته‌ای که گذشت در یک عرضه ۶۲۰ میلیارد و در یک عرضه ۷۶۳ میلیارد سهام عرضه شده مردم خریدند و باز هم این کار انجام می‌گیرد و انشاءالله شاهد یک تحول و تحرک بسیار خوب در زمینه مسائل اقتصادی خواهیم بود.

انشاءالله در ماه محرم که در هفته‌های پیش رو داریم نیز در چارچوب پروتکل‌هایی که مورد نظر مقام معظم رهبری بود و تاکید کردند و وزارت بهداشت و درمان تاکید می‌کند؛ آن را عمل کنیم و آن روزهای بسیار مهم عاشورایی را پاس بداریم و بتوانیم مفتخر باشیم که امسال هم جزو عزاداران امام حسین(ع) خواهیم بود.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

Share