قطعنامه ضد ایرانی، آمریکا شکست خورد

شکست واشنگتن در نیویورک|شورای امنیت به تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رأی نداد

شورای امنیت سازمان ملل متحد به رغم تلاش‌های گسترده واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه کشورمان با تصویب قطعنامه‌ای برای ادامه این تحریم‌ها مخالفت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا در ماه‌های گذشته مقامات دولت آمریکا تلاش کرده‌اند تا در میان هم‌پیمانان خود اجماعی را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به وجود آورند و همواره تأکید داشته‌اند که از هیچ اقدامی برای جلوگیری از انقضای این تحریم‌ها دریغ نخواهند کرد. در همین راستا، مایک پامپئو، رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا ساعاتی پیش تصریح کرده بود: هر کاری را که در چارچوب ابزارهای دیپلماتیک خود بتوانیم، انجام خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که تحریم‌های تسلیحاتی ایران منقضی نشود. در هفته‌های گذشته اظهارات مشابه متعددی در این زمینه از وزیر امور خارجه آمریکا به گوش رسیده است.

به رغم این تلاش‌ها، رأی‌گیری در شورای امنیت در حالی انجام شد که نتیجه آن نشان داد، آمریکا نظر مثبت فقط یک عضو شورای امنیت را نسبت به پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی جلب کرده است.

رای گیری انجام شده با ۱۱ رای ممتنع، ۲ موافق که یکی آمریکا بود و ۲ مخالف شکست خورد. بر اساس گزارش‌ها، آمریکا و جمهوری دومینیکن به پیش‌نویس این قطعنامه رأی موافق و چین و روسیه به آن رأی مخالف دادند. در این رأی‌گیری بقیه اعضای شورای امنیت رأی ممتنع دادند و بدین ترتیب پیش‌نویس آمریکا رد شد.

نماینده ایران در سازمان ملل پس از اعلام نتیجه رأی‌گیری، اعلام کرد: همه کشورها به ویژه اعضای شورای امنیت وظیفه دارند تا با همه توان خود اعتقاد به ارزش‌ها، اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد را احیا کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا پس از شکست تحقیرآمیز تلاش‌های این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران بیانیه‌ای صادر کرد. مایک پامپئو از اقدام شورای امنیت به عدم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران انتقاد و اعلام کرد: شورای امنیت سازمان ملل متحد وظیفه حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را برعهده دارد. این شورا امروز نتوانست مجموعه مأموریت‌های اساسی خود را محقق کند. شورای امنیت قطعنامه معقولی را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ۱۳ ساله ایران رد کرد.

انگلیس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، به پیش‌نویس قطعنامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که از سوی آمریکا پیشنهاد شده بود، رأی ممتنع داد زیرا مشخص بود که این پیش‌نویس حمایت شورا را به خود جلب نخواهد کرد.

از سوی دیگر، ژانگ جون، نماینده چین در سازمان ملل طی اظهاراتی درباره پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی آمریکا گفت، این پیش‌نویس در زمینه تحمیل مجدد تحریم‌ها علیه ایران و ادامه سیاست «فشار حداکثری» بوده است که با روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازگاری ندارد.

روسیه: پیشنهاد آمریکا نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بود
نمایندگی روسیه در سازمان مل در بیانیه‌ای که در حساب رسمی توییتر خود منتشر کرد، گفت: پیشنهاد ایالات متحده نقض آشکار ضمیمه B از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است که آشکارا تصریح می‌کند تنها راه مشروع برای بازنگری در زمان‌بندی رژیم انتقال سلاح از ایران و به این کشور، اجماع کمیسیون مشترک برجام است.
نمایندگی روسیه در ادامه افزود: فرایند تایید مورد به مورد انتقال سلاح از ایران و به این کشور در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نه به حق ایران برای توسعه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز مرتبط شده، نه تحت هیچ شرایط دیگری قرار گرفته است. این محدودیت موقت بود که برای ۵ سال در نظر گرفته شده و هرگز قرار نبود تمدید شود.

چین: شکست قطعنامه آمریکا نشانه عدم حمایت از یکجانبه‌گرایی است
نمایندگی چین در سازمان ملل متحد نیز در پیامی توییتری نوشت: پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده امروز توسط شورای امنیت سازمان ملل رد شد. این نتیجه بار دیگر نشان می‌دهد که یکجانبه‌گرایی از حمایت برخوردار نیست و زورگویی شکست خواهد خورد. هر تلاشی برای اولویت دادن به منافع خود در مقابل منافع مشترک جامعه جهانی به بن‌بست می‌انجامد.
نمایندگی چین افزود: اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت بر این اعتقادند که باید از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دفاع و آن را اجرا کرد. ایالات متحده که دیگر از مشارکت‌کنندگان برجام نیست، هیچ حقی ندارد که از شورای امنیت بخواهد مکانیسم ماشه را فعال کند. اگر ایالات متحده اصرار کند، محکوم به شکست است.

بلژیک: برنامه هسته‌ای ایران باید در چارچوب برجام باشد
«فیلیپ کریدلکا» نماینده بلژیک در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت: بلژیک که در موضوع هسته‌ای ایران تسهیل‌کننده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بود، به قطعنامه آمریکا درباره تحریم تسلیحاتی علیه ایران رای ممتنع داد. از نظر بلژیک، برنامه هسته‌ای ایران باید در چارچوب برجام باشد.
کریدلکا در این بیانیه تاکید کرد که به اجرای کامل برجام پایبندی است و حفظ این توافق را جزو اولویت‌ها می‌داند و از تلاش‌های سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا برای حل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در چارچوب مکانیسم حل اختلاف حمایت می‌کند.
سفیر بلژیک در سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آمریکا را مغایر با تلاش‌ها برای حفظ برجام و تضعیف‌کننده اعتبار شورای امنیت دانست و با یادآوری بند دوم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواستار خودداری از هر اقدامی شد که به اجرای کامل برجام لطمه می‌زند.

انگلیس: رای ممتنع دادیم چون قطعنامه آمریکا حمایت لازم را نداشت
نمایندگی انگلیس در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت که این کشور به قطعنامه ضدایرانی آمریکا در شورای امنیت به این دلیل رای ممتنع داده که مشخص بود حمایت لازم را ندارد.
در این بیانیه‌ که در تارنمای رسمی دولت انگلیس منتشر شد، ضمن اظهار این مطلب، ادعا شد: ما بارها نگرانی خود را درباره رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه از جمله انتقال سلاح به یمن، لبنان، سوریه و عراق که نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است، ابراز کرده‌ایم.
این بیانیه همچنین بدون اشاره به بی‌عملی کشورهای اروپا در ارتباط با برجام و عمل به تعهداتشان در این رابطه، افزود: به همین دلیل ما نیز مانند شماری دیگر از اعضای شورای امنیت که درباره انقضای برنامه‌ریزی‌شده تحریم تسلیحاتی علیه ایران ابراز نگرانی کرده‌اند، نگرانی خود را اعلام می‌کنیم.
نمایندگی انگلیس در سازمان ملل ادامه داد: وزیران خارجه سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) تصریح کرده‌اند که انقضای این محدودیت‌ها تاثیرات عمده‌ای بر امنیت و ثبات منطقه‌ای خواهد گذاشت.
انگلیس همچنین آمادگی خود را برای همکاری با اعضای شورای امنیت و مشارکت‌کنندگان برجام برای تضمین حمایت این شورای از چنین اقدامی اعلام کرد و در عین حال تاکید کرد که “با اراده به برجام پایبند است”.
با این وجود، لندن تصریح کرد که به همراه آلمان و فرانسه اگرچه به پیشبرد مذاکرات در چارچوب مکانیسم حل اختلاف متعهد است، اما از استفاده از مکانیسم ماشه به دلیل آنکه با تلاش‌ها برای حفظ برجام مغایر است، حمایت نمی‌کند.

فرانسه: قطعنامه آمریکا تاثیری بر پیشبرد ثبات و امنیت منطقه نداشت
نمایندگی فرانسه در سازمان ملل دلایل رای ممتنع این کشور به قطعنامه پیشنهادی آمریکا را این گونه برشمرد: این قطعنامه کمکی به واکنش مناسب به چالش‌های ناشی از انقضای تحریم [تسلیحاتی علیه ایران] نمی‌کند، بعید است در پیشبرد امنیت و ثبات در منطقه موثر باشد، چنانکه حمایت شورای امنیت را جلب نکرد، و مبنایی کافی برای تلاش به رسیدن به اجماع نیست.
نمایندگی فرانسه در سازمان ملل همچنین در این بیانیه بر پایبندی کامل پاریس به حفظ برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تاکید کرد و خواستار لغو کاهش تعهدات ایران به برجام و بازگشت به اجرای کامل این توافق از سوی تهران شد.
فرانسه همچنین تاکید کرد که به تلاش‌های خود برای بازگرداندن ایران به اجرای کامل تعهدات خود ذیل برجام در چارچوب مکانیسم حل اختلاف این توافق ادامه می‌دهد.
نمایندگی در سازمان ملل با ادعای نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی ایران با ارسال سلاح به یمن، لبنان، سوریه و عراق و بازیگران غیردولتی در منطقه، درباره آنچه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران» خواند و انقضای تحریم تسلیحاتی علیه ایران ابراز نگرانی کرد.

اشک تمساح سفیر آمریکا در سازمان ملل: پاسخ مادران یمنی را بدهید
«کلی کرافت» سفیر آمریکا در سازمان ملل که تسلیحات ارسالی کشور به عربستان جان ده‌ها هزار یمنی را گرفته، برای سرزنش اعضای شورای امنیت، متوسل به مادران یمنی شد.
او خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: با مادران یمنی که پژمردن و مرگ بچه‌های خود را در نتیجه مستقیم حمایت ایران از حوثی‌ها نظاره می‌کنند حرف بزنید.
وی افزود: با خانواده‌هایی که در سوریه در نتیجه مستقیم حمایت ایران از رژیم اسد از هم می‌پاشند، حرف بزنید.
ادعای کرافت در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تاکنون سه بار مصوبه دو حزبی کنگره این کشور را برای توقف فروش سلاح به عربستان به دلیل کشتار غیرنظامیان وتو کرده است.
نماینده آمریکا در سازمان ملل سپس در ادعایی بدون اساس حقوقی مدعی شد که واشنگتن براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیتی حق کامل بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را دارد.
وی گفت که آمریکا در روزهای آینده به تلاش برای عملی کردن وعده خود برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران ادامه خواهد داد.

آلمان: قطعنامه آمریکا کمکی به ارتقای امنیت و ثبات در منطقه نمی‌کند
نمایندگان آلمان در سازمان ملل با تاکید بر پایبندی این کشور به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که موید برجام است، گفت که برلین به همراه فرانسه و انگلیس به رغم چالش‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام و کاهش تعهدات برجامی ایران، برای حفظ این توافق تلاش کرده است.
آلمان همچنین ضمن تاکید بر تداوم پایبندی خود به حفظ برجام گفت که از ایران می‌خواهد هم اقداماتی را که برای کاهش تعهدات برجامی برداشته، بازگرداند.
نماینده آلمان در سازمان ملل همچنین با این ادعا که ایران بارها قطعنامه ۲۲۳۱ را با ارسال سلاح به یمن، لبنان، سوریه و عراق و بازیگران غیردولتی نقض کرده، درباره پایان تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران ابراز نگرانی کرد.
نماینده برلین در عین حال تاکید کرد که به قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای ممتنع داده چراکه این قطعنامه کمکی به پرداختن به نگرانی‌های آن‌ها به صورت موثر و ارتقای امنیت و ثبات در منطقه غرب آسیا نمی‌کند.
نماینده آلمان در سازمان ملل همچنین با بیان این که مشخص بود قطعنامه آمریکا حمایت لازم را در شورای امنیت کسب نمی‌کند، تاکید کرد که برای پرداختن به موضوع انقضای تحریم تسلیحاتی علیه ایران به زمان و مشورت‌های بیشتری نیاز است.

Share