نایب رئیس مجلس خبر داد:

سوال از رئیس‌جمهور منتفی نشده است

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که سوال از رئیس جمهور در مجلس منتفی نشده است. اما هیات رئیسه در حال فراهم کردن تهمیداتی است تا سوال از رئیس جمهور بدون تشدید مشکلات صورت گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، علی خضریان در تذکری شفاهی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۱۰ آیین نامه داخلی مجلس و اصل ۸۸ قانون اساسی بیان کرد: براساس این دو اصل در صورتی که یک چهارم کل نمایندگان قصد داشته باشند در خصوص یک یا چند وظیفه رئیس جمهور از ایشان سوال بپرسند می‌توانند صراحتا سوال خود را به هیات رئیسه تقدیم کرده و رئیس مجلس در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوطه ارجاع دهد و هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده رئیس جمهور و نماینده سوال کنندگان تشکیل جلسه دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: نزدیک به یک ماه است که قریب به ۲۰۰ نماینده مجلس سوالاتی را از رئیس جمهور تقدیم رئیس مجلس کردند. رئیس مجلس یا هیات رئیسه حق ندارد حق نمایندگان را تضییع کند. در اصل تعامل بین دولت و مجلس شکی نیست اما این تعامل یک ابزار نظارتی در اختیار مجلس گذاشته است که اگر آن را کنار بزنیم نمی‌توانیم چشم انداز ایران قوی داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما انتظار داریم تا رئیس جمهور در مجلس حاضر شده و از طرح‌های خود برای خروج از شرایط کنونی صحبت کند. اگر رئیس جمهور برنامه‌ای ندارد استیضاح ایشان باید در دستور قرار گیرد. در صورتی که رئیس مجلس در راستای سوال از رئیس جمهور کم کاری کند مجلس نیز در کم کاری دولت شریک خواهد بود.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی که اداره جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به تذکر وی بیان کرد: براساس ماده ۲۱۰ آیین نامه داخلی مجلس و اصل ۸۸ قانون اساسی این حق به نمایندگان داده شده تا از هیات وزیران و رئیس جمهور سوال کنند. هیات رئیسه نیز در این راستا در خدمت نمایندگان است و تلاش هیات رئیسه منتفی کردن سوال نیست بلکه هیات رئیسه به دنبال این است تا تهمیداتی در نظر گرفته شده تا در قالب گفت و گوهایی که منجر به تشدید مشکلات و مسائل نشود سوال دنبال شود. بحث سوال از رئیس جمهور منتفی نشده است و رئیس مجلس و هیات رئیسه مقدمات این امر را فراهم می‌کند تا به نتیجه برسد.

Share