در حاشیه جلسه شورای اداری تالش عنوان شد؛

زبان تالشی در مدارس تالش تدریس می‌شود | رونمایی از کتاب «تالشییه‌درس»

طی مراسمی در جلسه شورای اداری شهرستان تالش که با حضور روسای ادارات شهرستان تالش برگزار گردید، از کتاب درسی ” تالشییه‌درس” رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، کتاب آموزش زبان تالشی توسط آموزش و پرورش تالش تدوین شده و در سال آتی در مدارس ابتدایی شهرستان، آموزش داده خواهد شد.

سید مرتضی مختاری، مدیر آموزش و پرورش این شهرستان گفت: کتاب آموزش زبان تالشی که فرآیند تدوین آن از سال ۹۸ به سرپرستی فرهنگی عزیز آقای آزموده، آغاز شده بود هم اکنون چاپ شده و آماده توزیع در بین دانش آموزان شهرستان می باشد.

وی افزود: این کتاب دارای ۸ درس بوده و برای دانش آموزان دوره دوم ابتدایی نوشته شده است.

گفتنی است سه هزار نسخه از این کتاب، چاپ شده که تمام هزینه آن توسط خیرین شهرستان تقبل شده است.

از آن جا که پس از تصویب شورای عالی آموزش و پرورش کشور قرار است زبان‌های محلی نیز به صورت فوق‌برنامه در مدارس کشور تدریس شود، این کتاب با شمارگان سه هزار نسخه توسط اداره آموزش و پرورش شهرستان تالش به چاپ رسیده است و قرار است در سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ در اختیار دانش آموزان پایه چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مقطع ابتدایی شهرستان تالش قرار گیرد و در ندارس شهرستان تالش تدریس شود.

در این کتاب که توسط «شهرام آزموده» یکی از آموزگاران شهرستان تالش نوشته شده است، هشت درس با موضوعات مختلف و به زبان تالشی گنجانده شده است و هر درس نیز دارای چند تمرین می‌باشد که دانش‌آموزان باید نسبت به حل آن ها پس از تدریس هر درس اقدام کنند.

کتاب تالشییه‌درس به عنوان نخستین کتاب درسی به زبان تالشی در ایران است و تدریس رسمی زبان تالشی نیز به عنوان نخستین زبان از میان زبان‌های مختلف محلی در ایران است که در سطح مدارس تدریس خواهد شد و شهرستان تالش نیز نخستین شهرستان کشور است که توانسته است با موفقیت اجرای این طرح تا مرحله چاپ و شروع تدریس پیش ببرد که به زودی کتاب ها در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهند گرفت.

Share