یک تحلیلگر اصولگرا مطرح کرد؛

رئیس جمهور بعدی چهره ناشناخته نخواهد بود|چهره‌ای که رجل سیاسی نباشد، تایید نمی‌شود

ایمانی تاکید کرد: الزاما رئیس جمهور نباید یک چهره سیاسی مبرز باشد، بلکه باید چهره‌ای باشد که بتواند با مدیریت خودش نظرات سیاسی مختلف را جمع کند و الزاما نباید یک چهره فرهنگی مسلط باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تابناک، وزارت کشور از برگزاری قطعی انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم در خردادماه سال ۱۴۰۰ خبر داده است و با این روند حدود ده ماه دیگر باید رقابت جریانات سیاسی و چهره‌های مطرح را برای تصدی کرسی ریاست جمهوری در دوره سیزدهم به نظاره نشست؛ موضوعی که از هم اکنون محور مباحث بسیاری از جلسات گروه‌ها و جریانات سیاسی کشور است تا بتوانند به بهترین تصمیم در این زمینه برسند.

 حداقل از بعد اتمام دوره ریاست جمهوری مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۷۶ تا کنون، شاهد رأی آوری چهره‌هایی که در زمان انتخاب برای مردم تقریبا ناشناخته بوده اند، هستم؛ یعنی سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات در سال ۷۶، محمود احمدی نژاد رئیس دولت مهرورزی در سال ۸۴ و حسن روحانی رئیس دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ جرو افرادی بودند که مردم یا آن‌ها را نمی‌شناختند یا شناخت کمی در زمان انتخاب نسیت به آن‌ها وجود داشت.

رئیس جمهور بعدی یک چهره شناخته شده یا ناشناخته؟!

برخی کارشناسان اعتقاد دارند که انتخابات ریاست جمهوری، محل شکل گیری شگفتی‌ها و انتخاباتی غیر قابل پیش بینی است و برای همین همچون ۲۴ سال گذشته انتظار می‌رود، در سال ۱۴۰۰ هم یک چهره‌ای که مردم شناخت کمتری از او دارند، وارد عرصه رقابت شود و در نهایت بتواند بر کرسی ریاست جمهوری تکیه بزند؛ اتفاقی که حداقل از سال ۷۶ به این طرف شاهد تکرار آن بوده ایم.

اما برخی دیگر از کارشناسان سیاسی معتقدند که این بار قضیه متفاوت خواهد بود و با توجه به شرایطی که کشور در آن قرار گرفته است، اتفاقا در سال آینده شاهد انتخاب یک رئیس جمهور کاملا شناخته توسط مردم خواهیم بود؛ فردی که نسبت به عملکرد و توان او و تیمی که احتمالا او را در انتخابات همراهی خواهند کرد، شناخت کافی وجود داشته باشد و بتواند کشور را از گیر مشکلات برهاند.

رئیس جمهور بعدی چهره ناشناخته نخواهد بود

در همین زمینه، یک تحلیگر اصولگرا گفت: بدون شک فردی که در سال ۱۴۰۰ بر مسند ریاست‌جمهوری تکیه می‌زند، چهره ناشناخته‌ای نیست، و گرنه از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت نمی‌شود.

ناصر ایمانی، تحلیگر مسائل سیاسی و از چهره‌های اصولگرا در گفت‌وگو با «تابناک» درباره گمانه‌زنی‌هایی صورت گرفته از سوی جریانات سیاسی و حتی مردم مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور آینده یک چهره جدید و ناشناخته خواهد بود، اظهار کرد: مردم ایران حداقل در سه انتخابات سال ۷۶، ۸۴ و ۹۲ به یک چهره‌های کاملا ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی در آن مقطع رای دادند؛ بنابراین، این امکان وجود دارد که مردم در ۱۴۰۰ هم به یک چهره‌ای که اصلا قابل پیش‌بینی نیست رای بدهند.

شورای نگهبان چهره‌ای که رجل سیاسی نباشد را تایید نمی‌کند

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که آیا چهره انتخاباتی ۱۴۰۰ کاملا ناشناخته است که پاسخ بنده به این سوال خیر است، چون این چهره باید یکی از رجال سیاسی باشد که شورای نگهبان وی را برای انتخابات ریاست‌جمهوری تایید کند؛ از این روی، نمی‌توان گفت یک چهره ناشناخته در سال ۱۴۰۰ بر مسند ریاست‌جمهوری تکیه می‌زند.

این تحلیگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بالاخره یکی از کسانی که به نوعی در کشور مسئولیت داشتند، آن هم از نوع بالایی که لفظ رجل سیاسی به وی تعلق می‌گیرد، باید در معرض رای مردم قرار گیرد؛ از این روی، نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری خیلی هم ناشناخته نخواهند بود.

باید کف شناخت از کاندیدای ریاست جمهوری وجود داشته باشد

ایمانی در عین حال یادآوری کرد: اگر یک استاد دانشگاه به طور مثال کاندید شود، صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان تایید نمی‌شود که مردم بخواهند به وی رای دهند؛ از این روی، بدون شک باید یک رجل سیاسی کاندید انتخابات مهمی، چون ریاست‌جمهوری باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا خاطرنشان کرد: درباره مباحثی که از سوی برخی جریانات مطرح می‌شود که رئیس‌جمهور بعدی باید چهره ای اقتصادی یا نظامی باشد، باید بگویم ما نیازی نداریم که رئیس جمهور کشور الزاما یک اقتصادان باشد و در هیچ یک از کشورهایی که مشکلات اقتصادی داشته باشند نیز این رویه مرسوم نیست. از این روی، فردی باید رئیس‌جمهور شود که مدیریت خوبی داشته باشد و بتواند از نظریات و چهره‌های اقتصادی به خوبی استفاده کند.

فرقی بین چهره نظامی و اقتصادی نیست، باید فردی بیاید که بتواند مشکلات را حل کند

ایمانی تاکید کرد: الزاما رئیس جمهور نباید یک چهره سیاسی مبرز باشد، بلکه باید چهره‌ای باشد که بتواند با مدیریت خودش نظرات سیاسی مختلف را جمع کند و الزاما نباید یک چهره فرهنگی مسلط باشد. البته اگر فردی باشد که مدیریت خوبی داشته باشد، اما یک صاحب نظر اقتصادی هم باشد، خیلی خوب است چرا که مهم‌ترین مشکلات امروز کشور الان اقتصادی است، ولی این به این معنا نیست که الزاما یک اقتصادان رئیس‌جمهور شود.

وی گفت: رئیس‌جمهور باید یک مدیر قوی باشد که بتواند در عرصه‌های مختلف خوب نظرات را جمع کرده و از آن‌ها استفاده کند. از این روی، رئیس جمهور باید یک مدیر باشد.

بسیاری از کاندیدا‌های نظامی مطرح بازنشسته هستند و ایرادی ندارد کاندیدا باشند

این فعال سیاسی اصولگرا اظهار کرد: در باب اینکه یک فرد نظامی باید سکاندار دولت باشد، باید بگویم خیلی از چهره‌های نظامی که اسامی شان برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده یا بازنشسته شدند و یا در امور نظامی کشور قرار ندارند، این افراد از منظر بنده نظامی نیستند.

ایمانی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و خاطرنشان کرد: در آمریکا نیز بسیاری از پست‌ها در اختیار ژنرال‌های ارتش است، ولی کسی نمی‌گوید این‌ها نظامی هستند؛ بنابراین، نکته مهم در انتخاب یک رئیس‌جمهور، میزان کارآمدی و نحوه مدیریت وی است.

Share