در جلسه ساماندهی رودخانه های شهرستان فومن عنوان شد؛

دلیلی برای صدور مجوز برداشت رایگان مصالح نیست | تخریب پلها بر اثر برداشت غیر اصولی از رودخانه

محسنی با اشاره به اجرای پروژه های ملی در شهرستان، به این امر اشاره کرد که دلیلی برای صدور مجوز برداشت رایگان مصالح و منابع شهرستان توسط پیمانکاران پروژه های دارای اعتبارات ملی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، جلسه ساماندهی رودخانه های شهرستان فومن با حضور معلی اوسط اکبری مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان برگزار شد.

در این جلسه که با حضور مدیران کل محیط زیست، راهداری و حمل و نقل جاده ای، صنعت معدن و تجارت و همچنین مدیرعامل سازمان آب منطقه ای همراه بود، درخصوص مسائل و مشکلات رودخانه ها و ساماندهی آن ها در شهرستان بحث و گفتگو صورت گرفت و به منظور تعیین تکلیف و خاتمه ۷ پروژه ساماندهی رودخانه در شهرستان تصمیم گیری شد.

اوسط مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان در این جلسه با بیان این که مهندسی رودخانه از مسائل مغفول در استان گیلان است، خواستار توجه بیشتر به مسائل فنی رودخانه ها شد و افزود: بدین منظور باید از شرکت های دارای دانش و رتبه بندی لازم استفاده کرد و ورود به رودخانه باید علمی باشد و هر کسی نباید وارد این عرصه شود.
وی با بیان این که رانش ها و لغزش لاین های متعددی در استان وجود دارد، رودخانه ها را منشاء بسیاری از این مخاطرات دانست و افزود: دلیل بسیاری از موارد تخریب پل های بزرگ، برداشت غیر اصولی از رودخانه ها است.

اوسط مقدم با بیان این که رودخانه معدن نیست، خواستار این شد که تنها سازمان آب منطقه ای به عنوان متولی تخصصی امر وارد این عرصه شود.

وی افزود: در استان گیلان جز رودخانه سفیدرود، هیچ رودخانه ای ظرفیت برداشت مصالح ندارد و برداشت های غیر اصولی و همچنین برداشت بیشتر از حجم تعیین شده در مجوزهای صادره، از مخرب ترین اقدامات در رودخانه ها به شمار می رود.

اوسط مقدم با بیان این که ساماندهی رودخانه ها امری مستمر و بی پایان است، آن را به معنای برداشت صرف مصالح، دیواره سازی و اقدامات مشابه بدون نگاه کارشناسانه و ارزیابی تخصصی ندانست و افزود: برداشت از رودخانه ها باید محدود شود و اولویت ها تنها باید برای پروژه های عمرانی عام المنفعه استانی باشد.

وی تاکید کرد: مصالح جمع آوری شده در اثر پروژه های ساماندهی رودخانه ها باید با اولویت پروژه های عمرانی همان شهرستان مصرف شود و شرکت های معرفی شده بدین منظور باید ضمن برخورداری از قابلیت و رتبه بندی لازم، با طرح ارائه شده توسط ادارات متولی و نظارت آن ها وارد پروژه شوند.

معاون استاندار گیلان، اقداماتی نظیر خاتمه پیمان و خلع ید و کاهش سهمیه برداشت پس از بررسی کارشناسانه و قانونی را از واکنش های مناسب به آن دسته از پیمانکارانی دانست که نسبت به انجام تعهدات خود، خودداری و یا از حد تعیین شده عدول کرده اند.

دلیلی برای صدور مجوز برداشت رایگان مصالح نیست

فرماندار شهرستان فومن در این جلسه با اشاره به محقق نشدن پیگیری های قبلی شهرستان درخصوص ساماندهی رودخانه ها، به مخاطرات نزدیکی فصل بارندگی در شهرستان پرداخت و افزود: به منظور جلوگیری از وقوع خسارات مجدد، باید مسائل و مشکلات باقی مانده رفع شوند.

محسنی با پرداختن به ویژگی رودخانه های خروشان شهرستان، از شناسایی و اعلام ۱۶ نقطه بحرانی در شهرستان به مراجع استانی خبر داد و افزود که این نقاط نیازمند تعیین نقشه مشخصات هستند.

وی با اشاره به ابلاغ شیوه نامه ساماندهی رودخانه ها توسط استاندار محترم سابق، خواستار استمرار انجام اقدامات اصولی به منظور ساماندهی رودخانه ها جهت جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار مشابه شد.

محسنی با تاکید بر رعایت حقوق مردم و چارچوب قانونی، گفت: فرمانداری و دستگاه های دولتی غیرمرتبط، مجاز به برقراری ارتباط با پیمانکاران نیستند و تنها دستگاه های متولی، مسئولیت نظارت و پاسخگویی در قبال عملکرد پیمانکاران را دارند.

وی با اشاره به اقدامات گذشته افزود: بسیاری از رانش های رخ داده در اثر بارندگی ها ناشی از برداشت های غیر اصولی است.

محسنی با اشاره به کندی روند صدور مجوز توسط ادارات مسئول در شهرستان، تاکید کرد: درخصوص نحوه برداشت مصالح، باید بر اساس ترتیبات قانونی تصمیم گیری شود.

فرماندار فومن با اشاره به حساسیت زمانبندی با توجه به شرایط آب و هوایی شهرستان اظهار کرد: اگر قرار است کاری انجام شود، اکنون بهترین زمان انجام آن است.

وی با اشاره به اجرای پروژه های ملی در شهرستان، به این امر اشاره کرد که دلیلی برای صدور مجوز برداشت رایگان مصالح و منابع شهرستان توسط پیمانکاران پروژه های دارای اعتبارات ملی وجود ندارد مگر این که برای آن سازوکار قانونی تعیین شود.

محسنی در ادامه سخنان خود افزود: در صورتی که هم اکنون نسبت به ساماندهی رودخانه ها اقدام بموقع نشود، در آینده با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی با تاکید بر این که باید بر عملکرد پیمانکاران نظارت مستمر شود، از وجود اعتراضات به عملکرد آن ها خبر داد که مستلزم اهتمام دستگاه های نظارتی بر فعالیت پیمانکاران در ساماندهی رودخانه ها و برداشت درست مصالح است.

فرماندار فومن در ادامه خواستار این شد که به جای تعیین اعتبار برای بازسازی چندین سردهنه به طور غیر اصولی، با تجمیع اعتبارات، سردهنه های بتنی به طور اصولی ساخته شود تا موجب وقوع خسارت در سنوات آتی نشود.

در پایان این جلسه، از اجرای پروژه های پل سازی در روستاهای کلفت، خسروآباد و سیدآباد بازدید میدانی شد.

Share