رئیس پلیس راه استان مازندران اعلام کرد

دلایل اعمال‌نشدن محدودیت‌ رفت‌وآمد کرونایی در مازندران

رئیس پلیس راه استان مازندران گفت: مسافران در مازندران به ساکنان بومی تبدیل شده‌اند چرا که در این استان زمین خریده‌اند و ویلاسازی کرده‌اند، این افراد با خرید ملک در مازندران به نوعی هم استانی تلقی می شوند و این در حالی است که اگر مسافر عبوری بودند می‌توانستیم محدودیت ایجاد کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، سرهنگ علیرضا قدمی با اشاره به وضعیت راه‌های استان، افزایش تردد در محورها و حضور مسافران در مازندران، اظهار کرد: حجم ترافیک مازندران در مردادماه نسبت به سال‌های گذشته، افزایش یافته است

وی افزود: تردد و حضور مسافر در مازندران با وجود کرونا همچنان افزایش بوده است به طوری که با وجود شیوع کرونا در مازندران، در تعطیلات گذشته ترافیک سنگینی را شاهد بودیم که به تناسب تصادف و فوتی نیز ۷ نفر بیشتر شد.

رئیس پلیس راه مازندران با بیان اینکه بیشتر تصادف‌های صورت گرفته در این استان، رعایت نکردن سرعت مطمئنه است، خاطرنشان کرد: بیشتر تصادفات بصورت یک‌وسیله‌ای موتور یا عابر اتفاق می‌افتد که سهم بالایی را به خود اختصاص داده است.

قدمی با اشاره به اینکه کشته‌های موتور و عابر در مازندران نسبت به میانگین کشوری، بسیار بالا است، تصریح کرد: مازندران یک کلان‌شهر بوده و تردد عابر و موتور به صورت شبانه‌روزی در طول و عرض راه‌ها صورت می‌پذیرد، و همچنین وسایل کشاورزی نیز تردد زیادی دارند که این عوامل موجب افزایش آمار کشته‌شده‌ها و تصادف در حوزه  مسافرین و موتورسواران نسبت استان‌های دیگر شده است.

رئیس پلیس راه استان مازندران با بیان اینکه در ایام پر تردد و پر مسافر، طرح های ویژه‌ای در مازندران از سوی پلیس‌راه اجرا می‌شود و تمام نیروها و خودروهای پلیس در حالت آماده باش قرار می‌گیرند، اظهار کرد: در زمان آماده باش نیروها، نقاط حادثه‌خیز در پوشش کامل قرار می‌گیرند و نیروهای راهور در محورهای پرترافیک مانند هراز، کندوان و سوادکوه به‌صورت ویژه مستقر می‌شوند.

وی افزود: با توجه به افزایش تردد در این‌روزها و علیرغم همه تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد، تصادف در مردادماه افزایشی شده که درصورت عدم تغییرات فوری نگران کننده است.

قدمی با بیان اینکه به طور کلی در ۴ ماه گذشته آمار کشته‌ها روند کاهشی داشته است، خاطرنشان کرد: دلیل بیشتر تصادف‌ها، راننده‌ها هستند به طوری که یک راننده خوب بدترین جاده و وسیله نقلیه را می‌تواند مدیریت کرده و تردد ایمن را برای خودش و دیگران رقم بزند.

رئیس پلیس راه استان مازندران در پاسخ به اینکه چرا با وجود جرایم نقدی، غیر نقدی و نمره منفی برای رانندگان متخلف هنوز این عامل بازدارنده نبوده و با روند افزایشی تصادف، همراه هستیم، اظهار کرد: اقدامات آموزشی توسط دستگاه‌ها متولی آموزش رانندگی که فرهنگ ساز هستند باید تشدید شود تا از همان ابتدا، مهارت آموزی به صورت جدی‌تری اتفاق بیافتد.

قدمی با بیان اینکه راه‌های مواصلاتی مازندران از شریان‌های اصلی کشور هستند، تصریح کرد: وسعت راه‌های استان مازندران جزء ۳ درصد راه‌های کل کشور است اما تردد در این راه ‌ها نزدیک به ۱۰ درصد تمامی این راه‌ها است، همخوان نبودن این دو موجب گره ترافیکی، راه‌بندان و تصادف می‌شود و اعتبار استانی در محوری که تردد ملی دارد پاسخگو نیست.

وی خاطرنشان کرد: توقع ما از مسئولان استانی، نماینده‌های مجلس و استانداری این است که پیگیری جدی تری در بخش جذب اعتبارات برای راه های استان داشته باشند تا اعتباراتی که در راهداری و راهسازی، توسعه و ساخت برای مازندران پیش‌بینی می‌شود با کارکرد راه های استان که ملی است، همخوانی داشته باشد.

قدمی در پاسخ به تمهیدات لحاظ شده برای محدودیت تردد در راه‌ها با توجه به افزایش تردد در شرایط کرونایی استان و بسته نشدن محورهای مواصلاتی، اظهار کرد: اعمال محدودیت راه‌ها به دلیل شیوع کرونا، با ستاد ملی است  اما از سوی پلیس‌راه پیشنهاد اجرای طرح زوج و فرد در روزهای شلوغ در راه‌های مواصلاتی داده شد اما تاکنون موافقتی از سوی ستاد کرونا اعلام نشده است.

وی با اشاره به اینکه مسافران در مازندران به ساکنان بومی تبدیل شده‌اند چرا که در این استان زمین خریده‌اند و ویلاسازی کرده‌اند، گفت: این افراد با خرید ملک در مازندران به نوعی هم استانی تلقی می شوند و این در حالی است که اگر مسافر عبوری بودند می‌توانستیم محدودیت ایجاد کنیم.

Share