رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

در سخت‌ترین شرایط تاریخ در حال اداره کشور هستیم | سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست

رئیس جمهور طرح بحث این دولت و آن دولت از سوی برخی افراد در روزهای اخیر را از حرف های زشت، بی منطق و کودکانه دانست و تاکید کرد: این دولت و آن دولت معنا ندارد، ما یک ملت هستیم و در برابر یک دشمن ایستاده ایم، این حرف ها چیست؟ با فحاشی و ردیف کردن جملات درشت، مشکلی از کشور حل نمی‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا،حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: دولت در حال تلاش برای کنترل نقدینگی، مقابله شدید با تحریم نفتی، ایجاد تعادل بودجه ای بین درآمدها و هزینه ها و ایجاد سرمایه مطمئن برای مردم است و این مجموع مفاد طرحی است که دولت به دنبال آن است و به تصویب رسانده و در جلسه سران قوا نیز کلیات آن تصویب شده است.

رئیس جمهور افزود: اگر این طرحها اجرایی شوند حتما در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود. ما می خواهیم بگوییم سکه و دلار جای سرمایه گذاری نیست اما بورس و خرید نفت، جای سرمایه گذاری مطمئن است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در سخت ترین شرایط تاریخ کشور و تحت فشار اقتصادی تروریستی دشمنان، در حال اداره کشور هستیم، اظهارداشت: مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح، خطا است. در زمین دشمن بازی نکنید چرا که دشمن می خواهد القا کند از لحاظ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به پیروزی و موفقیت رسیده و ما در عمل می خواهیم اثبات کنیم دشمن شکست خورده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دشمنان به دنبال ایجاد بحران های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی در کشور بودند اما ناکام ماندند، خطاب به آنانی که صحبت از “این دولت و آن دولت” می کنند، گفت: ما یک ملت هستیم و در برابر یک دشمن ایستاده ایم.

دکتر روحانی با تشریح اقدامات گسترده دولت در حوزه های زیربنایی و عمرانی کشور اظهار داشت: همین فردا ۲۳ هزار هکتار زمین کشاورزی که با شیوه های نوین آبیاری تجهیز شده است، به بهره برداری می رسد و تمام اقدامات این دولت به معنای آن است که دولت جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشارهای اقتصادی آمریکا شکست نخواهد خورد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت مصمم است کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کند، اظهار داشت: دولت در بخش اقتصادی همه توان خود را به کار گرفته تا نقدینگی را کنترل کرده و با مقابله با تحریم نفتی ، نفت را در چارچوبی که نهایی خواهد شد به فروش رسانده و تعادلی بین منابع و مخارج ایجاد نماید.

دکتر روحانی با بیان اینکه دشمنان در تبلیغات خود می‌خواهند ما را از یک موضوع مهم غافل کنند و متاسفانه در داخل هم بعضاً به آن بی‌توجهی می‌شود،گفت: ما کشور را در شرایط سخت‌ترین تحریم‌ های اقتصادی تاریخ اداره می‌کنیم و شرایط ما عادی و معمولی نیست. تصور دشمنان این بود که ما برای چند ماه قدرت تاب‌آوری در برابر تحریم ها را نخواهیم داشت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه امروز حدود دو سال و نیم است که در برابر این فشار اقتصادی تروریستی، پابرجا ایستاده‌ایم و مسیر خود را ادامه می‌دهیم، خاطرنشان کرد: امروز در میدان جنگ هستیم و البته حضور در این میدان مشکلاتی هم دارد و در این میدان زخمی شدن و شهادت هم وجود دارد.

دکتر روحانی گفت: آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه تصور می‌کردند با تحریم سال ۹۷ می‌توانند ما را از لحاظ اقتصادی دچار بحران کنند و این بحران اقتصادی به بحران اجتماعی تبدیل می‌شود و بحران اجتماعی هم به بحران امنیتی تبدیل خواهد شد اما آنان در هر سه مرحله ناموفق بودند البته در شرایط تحریم زندگی مردم با سختی و فشار توام خواهد بود که مردم این واقعیت را درک کرده و به خوبی در مقابل آن مقاومت می‌کنند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مقایسه شرایط جنگ با شرایط صلح، اقدام خطا و اشتباهی است اظهار داشت: رشد اقتصادی با نفت در طی سالهای ۹۳ تا ۹۶ به طور متوسط ۵درصد بوده است و در یکی از سالها هم رشد اقتصادی ۱۴ درصد را تجربه کردیم. بی تردید وقتی از رشد اقتصادی با نفت حرف می‌زنیم و نفت تحریم می‌شود، رشد اقتصادی به رشد منفی تبدیل می شود و اگر کسی اینها را با هم مخلوط کرده و این سالها را کنار هم قرار دهد و سپس چنین برداشت کند که این دولت رشد مثبت اقتصادی نداشته، برداشت درستی نیست.

دکتر روحانی با بیان اینکه این دولت کشور را در شرایط رشد منفی ۷.۴ درصدی تحویل گرفته است،گفت: تا سال ۹۷ که این تحریم شدید نبوده با رشد متوسط ۵ درصد کشور را اداره کردیم و اگر نفت را که تحریم به طور عمده روی آن بوده را کنار بگذاریم، وقتی رشد اقتصادی بدون نفت را حساب می‌کنیم برغم فشارها در همین سال ۹۸ نیز، رشد اقتصادی مثبت ۱.۱ بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه باید کاملا توجه داشته باشیم که در زمین دشمن بازی نکنیم، اظهار داشت: دشمن می‌خواهد به مردم القا کند که از لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی به پیروزی و موفقیت رسیده است و ما هم در عمل می‌خواهیم اثبات کنیم که دشمن دچار شکست شده است.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه دولت در بخش اقتصادی برای مقابله با تحریم ها همه توان خود را به کار گرفته است، گفت: دولت می‌خواهد در بخش بودجه‌ای خود بین منابع و مخارج تعادل ایجاد کند و برای مردمی که به آینده نگاه می‌کنند، سرمایه مطمئن به وجود بیاورد و جان تازه‌ای هم به بورس بدهد.

رئیس جمهور افزود: این مجموعه طرحی است که ستاد اقتصادی دولت در طول هفته‌های گذشته بررسی کرده و به تصویب رسانده است. این موضوع را در جلسه سران قوا نیز مورد بحث قرار داده و کلیات آن را به تصویب رسانده ایم و بعد از طی مراحل نهایی این مصوبه، دولت هم آیین‌نامه‌های اجرایی آن را خواهد نوشت که حتما در زندگی مردم تاثیرگذار خواهد بود.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: درمورد کاری که دولت هفته‌ها و ماهها برای آن زحمت کشیده، یک سری افراد که معلوم نیست مبانی آنها برای اینکه مردم را دلسرد کنند، چیست؟ به مردم می‌گویند طرح دولت ممکن است زحمتی برای پرداخت به دولت آینده ایجاد کند و دولت می‌خواهد خود را از فشار خلاص کرده و این فشار را به دولت آینده منتقل کند که این یک حرف کاملا دروغ و بی‌اساس است.

رئیس جمهور افزود: اگر امروز کسی برای اقدامات دولت در افتتاح طرح‌های بزرگ پتروشیمی و تکمیل فازهای پارس جنوبی بگوید که این دولت به نفع دولت بعدی کار می‌کند اینگونه حرفها اساسا حرفهای کودکانه است. این دولت و آن دولت معنا ندارد و همه خادم مردم هستیم، ما باید کشور را در شدیدترین شرایط تحریم اداره کنیم و در این مسیر با کسی شوخی نداریم.

دکتر روحانی گفت: کسی که به طرح دولت ایراد می‌گیرد لطفا بگوید چه طرحی دارد با فحاشی و ردیف کردن جملات درشت که مشکلی حل نمی‌شود. ما به مردم قول دادیم که در شرایط تحریم تسلیم نمی شویم و قول دادیم که آمریکا در طرح شکست ملت در بخش اقتصادی ناموفق خواهد بود. ما در این مسیر حرکت می‌کنیم و با برنامه‌ریز‌ی‌هایی که انجام دادیم حقوق کارمندان، کارگران و بازنشستگان، همچنین یارانه‌ها و بسته‌های حمایتی را به موقع پرداخت کردیم.

رئیس جمهور تصریح کرد: ما همه یک ملت هستیم و در برابر یک دشمن ایستاده و مقاومت می‌کنیم، اینکه برای افتتاح‌هایی که به صورت هفتگی انجام می‌شود بگویند، این افتتاح به نفع دولت بعدی می‌شود؟ این حرف کودکانه‌‌ای است، حتما به نفع دولت بعدی می‌شود و باید به نفع باشد مگر دولت بعدی دولت خارجی است؟ دولت بعدی هم از آنِ همین ملت است و فرقی نمی کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در پنجشنبه همین هفته طرحی با ظرفیت ۲۳هزار هکتار زمین کشاورزی با آبیاری مدرن به افتتاح می‌رسد که برای آن حدود ۳۷ کیلومتر تونل و ۵۰۰ کیلومتر کانال لوله‌کشی ایجاد شده است، همچنین در زمینه آب در مناطق مرزی ۸ میلیارد دلار با اذن مقام معظم رهبری از صندوق سرمایه‌گذاری شده است و طرح‌هایی که افتتاح می‌کنیم چه بسا از دهها سال گذشته اقدامات آن آغاز شده است.

دکتر روحانی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه مسکن، گفت: علیرغم انتقاداتی که از دولت در زمینه مسکن انجام می‌شود تا پایان این دولت ۲ میلیون واحد مسکونی تحویل داده می‌شود، یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسکن ناقص را تکمیل و تحویل داده‌ایم، ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در طرح اقدام ملی تا پایان دولت تحویل داده خواهد شد و تاکنون ۱۷۰هزار واحد مسکونی هم که در سیل و زلزله خسارت دیده بودند تکمیل و تحویل داده شده است. لذا سخن گفتن از این دولت و آن دولت از حرفهای بسیار زشت، بی‌منطق و کودکانه است.

رئیس جمهور گفت: دولت کشور را در چارچوب قانون و در قالب بودجه‌ای که مجلس تصویب کرده اداره می‌کند ضمن اینکه در سال پایانی تلاش مضاعفی را آغاز کرده ایم که طرح‌های عمرانی تحرک فوق‌العاده‌ای بیابند لذا در طول سال جاری تا امروز ۴۰ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی تخصیص یافته است که در شرایط کنونی کار بسیار بزرگی محسوب می‌شود.

دکتر روحانی گفت: دولت برای اینکه در این شرایط بتواند به مردم کمک کند طرحی که در ستاد ملی کرونا به عنوان ودیعه مسکن تصویب شد را به اجرا درآورد که حدود ۷۰ هزار نفر مشمول این طرح می‌شوند.

رئیس جمهور تصریح کرد: تمام اقداماتی که دولت انجام می‌دهد به معنای آن است که جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشار آمریکا در بخش اقتصادی شکست نخواهد خورد.

دکتر روحانی با اشاره به طرح اقتصادی دولت برای فروش نفت به مردم، گفت: مردم می‌توانند در بازار بورس خریدهایی بکنند که برای دارایی‌شان اطمینان داشته باشند، هدف از اینکه سهام ای.تی.اف در اوایل شهریور ماه با تخفیف فروخته می‌شود، این است که مردم بدانند سکه و دلار جای سرمایه گذاری نیست بلکه بورس و خرید نفت جای سرمایه‌گذاری است و می‌خواهیم از طریق مطمئن به مردم کمک کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آمریکا در طول دو سال و نیم گذشته در بخش سیاسی نیز همواره در طرح‌های خود علیه ملت ایران، ناموفق بوده است، گفت: آمریکا تا در این مدت هر طرحی که ارائه کرده با شکست مواجه شده است، اینکه در شورای امنیت سازمان ملل تشکیل جلسه می‌دهد و ریاست آن را رئیس جمهور آمریکا بر عهده دارد و هر ۱۴ عضو با آن مخالفت می‌کنند از جمله شکست‌های تاریخی است که آمریکا در تاریخ خود چنین شکستی را ندیده است.

دکتر روحانی اضافه کرد: آمریکا روز گذشته قطعنامه‌ای را برای ضربه زدن به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مطرح کرده است چرا که بر اساس برجام و این قطعنامه از اواخر مهرماه تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ایران می‌تواند سلاح خرید و فروش کند، لذا آمریکا قطعنامه‌ای را علیه این بخش از قطعنامه ۲۲۳۱ طرح کرده تا آن را نقض کند البته امید فراوان داریم که آمریکا در این طرح نیز دچار شکست خواهد شد و یک بار دیگر شکست و انزوای خود را خواهد دید.

رئیس جمهور تصریح کرد: موضع ما در قبال این قطعنامه روشن است اگر قطعنامه‌ای علیه بخشی از قطعنامه ۲۲۳۱ تصویب شود به معنای نقض فاحش برجام بوده و عواقب آن بر عهده بانیان آن است.

دکتر روحانی با بیان اینکه به اعتقاد من آمریکا در تمام کارهایش ناموفق خواهد بود، گفت: اینکه اخیرا رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده اگر باردیگر انتخاب شود بلافاصله با ایران مصالحه خواهد کرد، اگر راست می‌گوید و به دنبال حل و فصل مسائل است چرا در چند سال گذشته این همه طرح علیه ملت ایران و منطقه انجام داده است و چرا همین امروز علیه ملت ایران اقدام کرده و قطعنامه‌ای را علیه بخشی از برجام ارائه می‌کند؟ معلوم است که راست نمی‌گوید و بر عهد خود پایبند نیستند.

رئیس جمهور تصریح کرد: آمریکا نتوانسته افکار عمومی جهان را با خود همسو کند و در مقابل امروز همه جهانیان احساس می‌کنند که ایران کشوری قانونمند، اخلاقی، سیاسی و پایبند به تعهداتش است.

دکتر روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه آمریکا با تحریکات و عواملی که دارد به دنبال اعمال فشار داخلی بر ملت ایران و ایجاد شکاف در جامعه است، گفت: آمریکایی‌ها تا امروز در این طرح خود نیز ناموفق بوده و تا پایان نیز ناموفق خواهند بود .

رئیس جمهور تاکید کرد: آمریکایی ها اگر می‌خواهند بین ملت ایران شکاف و فاصله ایجاد کنند و بین قوای سه‌گانه و حاکمیت و در داخل جامعه ایران اختلاف و فاصله بیندازند بی‌تردید ناموفق خواهند بود چراکه امروز وحدت و همدلی میان ملت ایران و میان مردم و قوای سه گانه حاکم است و همه تحت رهبری رهبر فرهیخته حرکت می‌کنیم.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به جلسه روز گذشته خود با محققان، اساتید و مدیران شرکت‌های دولتی، عمومی و دانش‌بنیان که در زمینه درمان و تولید واکسن کرونا فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید دارو و واکسن کرونا گام‌های بسیار موفقی برداشته‌اند و در این زمینه همپای دنیا حرکت می‌کنیم و چنین اقداماتی نشان‌دهنده آن است که منزوی نیستیم و تحت فشار عقب‌نشینی نمی‌کنیم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود کشورهای همسایه را به هوشیاری در مقابل اینکه مبادا آمریکا بخواهد از آنها سوءاستفاده کند، فراخواند و گفت: این را برادرانه و دوستانه به چند کشور همسایه جنوبی می‌گویم که به خوبی بدانند قدرت دفاعی و تسلیحاتی ایران به نفع کل منطقه است، از سلاح برای دفاع از خودمان استفاده می‌کنیم و قدرت ما علیه شما نیست باید مراقب آنهایی باشید که منابع شما را غارت می‌کنند و در مقابل به شما سلاح می‌فروشند تا همسایه خود را بمباران کنید.

دکتر روحانی خاطرنشان کرد: زمانی که صدام به کویت حمله کرد، اولین کشوری بودیم که حتی قبل از شورای همکاری خلیج فارس، این اقدام را محکوم کردیم و در مقام عمل نیز به مردم کویت کمک کردیم و نشان دادیم که دنبال ثبات در منطقه هستیم چه بسا اگر به صدام چراغ سبز نشان می‌دادیم فردای حمله به کویت، کل عربستان، قطر و امارات را هم اشغال می‌کرد.

رئیس جمهور خطاب به برخی از کشورهای همسایه گفت: بی‌تردید اگر برای ثبات منطقه نایستاده بودیم امروز شما نبودید. پس همواره حامی و برادر شما بودیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: بدانید که آمریکا علیه ایران ناموفق خواهد بود و ایران در کاری که بر اساس قانون و مقررات و مصالح ملی پیگیری می‌کند پیروز خواهد بود.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در جلسه روز چهارشنبه دولت به حادثه خسارت‌بار هفته گذشته در لبنان اشاره کرد و گفت: معتقدیم امروز زمان آن نیست که کسی بخواهد از حادثه لبنان سوءاستفاده کند امروز روز کمک به مردم لبنان است و جمهوری اسلامی ایران از ساعات اولیه پس از این حادثه کمک‌های خود را اعم از دارو و تجهیزات و مواد مورد نیاز مردم به این کشور ارسال کرد.

دکتر روحانی با بیان اینکه از سایر کشورها نیز می‌خواهیم به مردم لبنان کمک کنند، گفت: امروز لبنان به وحدت و یاری احتیاج دارد و مطمئن هستیم که مردم بزرگ این کشور از این حادثه نیز موفق بیرون خواهند آمد و از این روزهای سخت عبور خواهند کرد.

Share