معاون وزیر کشور در در جلسه شورای اداری گیلان:

تصرف غیرقانونی ۳۴۰ کیلومتر از سواحل توسط دستگاه‌ها | با همه دستگاه‌ها اتمام حجت کرده‌ایم

معاون وزیر کشور با اشاره به تصرف غیر قانونی ۳۴۰ کیلومتر از سواحل شمالی و جنوبی توسط دستگاه‌ها، گفت: هفته آینده اسامی دستگاه‌های متخلف به دستگاه قضا معرفی می‌شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، بابک دین‌پرست در جلسه شورای اداری گیلان در سالن غدیر استانداری با اشاره به اینکه در این سال‌ها تلاش شده تا بدون نگاه سیاسی به مردم خدمت کنیم، اظهار کرد: در زمینه وضعیت تالاب‌ها به ویژه تالاب انزلی در یک سال گذشته معاون اول رئیس جمهور سه بار مکاتبه کرده‌اند.

وی به آمارهای احصا شده از سوی هفت استاندار استان‌های ساحلی کشور اشاره و با بیان اینکه برای وزارت کشور نیز برخورد با دستگاه‌هایی که نوار ساحلی را تصرف کرده اند بسیار سخت بود، افزود: در نوار ساحلی شمالی دریای خزر حدود ۱۸۰ کیلومتر از مجموع ۸۹۰ کیلومتر نوار ساحلی کشور حدود ۲۰ درصد آن با وسعت هزار و ۲۰۰ هکتار در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی، دولتی و غیر دولتی است.

دین‌پرست در ادامه با بیان اینکه ۹۵ کیلومتر معادل ۵۳ درصد سواحل با ۴۶۰ هکتار از مساحت کل تصرفات در اختیار دستگاه‌های دولتی است، گفت: ۲۸ کیلومتر معادل ۱۵ درصد در اختیار نهادهای انتظامی و نظامی، ۱۸.۴ کیلومتر در اختیار شهرداری‌ها و مابقی نیز در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی است.

وی با اشاره به وضعیت سواحل جنوبی کشور در این زمینه، تصریح کرد: ۱۵۰ کیلومتر از مجموع دو هزار و ۷۷۸ کیلومتر نوار ساحلی در استان‌های جنوبی در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی وزیر کشور با تأکید بر اینکه همه دستگاه‌ها باید تشریفات قانونی در این زمینه را رعایت کنند، بیان کرد: در مجموع ۳۴۰ کیلومتر از سه هزار و ۶۶۸ کیلومتر نوار ساحلی شمال و جنوب کشور معادل ۹.۲ درصد به صورت غیر قانونی در تصرف دستگاه‌ها است.

وی با بیان اینکه مجموعاً پنج هزار هکتار از اراضی ساحلی در اختیار این دستگاه‌ها است، افزود: از مجموع هزار و ۲۶۰ هکتار تصرف غیر قانونی در شمال ۹۵۹ کیلومتر معادل ۷۹ درصد در استان گیلان قرار دارد.

دین‌پرست در ادامه به اقدامات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: دستور رئیس جمهور را برای برخورد با همه دستگاه‌ها در اختیار داریم، ماه گذشته نیز معاون رئیس جمهور به همه دستگاه‌ها هشدار داد که در صورت استنکاف در این زمینه به مرجع قضائی معرفی خواهند شد.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها از تصرفات انجام داده باید عقب نشینی کرده و یا مستند ارائه دهند، اظهار کرد: در اجرای این مصوبه سازمان برنامه و بودجه نخستین دستگاهی بود که عقب نشینی را انجام داد.

معاون وزیر کشور با تأکید بر برخورد قاطع با متصرفان، افزود: هیچ دستگاهی حق تصرف اراضی ساحلی را ندارد حضور دستگاه‌ها در سواحل منوط به وجود قانون است در غیر این صورت باید عقب نشینی کنند.

وی با اشاره به اینکه با همه دستگاه‌ها اتمام حجت کرده‌ایم، گفت: هفته آینده اسامی همه دستگاه‌هایی که از دستور رئیس جمهور و قوانین و مقررات و قوه قضائیه تخطی کرده‌اند را به عنوان متخلف به دستگاه قضا معرفی می‌کنیم.

دین‌پرست به وضعیت تالاب انزلی نیز اشاره و با بیان اینکه یکی از بهترین تالاب‌های جهان را داریم اما متأسفانه در معرض خشک شدن قرار دارد، تصریح کرد: اگر تیم مشترکی تحت عنوان شورای عالی توسعه استان گیلان تشکیل شود قطعاً نتیجه خوبی برای این تالاب به دنبال خواهد داشت.

Share