مسئول بسیج فرهنگیان گیلان

تحلیل آمریکایی‌ها این بود که امواج انقلاب اسلامی در درون مرزهای ایران باقی نخواهد ماند

مسئول بسیج فرهنگیان گیلان گفت: تحلیل آمریکایی‌ها این بود که امواج انقلاب اسلامی در درون مرزهای ایران باقی نخواهد ماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسن حبیبی، مسئول بسیج فرهنگیان گیلان در جلسه ستاد بزرگداشت هفته دفاع مقدس در اداره کل آموزش و پرورش گفت: از منظر جهانی می توان، تحمیل جنگ بر ایران را واکنش نظام بین الملل به پیروزی انقلاب اسلامی تحلیل کرد که به وسیله دو قطب شوروی و آمریکا اداره می‌شد، زیرا وقوع انقلاب اسلامی تنها رویداد دوران جنگ سرد بود که بدون موافقت یکی از طرفین اتفاق افتاد و از این رو هر دو قدرت موافق مهار آن بودند که از جمله مهمترین کارکرد بین المللی آن چالش در آموزه های لیبرالیسم و کمونیسم بود.
وی افزود: با وجود این جنگ نیابتی محسوب می گردید که از سوی رژیم بعث بر حکومت نوپای جمهوری اسلامی تحمیل شد به این دلیل نیابتی بود که قدرت های بزرگ، آمریکا، شوروی، فرانسه، انگلیس و بعضی از قدرت های دیگر غربی و دولت‌های منطقه، بر خلاف قواعد و مقررات مصرّح حقوق بین الملل و لزوم رعایت اصل بی طرفی، از هیچ کوششی برای حمایت از صدام در جنگ دریغ نکردند تا بتوانند در دستیابی انقلاب اسلامی به اهداف سه گانه خود در قلمرو ملی، بین المللی اسلامی و عرضه جهانی مانع ایجاد کنند.

حبیبی گفت: در قلمرو ملی، تبدیل ایران به یک قدرت بین‌المللی، اولین هدف انقلاب اسلامی بود. به همین دلیل، اصل اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبتنی بر جهت گیری نه شرقی، نه غربی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز مندرج است. در واقع به معنای مخالفت با آموزه های دین گریز و سلطه آمیز از نوع شرقی و غربی آن است.

مسئول بسیج فرهنگیان گیلان با بیان اینکه در نظام دو قطبی، قطب های قدرت در پی حفظ سلطه خود هستند، افزود: آنها به سیاستی تمایل دارند که تعارضات میان اعضای ضعیف تر نظام و جنگ بین آنها را ترجیح دهند تا نهایتا به بی‌ثباتی در کشورهای پیرامون منجر شود و مادامی که بی‌ثباتی به هسته مرکزی سرایت نکند، این سیاست ادامه دارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر میتوان تحمیل جنگ بر جمهوری اسلامی را در راستای جلوگیری از تلاش ایران، برای دستیابی به هدف سوم انقلاب اسلامی یعنی تشکیل قطب ضد سلطه و مرکب از ملتها و دولتهای آزادیخواه با هدف اصلاح ساختار و نرم های حاکم بر نظام بین الملل تحلیل کرد.

حبیبی اظهار داشت: از مهمترین دلایل وارد کردن عراق به عنوان طرف سوم در جنگ علیه ایران همانطور که کسینجر می‌گفت، جلوگیری از اتحاد دو ملت ایران و عراق بود که در این صورت علاوه بر برهم زدن معادله قدرت در منطقه، را برای هدف دوم انقلاب اسلامی که تلاش برای ایجاد وحدت میان مسلمانان و در نهایت بستر لازم برای ایجاد تمدن نوین اسلامی بود فراهم می شد.

مسئول بسیج فرهنگیان گیلان گفت: بی تردید تحلیل آمریکایی‌ها این بود که امواج انقلاب اسلامی در درون مرزهای ایران باقی نخواهد ماند و با توجه به شکست های پیاپی مسلمانان در تقابل با استعمار در دهه‌های گذشته و موضوع مهم آزادسازی فلسطین که به یک ناکامی بزرگ، خاصه برای دولت‌های عربی تبدیل شده بود،دولت های طرفدار آمریکا در منطقه نیز دستخوش تحول خواهند شد از این رو و در پی ناکامی های آمریکا در کودتای یا تجزیه کشور، تحمیل جنگ بر ایران را باید مهم‌ترین راهبرد آمریکا برای بازگرداندن وضع مطلوب ایالات متحده در منطقه تلقی کرد که معتقد بود با سرکوب جمهوری اسلامی می توان وضع مطلوب گذشته در منطقه برگردد.

حبیبی در پایان، نقش آموزش وپرورش در انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و گنجاندن دستاوردها و رهیافت های فرهنگی دفاع مقدس در محتوای درسی دانش آموزان را ستود و بیان کرد: با ابزار هنر بهترین راه انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل جوان جامعه دانست.

Share