به همراه شهردار رشت؛

بازدید چهار عضو شورای شهر رشت از تصفیه خانه سراوان

چهار تن از اعضای شورای شهر رشت به همراه ناصر حاج محمدی از دفنگاه زباله های سراوان و تاسیسات تصفیه خانه شیرابه های این دفنگاه بازدید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا روز یکشنبه دوازدهم مردادماه ۱۳۹۹ چهار تن از اعضای شورای اسلامی شهر رشت به همراه حاج محمدی از پروژه تصفیه خانه شیرابه زباله های سراوان بازدید کردند و از نزدیک در جریان روند اجرای کارها قرار گرفتند.

در این برنامه بازدید محمدحسن عاقل منش، رضا رسولی، حامد عبداللهی و فاطمه شیرزاد شهردار رشت را همراهی می کردند.

در پایان این برنامه بازدید هم شهردار رشت با قدردانی از اعضای شورا برای شرکت در این برنامه گفت: برای تصفیه خانه شیرابه زباله های سراوان کار خوب و دقیق انجام شده است.

 ناصر حاج محمدی افزود: شیرابه ها در یک فرآیند مشخص در ۱۰ مرحله تصفیه می شوند و خروجی آب آن بدون آلودگی علاوه بر اینکه می تواند به عنوان آب باتری و آب رادیاتور مورد استفاده قرار گیرد به رودخانه وارد شده و پسماند آن برای استفاده در بلوکهای ساختمانی به کار می رود.

وی گفت: یکی از کارهایی را که با علاقه مندی و جدیت دنبال کرده است ایجاد این تصفیه خانه بود.

شیرزاد: اقدام خوبی در سراوان به انجام رسیده است

فاطمه شیرزاد با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ سال بوده که زباله ها در سراوان دفن می شدند، تاکید کرد: اهالی منطقه به بیماریهای پوستی و گوارشی مبتلا بوده اند و اقدامات اصلاحی که دارد انجام می شود در واقع کمک به اهالی منطقه است.

وی ادامه داد: دولت در زمینه تامین اعتبار خیلی کمک کرده اما کافی نیست که امیدواریم با جذب اعتبارات تکمیلی وضعیت دفنگاه سراوان به کلی به شرایط ایده آل رسیده و کارها به پایان برسد.

این عضو شورای اسلامی شهر رشت سپس گفت: فعالیتهایی که در زمینه کاهش سطح آلودگی های این منطقه دارد انجام می شود را مثبت ارزیابی می کنیم اما این فعالیتها باید با افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی تکمیل شود.

وی ادامه داد: کارهای عمرانی و فنی مرتبط با ساخت تصفیه خانه و موارد مرتبط با مدیریت پسماندها در شهرداری رشت قابل دفاع است.

شیرزاد به خطر رانش کوه زباله اشاره خاطرنشان کرد، با توجه به راهکارهای ارایه شده و مکاتبات که شهردار با مدیران استانی و ملی انجام داده، امیدواریم تا دیر نشده دولت در خصوص تامیین اعتبار این کار اقدام کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت در پایان سخنانش از همه سمن ها، تشکلهای مردم نهاد و قشرهای مختلف اجتماع خواست تا از فعالیتهایی که برای بهبود وضعیت دفنگاه سراوان به ویژه تصفیه خانه ساخت داخل، دارد انجام می شود، بازدید کنند و در جریان کار شهرداری رشت قرار بگیرند.

عبداللهی: وضعیت سراوان از گذشته بهتر شده است

حامد عبداللهی در بازدید از تصفیه خانه سراوان ضمن اینکه گفت انتظار این را نداشته که در این مدت دفنگاه سراوان به شکل امروزی بهبود یابد، خاطر نشان کرد: تصفیه خانه ای که در سراوان ساخته شده، اولین تصفیه خانه در نوع خود در کشور است و در کمتر از یکسال دارد به بهره برداری می رسد.

این عضو شورای اسلامی شهر رشت افزود: من امیدوارم مراحل پایانی این کار هم به خوبی انجام شود تا شورای پنجم بتواند با کارنامه ای خوب کار را به پایان برساند.

وی از شهردار رشت، معاونت عمرانی و پیمانکاران این پروژه قدردانی کرد.

رضا رسولی: تکنولوژی ساخت تصفیه خانه سراوان بومی است

رضا رسولی با اشاره به اینکه ساخت این تصفیه خانه در نوع خود یک اختراع است و از تکنولوژی بومی بهره می گیرد، گفت: وضعیت سال ۹۲ که برای اولین بار به سراوان آمدم با امروز قابل مقایسه نیست و امروز خوشحالم از اینکه این کار بزرگ اینجا انجام شده است.

وی با اشاره به رانش کوه زباله در پاییز ۹۶ گفت: قطعاً شهرداری رشت به تنهایی نمی تواند همه اصلاحات لازم در این دفنگاه را انجام دهد و باید مورد حمایت قرار گیرد. من از همه کسانی که زحمت کشیدند و این کار زیربنایی را در جهت توسعه پایدار شهر انجام دادند، به ویژه شهردار محترم تشکر می کنم.

وی در پایان گفت: این کار باید با توسعه ظرفیت کارخانه کود آلی و همچنین ساخت زباله سوز که عملیات اجرایی آن آغاز شده، تکمیل شود.

عاقل منش: یکی از خواسته های شورای شهر رشت توجه جدی به سراوان بود

محمدحسن عاقل منش در جریان این بازدید گفت: ۱۳ ماه از فعالیت دکتر حاج محمدی به عنوان شهردار رشت می گذرد که حالا شاهد پایان عملیات اجرایی تصفیه خانه سراوان هستیم. توجه به سراوان یکی از خواسته های اصلی همه اعضای شورای شهر بوده و هست.

وی ادامه داد: زباله هایی که در سراوان دفن می شوند شیرابه هایش رودخانه های رشت و تالاب انزلی را در نهایت آلوده می کند که مورد توجه همه دوستداران محیط زیست بوده و خواهد بود.

این عضو شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به داخلی بودن دستگاه هایی که در تصفیه خانه رشت نصب شده اند گفت: این موضوع که از توان داخل برای اجرای پروژه ها استفاده کنیم مورد تاکید مقام معظم رهبری است که جای قدردانی دارد.

وی تاکید کرد: حل مسئله سراوان مورد توجه نماینده ولی فقیه در استان، استاندار گیلان، معاونان وی و حتی دادگستری استان است و ما امیدواریم با تزریق اعتبارات باقی مانده و جذب اعتبارات تخصیص یافته پروژه های مرتبط با مدیریت پسماندها در رشت، به خوبی پیش برود.

Share