سخنگوی وزارت خارجه در جمع خبرنگاران؛

آماده رفع اختلافات با عربستان هستیم | آمادگی ایران برای گسترش روابط با جمهوری آذربایجان

نشست خبری سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان در سالن همایش‌های منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

 اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست خبری سید عباس موسوی، سخنگو و رییس مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در عصر امروز (۸ مردادماه) در سالن همایش‌های منطقه آزاد انزلی برگزار شد.

موسوی ضمن خیر و مقدم به خبرنگاران استان گیلان، پیشاپیش عید قربان را تبریک گفت: از مهمان‌ نوازی مردم گیلان تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم که این کار را جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت منطقه ای، نگران منطقه است، گفت: معتقد هستیم امنیت منطقه جز با حضور خود کشورهای منطقه امکان‌پذیر نیست.

موسوی به بیان اینکه ایران به دنبال تنش‌زدایی با کشورهای منطقه خصوصا کشورهای اسلامی است، اظهار داشت: دعوت جمهوری اسلامی ایران به تنش‌زدایی و دوستی با کشورهای منطقه یک امر راهبردی است و ایران همیشه دست دوستی به سوی کشورهای منطقه دراز کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی از تنش بین مردم منطقه نفع خواهد برد، گفت: ایران معتقد است که کشوری بهتر از ایران برای دوستی و جهت کاهش تنش در منطقه وجود ندارد.

وی سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران سیاست منطقه امن و قوی است، اظهار کرد: ما در منطقه‌ای هستیم که به طور سنتی دچار اختلافاتی بوده است که باید در چارچوب احترام به حقوق بین‌الملل و به صورت مسالمت‌آمیز حل شود و ما خواستار ثبات منطقه هستیم.

اروپایی‌ها به تعهدات یازده‌گانه خود وفادار باشند

موسوی با اشاره به اینکه آنچه که به عنوان کانال مالی سوئیس وبه اصطلاح با اجازه از آمریکا انجام شده است، برای ارسال کمک بشردوستانه به ایران است، گفت: این موضوع گام کوچکی است و اینستکس قرار بود به عنوان سازوکار مالی باشد و مقدمه‌ای برای اجرای تعهد کشورهای اروپایی بود.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه امیدواریم برای نجات برجام اروپایی‌ها به تعهدات یازده‌گانه خود وفادار باشند، گفت: از اینجا به کشورهای اروپایی می‌خواهم بگویم به تعهد خود پایبند باشید و تحت تاثیر ایالت متحده قرار نگیرید که متاسفانه این کشورها تا کنون موفق به انجام تعهدات خود نشده اند.

توافق ایران و چین، سند همکاری بلند مدت است

وی با بیان اینکه ما با چین قرارداد امضا نکردیم‌ بلکه یک سند همکاری است که چشم‌انداز بلند مدتی دارد، اظهار کرد: ایران به عنوان کشور مهم در غرب و چین به عنوان کشور بسیار مهم در شرق آسیا دارای قدرت‌های زیادی هستند که طبیعی است بخواهند سند چشم‌انداز بلند مدتی برای خود ترسیم کنند.

موسوی این نقشه راه را دارای ابعاد مختلفی دانست و افزود: هنوز این موضوع نهایی نشده است و آمریکا یکی از مخالفان آن است اما از نظر ما این موضوع نهایی است.

آمادگی ایران برای گسترش روابط با جمهوری آذربایجان

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به سیاست ابرفشار اقتصادی آمریکا، تاکید کرد: راهبرد ما مقاومت حداکثری است و تلاش می‌کنیم این راهبرد آمریکا را به شکست برساند که تا کنون نیز موفق بودیم.

وی با بیان اینکه ایران دارای روابط حسنه بلند مدت با جمهوری آذربایجان است، مطرح کرد: ما اعتقاد داریم ارتباط سیاسی ما با کشورهای دوست و همسایه آنچنان که باید جلو نرفته است و اولویت کار خود را باید حوزه اقتصادی قرار دهیم.

موسوی همچنین ادامه داد: بنادر گیلان و بندر کاسپین دارای ظرفیت گسترده‌ای هستند و احساس می‌کنم آمادگی برای روابط بین دو کشور وجود دارد که بنادر یکی از موارد است.

سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان ارتباط ریلی ایران و جمهوری آذربایجان را یکی از راه‌های افزایش ارتباطات دو کشور دانست و ادامه داد: بنده پیگیر این مسئله خواهم‌ بود.

وی با بیان اینکه در خصوص مسائل داخلی کشورها دخالتی نخواهیم کرد، گفت: به نظر مردم عراق احترام‌ می‌گذاریم و سعی می‌کنیم‌ روابط خود را به دور از برخی منفی‌بافی‌های کشورهای فرامنطقه‌ای توسعه و گسترش دهد.

آماده رفع اختلافات با عربستان هستیم

به گزارش دیارمیرزا، موسوی به سفر ظریف به عراق و سفر الکاظمی به ایران اشاره کرد و افزود: خوشحالیم‌که ثبات سیاسی به عراق برگشته است و پارلمان آنها توانست بر روی نخست وزیر جدید تعامل کند.

وی حضور الکاظمی برای ایجاد ارتباط بین ایران و عربستان را درست ندانست و تاکید کرد: ما چه با واسطه چه بی‌واسطه آماده رفع سوتفاهمات و اختلاف با کشورعربستان هستیم.

موسوی برخی ادعاها برای استفاده از آسمان جمهوری آذربایجان برای جاسوسی در ایران را نادرست دانست و ادامه داد: ما به حضور رژیم‌ منحوس صهیونیستی هشدار دادیم و نزدیک شدن به این کشور چیزی جز خیانت به آرمان فلسطین و تمام کشورهای مسلمان نخواهد بود.

وی مطالبات ایران از سایر کشورها را زیاد دانست و افزود: برای دریافت برخی برخی مطالبات مذاکره کردیم که در حال بازپرداخت هستند اما برخی کشورها به مانند کره‌جنوبی علی‌رغم مذاکرات زیاد این کار را انجام ندادند.

موسوی افزود: دلیل کره‌جنوبی برای عدم پرداخت مطالبات ایران، تحریم‌های یکجانبه آمریکاست که ما این موضوع را قبول نمی‌کنیم زیرا این‌ تحریم یک نوع تحریم‌ زورمابانه رژیم آقای ترامپ است که شما موظف و مکلف به آن نیستید.

کره جنوبی هرچه سریعتر مطالبات ایران را پرداخت کند

وی همچنین با بیان اینکه کره‌جنوبی نباید بخاطر یک کشور ثالث،‌ مطالبات ما را پرداخت نکند، تاکید کرد: مجددا از مقامات کره‌جنوبی درخواست می‌کنم هر چه زودتر نسبت به تسویه مطالبات خود اقدام کنند.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به اینکه ما تنشی با کره‌جنوبی نداریم، گفت: کره‌جنوبی باید به تعهدات خود پایبند باشد.

پس از ۷ سال به ماموریت جدیدی می روم

موسوی با بیان اینکه یک دیپلمات حرفه‌ای به ماموریت می‌رود و اوج کار یک دیپلمات نیز سفیر شدن است، گفت: یک دیپلمات باید همواره به عنوان‌ مامور، ماموریت خودش را به درستی انجام دهد‌.

سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان افزود: بنده پس از هفت سال از پایان ماموریت قبلی خود از لاهه هلند در مرکز بودم و باید به ماموریت جدید بروم و طبیعتا سخنگوی بعدی نیز دیپلمات برجسته‌ای خواهد بود.

غرامت هواپیمای اوکراینی را می پردازیم

وی با اشاره به اینکه ایران پذیرفته است که غرامت هواپیمای اوکراینی بپردازد، گفت: مذاکرات با اوکراین ادامه دارد و امیدواریم در آینده نزدیک به نتیجه در این مورد برسیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اظهار کرد:نگاه متوازنی‌ به مناطق جهان داریم و سعی کردیم سیاست خارجه متوازنی با کشورهایی که علاقه‌مند به همکاری با ایران هستند داشته باشیم.

موسوی همچنین ادامه داد: حتی اگر غربی‌ها منافع جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت بشناسند ما محدودیتی برای ایجاد سند همکاری و توافق با سایر کشورها نخواهیم داشت.

وی سیاست ایران را منطقه‌ای باثبات و به دور از تنش دانست و اظهار کرد: ایران خواستار حل و فصل اختلافات است و معتقدیم‌ منطقه ما کشش تنش دیگری را ندارد و باید مشکلات در چارچوب قانون و به وسیله گفتگو حل شود.

تاکید موسوی بر عملکرد موثر مناطق آزاد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ایده ایجاد مناطق آزاد بلندنظری بوده است و وقتی وجود منطقه آزاد را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که این مناطق بسیار عملکرد موثری دارند.

وی با بیان اینکه اگر به ظرفیت مناطق آزاد توجه کند می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، افزود: منطقه آزاد انزلی ظرفیت‌های بسیار خوبی دارد و باید درود بر کسانی فرستاد که ایده ایجاد مناطق آزاد را در کشور دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر اینکه “با توجه به اینکه حضرتعالی اعلام داشته اید توسعه ارتباطات با ۱۵ کشور همسایه اولویت اصلی سیاست خارجی کشور است، آیا توافق بلند مدت دوجانبه با برخی کشورهای همسایه در دستور کار است؟” گفت: جمهوری اسلامی ایران دارای همسایگان زیادی است و ما ۱۵ کشور همسایه داریم. سیاست ما “نخست همسایگان است” و ما اولویت کار خود را روابط با همسایگان قرار دادیم و در این راه با استفاده از مکانیزیم‌های مختلف قراردادهای دو جانبه‌ای و چند جانبه‌ای انجام دهیم.

وی همچنین افزود: در برخی سازوکارها، سازوکارهای سه‌جانه و چند جانبه به مانند سازکار ایران_آذربایجان و روسیه ایجاد کردیم.

موسوی با بیان اینکه در‌حال گسترش روابط خود با همسایگان هستیم، اظهار کرد: حتما قرارداد دو جانبه دارد و چند جانبه‌ دیگری نیز در آینده انجام خواهیم داد و این روابط را گسترش می‌دهیم.

Share