دانش‌آموزان خرید نمی‌کنند

افت ۷۰ درصدی فروش لوازم‌التحریر | واردات خودکار، ماژیک و غلط‌گیر از اردیبهشت ممنوع شد

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی از افت فروش این صنف نسبت به سال گذشته خبر داد و درباره ممنوعیت واردات برخی اقلام که در کشور تولید نمی‌شود، توضیح داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، موسی فرزانیان اظهار کرد: با وجود این که ماههای مرداد و شهریور زمان اوج فروش لوازم‌التحریر و نوشت افزار است، به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، صنف فروشندگان نوشت‌افزار با کاهش فروش و رکود عجیبی مواجه شده اند؛ به طوری فروش این صنف نسبت به سال‌های گذشته حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: با توجه به اینکه قرار نیست مدارس باز شود و دانش آموزان هم خرید نمی‌کنند، بنابراین بنکداران و خرده‌فروشان هم این محصولات را نمی‌خرند.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی درادامه درباره افزایش قیمت لوازم‌التحریر در سال جاری گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز و تغییر ارز مورد نیاز برخی واحدهای تولیدی مثل خودکار، قیمت در سال جاری افزایش یافته اما در کل می‌توان گفت که به دلیل رکود حاکم بر بازار میزان این افزایش، عقب‌تر از نرخ دلار است. البته این افزایش قیمت هم در اقلام مختلف متفاوت است، برای مثال با توجه به کاهش نرخ کاغذ، برخی دفترها به قیمت پارسال یا حتی پایین‌تر فروخته می‌شوند، اما قیمت مداد و خودکار بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش داشته است. قیمت اقلام وارداتی هم وابسته به نرخ دلار است.

به گفته فرزانیان بیشتر مداد و خودکارها داخلی هستند، اما لاک غلط‌گیر و اتود و مغز آن به طور کلی در کشور تولید نمی‌شود و در زمینه ماژیک هم تولید بسیار کم است و تقریبا از سال گذشته چند شرکت فعالیت خود را در زمینه ماژیک وایت‌برد شروع کردند، اما ماژیک‌های علامت گذاری، طراحی و نقاشی وارداتی است.

واردات خودکار، ماژیک و غلط‌گیر از اردیبهشت ممنوع شد

وی همچنین از ممنوعیت واردات خودکار، ماژیک و غلط‌گیر از اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت: واردات مداد و پاک‌کن هم قبلا ممنوع شده بود. در حال حاضر به دلیل رکود و موجودی‌های قبلی ممکن است مشکلی در بازار ایجاد نشود. از طرف دیگر عموما کالاها از شب عید وارد می‌شود. اردیبهشت و خرداد عمده‌فروش‌ها محصول مورد نیاز خود را تهیه و در ماههای تیر و مرداد به خرده‌فروش‌ها عرضه می‌کنند؛ لذا بخشی از کالاها از قبل وارد شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی خاطرنشان کرد: بنابراین شاید فعلا مشکلی در تامین بازار نباشد، اما تداوم این وضعیت منجر به کمبود و گرانی برخی از این کالاها به ویژه غلط‌گیر و ماژیک که تولید داخل هم ندارند خواهد شد و ما در حال پیگیری رفع ممنوعیت واردات این کالاها هستیم.

وی با بیان اینکه واحدهای فروش نوشت‌افزار جزو واحدهای آسیب‌دیده از کرونا نبودند و تاکنون هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند، تصریح کرد: مرداد و شهریور برای این صنف مانند شب عید برای واحدهای پوشاک است و اگر واحدها در این دو ماه به اندازه کافی کار نکنند انگار کل سال فعالیت نداشته‌اند؛ بنابراین به مشکل جدی برمی‌خورند. پیگیری ما از ستاد ملی کرونا برای قرار گرفتن صنف نوشت‌افزار در بین صنایع آسیب‌دیده از کرونا هم بی‌نتیجه ماند. البته دولت هم بودجه کافی برای کمک به همه واحدها ندارد.

Share