مدیرکل امور بین‌الملل دفتر ریاست‌جمهوری:

اعتبار افکار عمومی دنیا برای چین مهم است | سیاست خارجی مبتنی بر منافع ملی

مدیرکل امور بین‌الملل دفتر ریاست جمهوری با یادآوری اولویت‌های سیاست خارجی کشور، تاکید کرد: با هرقدرتی براساس منافع ملی نگاه می‌کنیم و فرقی نمی‌کند برزیل، آرژانتین، چین، ونزوئلا، همسایگان و یا کشورهای اروپایی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، مدیرکل امور بین‌الملل دفتر ریاست جمهوری با یادآوری اولویت‌های سیاست خارجی کشور، تاکید کرد: ما با یک‌جانبه‌گرایی و اعمال سیاست‌های تفرقه‌افکنانه آمریکا و رژیم اشغالگر قدس که با هدف تامین منافع‌شان انجام می‌شود، مخالفیم و آن را برنمی‌تابیم. با هرقدرتی براساس منافع ملی نگاه می‌کنیم و فرقی نمی‌کند برزیل، آرژانتین، چین، ونزوئلا، همسایگان و یا کشورهای اروپایی باشد.

توسعه روابط خارجی بویژه با کشورهایی که منافع ملی کشور ایجاب می‌کند، رویکردی است که دولت یازدهم و دوازدهم از ابتدای شروع به کار خود ترسیم کرده است. براساس همین برنامه، به دنبال توافق‌هایی است تا با حفظ استقلال و رعایت قوانین بین‌المللی، مناسبات‌ اقتصادی، تجاری و سیاسی کشور گسترش یابد.

در این میان،‌ توجه به کشورهایی که ارتباط تنگاتنگی با ایران دارند از جمله همسایگان، رویکردی است که رئیس جمهوری بارها به آن اشاره و تاکید کرده است.

توسعه روابط بین‌الملل به تأکید قانون اساسی

کمال دهقانی، مدیرکل امور بین‌الملل دفتر رئیس جمهوری در همین باره به ایرناپلاس می‌گوید: در عرصه بین‌الملل، ایران منافع و مصالح عمومی خود را به همراه مسائل کلان امنیت ملی در نظر قرار می‌دهد. طبیعی است در این تعاملات، امور سیاسی، امنیتی و اقتصادی در اولویت باشد زیرا در غرب آسیا کشورهایی که با ما همسایه‌ هستند، پیشینه تاریخی مشترکی داریم و از نظر فرهنگی و اجتماعی پیوندهای قوی و ناگسستنی بین دو ملت وجود دارد.

دهقانی ادامه می‌دهد: اقتصاد ما می‌تواند با کشورهای همسایه مکمل همدیگر باشد؛ زیرا پایین بودن هزینه مبادلات و همچنین نزدیک بودن بازارهای مصرف، از مسایل ترجیحی در اقتصاد است که سبب همکاری دوچندان در این بخش خواهد شد. بنابراین اولویت اصلی، همکاری با کشورهای همسایه است تا در نهایت منجر به بالا رفتن رفاه عمومی مردم هر دو طرف شود.

مدیرکل امور بین‌الملل دفتر ریاست جمهوری یادآوری می‌کند: روابط بین‌المللی ایران و توسعه راهبردی مناسباتش براساس تأکید و اصول قانون اساسی است؛ همچنین منافع ملی در سطح بین‌المللی در نظر گرفته می‌شود؛ در واقع با همه کشورها با در نظر قرار دادن سیاست استقلال کشور، روابط خودمان را دنبال می‌کنیم.

دهقانی تاکید دارد که سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران، بنابر مستقل بودن است؛ در کنار این چارچوب، روابط خوبی با روسیه و چین دارد و این به معنای آزادی در انتخاب شرکای تجاری در عرصه بین‌الملل است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس دهم، اضافه می‌کند: واقعیتی وجود دارد که همه باید در نظر بگیریم؛ وقتی رقابتی ایجاد می‌شود، می‌گویند ایران به دلیل فشارهای غرب احیانا به سمت چین و روسیه رفته اما باید گفت، اگر ما با روسیه راهبردی کار کردیم به این دلیل بوده که منافع ما و روسیه اقتصاء می‌کرد و همکاری‌ها برای صلح در سوریه و مسائل دریای خزر، دو و چندجانبه بوده‌ است.

اعتبار افکار عمومی دنیا برای چین مهم است

وی همچنین درباره سند همکاری ایران و چین، توضیح می‌دهد: در نظر بگیرید سیاست‌های چین در عرصه روابط بین‌الملل، منطقی و اصولی است و به طور معمول در ماجراهای سیاسی و نظامی دنیا دخالت نمی‌کند؛ در واقع برای چین، اعتبار افکار عمومی دنیا نیز مهم است. به نظر می‌آید هرجا همکاری و ائتلافی در عرصه روابط بین‌الملل شکل می‌گیرد اگر منطق درستی داشته و اتحاد اصولی شکل گرفته باشد، به خوبی دیده می‌شود؛ در غیر این صورت، طرد می‌شود. مانند ائتلاف آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برای بحران‌های منطقه که پیامد آن جنایت‌های جنگی در یمن و اقدامات خرابکاری در سوریه و عراق است.
وی ادامه می‌دهد: همه این ائتلاف‌ها و اتحادها در عرصه بین‌الملل در برابر نگاه افکار عمومی جهان است. بنابراین دیر یا زود مشخص می‌شود چه اهداف و اغراضی در پی آن است.

دهقانی ادامه می‌دهد: فکر می‌کنیم که این توسعه روابط دوجانبه و چندجانبه با یک منطق قوی پشتیبانی می‌شود و افکار عمومی دو کشور و جهان آن را می‌پذیرد. همچنین این مناسبات دو و چند جانبه ایران، برای مبارزه با یک جانبه‌گرایی، بی‌قانونی، حاکمیت تروریسم بین‌المللی و پیمان شکنی‌های آمریکا در عرصه بین‌المللی است؛ مانند خروج از پیمان پاریس و نقض غیرقانونی برجام.

Share