سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛

آغاز توزیع داروی رمدسیویر و اکتمرای ایرانی در بیمارستان‌ها+ قیمت

حیدر محمدی، مدیرکل دارو سازمان غذا و دارو از آغاز توزیع داروی اکتمرا و رمدسیویر ایرانی برای درمان کرونا در بیمارستان‌ها خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از آغاز توزیع داروی رمدسیویر و اکتمرای ایرانی در بیمارستان ها خبر داد و گفت:  رمدسیویر ایرانی از اول مرداد ماه تولید و تست های پایداری آغاز شد و از این هفته توزیع انبوه داروی رمدسیویر در بیمارستان‌های کشور صورت می گیرد و این دارو در چند روز در سراسر کشور توزیع می‌شود.

ظرفیت تولید رمدسیویر در کشور

او ادامه داد:  ظرفیت تولید رمدسیویر هفته ای ۳۰ هزار عدد است و اگر سه شرکت تولیدکننده دیگر هم پای کار بیایند ظرفیت تولید به ۷۰ هزار عدد خواهد رسید و نیاز داخل کشور به طور کامل تامین خواهد شد همچنین با تولید ماده اولیه و افزایش تولیدکنندگان امکان صادرات هم وجود دارد البته باید توجه داشت که ما نمی توانیم نیاز کاذب را پاسخگو باشیم و ممکن است برای اندیکاسیون‌های غیر کرونا یا برای بیمارانی که در مرحله حاد بیماری نیستند دارو تجویز شود که این موارد را نمی‌توانیم در حال حاضر پاسخ دهیم.

شرط تجویز داروی رمدسیویر برای بیماران مبتلا به کرونا

محمدی بیان کرد: رمدسیویر به دلیل بازار سیاهی که راه افتاده و قیمت آن به ۵۰ میلیون رسیده بود و با توجه به تایید مراجع بین المللی وارد فهرست رسمی دارویی ایران شد اما هنوز این دارو وارد پروتکل دارویی درمان کرونا نشده است و ورود داروی رمدسیویر به پروتکل درمانی کرونا منوط به تکمیل شدن فاز مطالعاتی داروست، اکنون یک تیم سه نفره باید مجوز مصرف رمدسیویر را برای بیماران کرونایی تایید کند تا دارو برای بیمار تجویز و تزریق شود.

محمدی گفت: اکنون این دارو برای بیماران در وضعیت حاد بیماری کرونا که در بخش های ویژه بستری هستند، تجویز می شود و در صورتی که اثربخشی آن در بیماران بستری در بخش های عادی هم به تایید پزشکان برسد، داروی برای بیماران بستری در بخش های عادی هم تجویز خواهد شد.

قیمت نمونه ایرانی رمدسیویر اعلام شد

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به قیمت داروی رمدسیویر برای درمان بیماران مبتلا به کرونا بیان کرد: قیمت داروی رمدسیویر وارداتی بین یک میلیون ۱۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و قیمت رمدسیویر ایرانی ۶۰۰ هزار  است.

خیز شرکت‌های دانش بنیان برای تولید ماده اولیه رمدسیویر

او ادامه داد: رمدسیویر در ابتدای ورود به بازار ایران از نمونه های اهدایی بود که این نمونه های اهدایی رایگان در بیمارستان ها توزیع شدو با توجه به توانمندی بالای صنعت داروسازی ایران تولیدکنندگان داخلی به سرعت دارو را تولید و وارد بازار کردند همچنین شرکت های دانش بنیان ماده اولیه رمدسیویر را هم به زودی در داخل کشور تولید خواهند کرد و ما تولید محصول نهایی و ماده اولیه را با توجه به نیاز کشور تنظیم می کنیم و با افزایش ظرفیت تولید امکان صادرات هم وجود دارد.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیان کرد: داروهای کرونا باید به وسیله پزشک متخصص عفونی یا ریه در بیمارستان های سانتر کرونا تجویز شود و این داروها در داروخانه‌های سطح شهر عرضه نمی شود و دارو در داروخانه‌های بیمارستانی سانتر کرونا عرضه می شود و در حال حاضر با توجه به تعداد بیماران مبتلا به کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان دارو در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

آغاز توزیع داروی ضد کرونای اکتمرا در بیمارستان‌ها

محمدی درباره تولید داروی اکتمرا یا توسیلیزومب که نمونه ژنریک آن است، گفت:  این دارو در داخل کشور تولید می شد و از این هفته این دارو برای درمان بیماران کرونایی در داروخانه‌های بیمارستانی توزیع خواهد شد، فاز مطالعاتی این دارو کمی زمان برد و اکنون تولیدکننده داخلی دارو را در ۲ شکل وریدی و زیر جلدی تولید کرده است و میزان تولید کفاف نیاز کشور را می‌دهد.

اکتمرای ایرانی هنوز قیمت‌گذاری نشده است

او ادامه داد: هنوز داروی توسیلیزومب یا همان نمونه ایرانی اکتمرا قیمت گذاری نشده است اما به طور قطع قیمت نمونه داخلی آن بسیار کمتر از دارو با برند اکتمرا خواهد بود چرا که تکنولوژی تولید به طور کامل داخلی است، نمونه های خارجی که ما تهیه کردیم اهدایی بودند و برای مصارف تحقیقاتی داروی اکتمرا به صورت رایگان توزیع شد و برآوردها این است که قیمت نمونه داخلی آن کمتر از یک میلیون خواهد بود.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو بیان کرد: در حال حاضر چون نیاز به توسیلیزومب کمتر از  رمدسیویر است یک شرکت دارو را به میزان نیاز تولید می کند و اگر نیاز کشور افزایش پیدا کند، تولیدکننده این توانمندی را دارد که دارو را به میزان مورد نیاز تولید کند.

فاویپیراویر رکورددار تجویز در درمان کرونا

او ادامه داد: اکنون دارویی که در درمان کرونا بیشتر تجویز می‌شود قرص فاویپیراویر است که یک شرکت داروسازی نمونه ایرانی قرص را به قیمت  ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان تولید و عرضه می کند.

مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو یادآوری کرد: در گذشته داروهای هیدروکسی کلروکین، کلروکین و ریباورین در پروتکل درمانی کرونا بودند که اکنون از پروتکل خارج شده‌اند و در حد اندیکاسیون هایی که پزشک تشخیص بدهد تجویز می شود.

Share