بازرس کل گیلان در جمع خبرنگاران مطرح کرد؛

۸ بانک گیلان ۵۵ واحد تولیدی را تعطیل کردند | معرفی ۵ مدیرکل و ۲۱ شهردار به دادگاه

مسرور برطرف کردن مشکل تعطیلی واحدهای تولید به دلیل تملک بانک‌ها را از دیگر اولویت‌های سازمان بازرسی دانست و ادامه داد: در حال حاضر ۸ بانک استان گیلان ۵۵ واحد تولیدی را از سال ۸۳ تاکنون تعطیل کردند.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست خبری سیف‌الله مسرور، مدیرکل بازرسی استان گیلان به مناسبت هفته قوه‌قضاییه صبح امروز (چهارشنبه ۱۱ تیرماه) در سالن اجتماعات اداره‌کل بازرسی گیلان برگزار شد.

مسرور ضمن تسلیت شهادت دکتر بهشتی و تبریک ولادت امام رضا(ع)، اظهار داشت: سازمان بازرسی صرفا یک دستگاه امنیتی و پلیسی نیست بلکه یک دستگاه نظارتی راهبری است.

وی با اشاره به اینکه اگر امکان نظارت به درستی باشد بسیاری از تخلفات رخ نمی‌دهد، گفت: رسالت اصلی سازمان بازرسی نظارت بر حسن اجرای قانون است.

مسرور ادامه داد: تفاوتی که کار ما با دستگاه امنیتی و پلیسی دارد، نظارت بر حسن اجرای قانون است و در درجه بعدی اعلام جرم و برخورد است.

بازرس کل گیلان با اشاره به اینکه نظارت که جنبه پیشگیرانه دارد مقدم بر برخورد است، گفت: نظارت ما بصورت قانونی است و به سه شکل صورت می‌گیرد.

وی افزود: در وهله اول حضور در جلسات کمیته‌ها، شوراها و مجامعی که مسائل مالی در آنجا مطرح است که این حضور به صورت موثر است.

ارسال ۳۳ گزارش هشداری توسط سازمان بازرسی

به گزارش دیارمیرزا، مدیرکل بازرسی استان گیلان با بیان اینکه در سال ۹۹ در ۲۷۰ جلسه از ۲۴ کمیته، مجمع یا شورا حضور موثر و فیزیکی داشتیم و این کار یک عمکرد طاقت‌فرسا است، گفت: ارسال گزارش‌های هشداری از دیگر فعالیت‌های سازمان بازرسی در حوزه نظارت است.

مسرور با اشاره به اینکه در سال گذشته ۳۳ گزارش هشداری داشتیم، یادآور شد: برای مثال ۱۲ بار سازمان جهاد کشاورزی به دلایل مختلف از ما هشدار گرفت، همچنین در بهمن سال ۹۸ به دانشگاه علوم پزشکی گیلان هشدار دادیم که ویروس کرونا در حال ورود به گیلان است و باید موضوع به‌جد پیگیری شود که متاسفانه به دلایل مختلف جدی گرفته نشد.

وی با بیان اینکه فسخ قرارداد یک‌هزار هکتار اراضی ملی در شهرستان رودبار را از دیگر موارد هشداری سازمان بازرسی بود، اظهار کرد: الحمدالله هشدار ما در این زمینه موثر بود و در این زمینه اقدام شد.

جلوگیری از ترخیص کنجاله مسموم

مسرور همچنین جلوگیری از ترخیص سه هزار تن کنجاله پنبه‌دانه مسموم را از دیگر اقدامات سازمان بازرسی عنوان کرد و گفت: درجه این سم به حدی بود که مصرف کنندگان دچار سرطان‌های دستگاه‌های گوارشی می‌شدند.

بازرس کل استان گیلان تدبیر برای ذخیره آب در لنگرود را از دیگر هشدارهای سازمان بازرسی عنوان کرد و ادامه داد: اگر تالاب لنگرود خشک شود، لنگرود در معرض سیلاب قرار می‌گیرد البته خوشبختانه در این زمینه اقداماتی انجام شد.

وی انعکاس در رسانه از دیگر موارد نظارت سازمان بازرسی است دانست و تصریح کرد: از زمان حضور حجت‌الاسلام رییسی این فضا بازتر شده است و بیشتر در خدمت رسانه‌ها قرار گرفت.

مدیرکل بازرسی استان گیلان اظهار کرد: در حوزه بازرسی نیز این دستگاه پیشنهاداتی به دستگاه‌های مختلف می‌دهد که برای آنها لازم‌الاجرا است و در صورت عدم رعایت علیه آنها اعلام جرم می‌شود و همچنین در مرحله آخر تخلفات را به نهاد‌های ذی‌صلاح اعلام می‌کنیم.

مسرور رفع موانع جهش تولید و رفع موانع تولید را از اولویت‌های سازمان بازرسی عنوان کرد و افزود: باید در این زمینه آسیب‌شناسی کنیم و این موانع را رفع کنیم تا تولید در کشور رونق گیرد.

۸ بانک استان گیلان ۵۵ واحد تولیدی را تعطیل کردند

به گزارش دیارمیرزا، بازرس‌ کل استان گیلان برطرف کردن مشکل تعطیلی واحدهای تولید به دلیل تملک بانک‌ها را از دیگر اولویت‌های سازمان بازرسی دانست و ادامه داد: در حال حاضر ۸ بانک استان گیلان ۵۵ واحد تولیدی را از سال ۸۳ تاکنون تعطیل کردند و این موضوع برای استان گیلان فاجعه است.

وی تصریح کرد: بانک‌ها شاید براساس قانون خود این کار را انجام می‌دهند اما تعطیلی این واحدهای تولیدی صلاح نیست و باید چرخه تولید در این واحدها آغاز شود.

واحد نظارتی ادارات تخلفات ادارات خود را گزارش نمی‎کنند

مدیرکل بازرسی استان گیلان ویروس کرونا را یکی دیگر از اولویت کار سازمان بازرسی در سال اخیر دانست و گفت: موضوع کرونا برای ما کهنه نمی‌شود زیرا مردم ما هم اکنون درگیر این ماجرا هستند.

وی افزود: ویروس کرونا بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به استان گیلان ضرر زده است و ۱۴۵ هزار شغل در ۲۱۱ رسته شغلی دچار آسیب شدند.

مسرور با بیان اینکه دستگاه‌های فرهنگی، قوه‌های مجریه و مقننه باید در جلوگیری از جرم اقدام کنند، گفت: حجم کار در دستگاه قضایی بالاست و انتظار از دستگاه قضایی نیز بسیار زیاد است که به دلایل مختلف در چند وقت اخیر این انتظارات بالاتر رفته است.

وی با گلایه از اینکه واحدهای نظارتی سازمانها و نهادها تخلفات و سوء جریان کار اداری خود را به ما گزارش نمی‌دهند، اظهار کرد: برخی افراد که در دستگاه‌ها به عنوان ناظر هستند، خانه سازمانی دارند، حقوق می‌گیرند بنابراین مرض ندارند که گزارش مسوول خود ارائه کنند.

مسرور گفت: بنده هشدار می‌دهم که در آینده مصادیق این اتفاقات را عنوان می‌کنم. بگذارید با من برخورد کنند. کسانی که به ما ایراد می‌گیرند خودشان چه کارهایی برای مبارزه با فساد انجام دادند!؟

معرفی ۵ مدیرکل و ۲۱ شهردار به دادگاه

به گزارش دیارمیرزا، بازرس کل استان گیلان تصریح کرد: برخی نگویند ما کاری نمی‌کنیم ما فعالیت خود را انجام می‌دهیم، ۵۷۲ پیشنهاد در ضمن ۱۰۵ گزارش اصلاحی ظرف یکسال ارائه کردیم.

وی اظهار داشت: ۹۲ گزارش علیه کارکنان دولت به دستگاه‌های ذی‌صلاح ارائه شد که ۲۳۱ نفر متخلف شناسایی شدند که از این تعداد ۵ مدیرکل، ۱ فرماندار، ۲۱ شهردار، ۲۰ عضو شورا و ۱۸۸ نفر دیگر بودند.

مسرور افزود: ۲۱۳ تخلف آرا صادر شد و ۷۶ نفر برائت گرفتند. همچنین ۲۸ گزارش کیفری دادیم که برای ۴ مدیرکل، ۱۲ شهردار ادوار، یک عضو شورا و ۶۴ فرد دیگر بود.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸، ۱۸۵۰ شکایت در سامانه ثبت شده است که این آمار ۴۵ درصد بیشتر از سال قبل آن است، گفت: در سال ۹۸ حدود ۸۳ میلیارد تومان اثربخشی در حین نظارت داشتیم.

بازرس کل استان گیلان گفت: اگر دستگاهی با وجود کالای داخلی، کالای خارجی خریداری شود این موضوع قطعا تخلف است.

طرح هادی بافت روستایی را نابود کرد

مسرور در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر پرونده‌های مدیران میراث فرهنگی گیلان نیز گفت: پرونده مربوطه در دادگاه تجدید نظر است و کارشناسان حقوقی ما هم ورود پیدا کردند و هنوز نتیجه نهایی نرسیده و نتیجه ظرف یکی دو ماه آینده صادر خواهد شد.

مدیرکل بازرسی استان گیلان با بیان اینکه به شدت نسبت به تغییر کاربری حساسیت داریم، گفت: طرح هادی یک طرح ناپخته است که موجب نابودی بافت روستایی ما شده است و در این زمینه دچار مشکلات زیادی شدیم.

مسرور با بیان اینکه احکام قطعیت یافته را می‌شود با توجه را رای قاضی اعلام کرد، گفت: تشهیر (مشهور کردن) افرادی که دچار جرایم عمدی هستند در قانون ما وجود دارد.

بازرس کل گیلان با اشاره به اینکه من نمی‌دانم منبع خبری که می‌گویند گیلان از نظر “فساد اداری” در کشور اول است، چیست؟ گفت: این موضوع را رد یا تایید نمی‌کنم شاید آمار کشفیات ما بالاتر از سایر استان‌ها است و موضوع دیگر اینکه افرادی که چنین چیزی را اعلام می‌کنند آیا خبر سایر استان‌ها را دارند!؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیارمیرزا در خصوص مشکلاتی که برای مدرسه فروغ رشت رخ داده و عدم حفاظت مناسب از امول دولتی، گفت: اگر این مدرسه آثار ملی باشد یا استعداد آثار ملی باشد ما ورود خواهیم کرد.

مسرور افزود: اگر این ملک برای اشخاص باشد به نیابت از اشخاص نمی‌توانیم ورود نماییم.

در پرونده خط تولید کود آلی علیه کسی اعلام جرم نشد

بازرس کل استان گیلان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار دیارمیرزا مبنی بر اینکه پس از قرارداد خط تولید کارخانه کود آلی شاهد ورود سازمان بازرسی به موضوع بودیم و بنا به اظهارات آقای رمضانپور، عضو شورای شهر رشت این قراردا اصلاح شده است، آیا در این پرونده علیه کسی هم اعلام جرم شده؟، پاسخ داد: مردم در سراوان دچار مشکلاتی هستند و در تماسی که استاندار گیلان با بنده ساعتی پیش گرفتند، قرار است در سراوان حوضچه‌ای ظرف یک ماه آینده ساخته شود.

وی افزود: در موضوع اصلاح قرارداد که سوال شما بود، قراردادی در زمینه کمپوست لاکان بوده که ما ورود کردیم و یک بند قرارداد که حدود ۸_۹ میلیارد تومان مشکل داشت را حل کردیم و چون اتفاقی نیفتاده بود بنابراین اعلام جرم علیه کسی صورت نگرفت.

مسرور در پایان گفت: بازرسان ما به صورت سرزده از اداراتی که بیشترین شکایت را دارند بازرسی خواهند کرد.

Share