سرپرست وزارت صمت مطرح کرد:

کاهش و واقعی کردن تقاضا در بازار خودرو اولویت وزارت صمت| افزایش ۲۲ درصدی صادرات از گیلان

سرپرست وزارت صمت با اشاره به اینکه کاهش و واقعی کردن تقاضا در بازار خودرو در دستور کار است، گفت: در سه ماه نخست امسال تحویل خودرو ۵۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از مهر، حسین مدرس خیابانی در حاشیه بازدید از واحدهای صنعتی گیلان در جمع خبرنگاران تأکید کرد: در تلاشیم تا اکثر واحدهای صنعتی فعال در کشور قطعات مورد نیاز خود را بومی سازی کنند.

وی به بازدیدهای انجام شده از واحدهای صنعتی استان گیلان اشاره و با بیان اینکه جای خوشحالی است که با مشارکت بخش خصوصی موفق شده‌ایم ۷۰ درصد قطعات مورد نیاز تولید کولرهای گازی را در داخل تولید کنیم، اظهار کرد: محصولی که تا چند سال پیش با ارزهای حاصل از فروش نفت به کشور وارد می‌شد امروز با توجه به ایجاد ظرفیت‌های مناسبت در داخل تولید می‌شود.

واحدهای کمتر وابسته به خارج حمایت می‌شوند

سرپرست وزارت صمت در ادامه با بیان اینکه یکی از اولویت‌های ما این بوده که واحدهای صنعتی با توجه به شرایط موجود در سال «جهش تولید» بتوانند در مسیر داخلی سازی قطعات گام‌های خوبی بردارند، گفت: دولت از تولیدی حمایت می‌کند که کمترین وابستگی به خارج داشته باشد، همه باید در این مسیر گام بردارند.

وی با اشاره به وضعیت استان گیلان و با بیان اینکه در فضای تحریم یک نگاه ویژه به استان‌های مرزی داریم، گفت: مرزها و استان‌های مرزی می‌توانند به مدیریت کشور و گذر از شرایط موجود کمک کنند.

مدرس خیابانی با بیان اینکه گیلان در این زمینه ظرفیت بسیار خوبی برای افزایش تبادلات مرزی با کشورهای اوراسیا دارد، افزود: سال گذشته توافق خوبی با کشورهای اوراسیا انجام شد و ۵۰۰ ردیف تعرفه کالاهای صادراتی ایران عوارض وارداتی آن به کشورهای عضو این اتحادیه همانند روسیه، قزاقستان، اوکراین و بلاروس صفر است مجموعه استان گیلان و مزرهای آن بسیار می‌توانند تأثیرگذار باشند.

وی با بیان اینکه در جهت گیری های تجارت رسمی کشور نگاه به مرزهای شمالی استدر جهت گیری های تجارت رسمی کشور نگاه به مرزهای شمالی است، اظهار کرد: امسال در صادرات بسیاری از کالاهای اساسی، مرزهای شمالی به عنوان نقطه اتکا مشخص شده‌اند. بنادر شمالی ظرفیت‌های خوبی است که می‌توانیم مبادلات تجاری با کشورهای اوراسیا داشته باشیم.

افزایش ۲۲ درصدی صادرات از گیلان

سرپرست وزارت صمت با اشاره به آمارهای صادرات از گیلان نشان و با بیان اینکه با همین نگاه صادرات ۹۸ میلیون دلاری سه ماهه نخست سال گذشته در مدت مشابه امسال به ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافته است، ادامه داد: این نشان دهنده این است که به رغم بسته بودن مرزها اما فعالیت‌های صادراتی در گیلان افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه شاهد افزایش ۲۲ درصدی صادرات گیلان، تصریح کرد: باید از فرصت‌ها برای تقویت زیرساخت‌های تجاری استفاده شود. کارخانجات فرآوری و راه، انبار، سردخانه و اتصال به ریل و جاده‌ها از مواردی است که باید در استان گیلان برای بهره گیری از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

مدرس خیابانی در ادامه همچنین به وضعیت بازار خودرو اشاره کرد و گفت: در این بخش وزارت صمت به دنبال اجرا چند برنامه بوده که مهم‌ترین آن افزایش عرضه خودرو در بازار است. امسال برنامه ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو به بازار در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست امسال ۱۸ درصد تولید و حدود ۵۰ درصد تحویل خودرو افزایش یافته است، افزود: با عرضه خودرو تلاش می‌کنیم از حداکثر ظرفیت خودروسازان در کشور استفاده شود، خودرو سازان با اتکا به توان سازندگان داخلی به تولید خودرو پرداخته‌اند و روز به روز نیز شاهد کاهش میزان وابستگی و ارزبری در صنعت خودرو هستیم.

سرپرست صمت با بیان اینکه امسال حداقل ۳۰۰ میلیون دلار کاهش ارزبری در صنعت خودرو خواهیم داشت، اظهار کرد: انتظار داریم با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و کارگاهی کاهش ارزبری داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه در بخش دیگر نیز به دنبال کاهش و واقعی کردن تقاضا در بازار خودرو هستیم، گفت: به دلیل فضای اقتصادی حاکم بر کشور خیلی از افراد از خودرو به عنوان یک منبع درآمد زایی استفاده می‌کنند به همین دلیل برای واقعی کردن تقاضا شرایط خاصی در ثبت نام اعلام کردیم و به دنبال مدیریت بخش تقاضا هستیم.

مدرس خیابانی به دلایل عدم مدیریت در قیمت خودرو اشاره و بیان کرد: بخشی از آن به افزایش شاخص‌های کلان تولید و مواد اولیه که تابع بورس و ارز خارجی است بستگی دارد که به دنبال ساماندهی و کنترل این بخش با همکاری بانک مرکزی هستیم.

Share