روحانی: راهی جز قطع زنجیره ابتلا به کرونا وجود ندارد

منشاء کرونا در گیلان جنبه ورزشی و دانشجویی داشت|۲۵ میلیون نفر در ایران کرونا گرفتند

رییس جمهوری گفت: راهی جز اینکه دست به دست دهیم و زنجیره ابتلا به کرونا را قطع کنیم، وجود ندارد تا بتوانیم شرایط را برای کشور و ساماندهی محیط بهداشتی و فعالیت‌های مورد نیاز آماده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا حجت الاسلام‌ والمسلمین حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پنج ماه است که با این ویروس خطرناک مواجه هستیم و البته همچنان نگرانی در داخل کشور و در سطح جهان ادامه دارد، زیرا هنوز قدم‌های دیگری پیش روی ما قرار دارد که باید برداریم.

رییس جمهوری گفت: بارها تاکید شده است در این شرایط، هنوز داروی قطعی  و واکسنی برای این بیماری وجود ندارد و هنوز به ایمنی جمعی برابر این بیماری نرسیده‌ایم.

روحانی با اشاره به گزارش معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق این گزارش تخمین بر این است که تاکنون ۲۵ میلیون ایرانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و نزدیک به حدود ۱۴ هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند؛ در مدت  ۱۵۰ روز گذشته بیش از ۲۰۰ هزار در این بیمارستان‌ها بستری بودند.

وی افزود: در این گزارش آمده است که ما باید این احتمال را بدهیم که ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر در معرض ابتلا به این ویروس خواهند بود که نکته بسیار مهمی است. اگر این گزارش مبنا باشد که ۲۵ میلیون عبور کردند و بقیه جمعیت حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر در معرض ابتلا در ماه‌های آینده خواهند بود. در همین گزارش پیش‌بینی شده است که تعداد بستری‌هایی که در آینده خواهیم داشت حدود ۲ برابر تعدادی است که در ۱۵۰ روز گذشته شاهد بودیم.

وی اضافه کرد: البته تا پایان امسال و احتمالاً سال آینده ممکن است گرفتار این بیماری باشیم زیرا زمان پایان دقیق این بیماری مشخص نیست و ممکن است شاهد رشد ۲ برابری این بیماری باشیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه باید از نظر درمان در ماه‌ها یا سال آینده  خود را برای این بیماری آماده کنیم، اظهار داشت: طبق آنچه در گزارش آمده است از هر هزار نفر که به این ویروس مبتلا می‌شوند ۵۰۰ نفر علامتی ندارند و ممکن است متوجه بیماری هم نشده و از آن عبور کنند. ۳۵۰ نفر هم علائم خفیف دارند و نیازی به بستری شدن ندارند. اما ممکن است ۱۵۰ نفر از هزار نفر نیاز به بستری شدن داشته باشند.

روحانی گفت: جمعیت چند ده میلیونی برای این بیماری در پیش داریم که از بین هر هزار نفر ممکن است بیش از ۱۰۰ نفر نیاز به بستری شدن داشته باشند و باید خود را برای این موضوع آماده کنیم.

وی اضافه کرد: موج نخست شیوع کرونا به ماه اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ مربوط است که در اواخر فروردین ماه روند کاهش بیماری را شاهد بودیم. اما موج دوم از اواخر خرداد ماه آغاز شد و همچنان درگیر آن هستیم. البته مکان‌هایی که بیماری با آن درگیر بود در موج اول و دوم شبیه به یکدیگر نبود و استان‌های دیگری در موج دوم درگیر بیماری بودند.

رییس جمهوری با بیان اینکه در موج اول شهرهای قم و گیلان در راس ابتلا به ویروس بودند، ‌ گفت: احتمال اینکه ابتلا و شیوع در کشور از شهرهای قم و گیلان آغاز شده است، وجود دارد و آن هم به دلیل مسافرانی است که از شهر «ووهان» چین وارد این دو استان شدند.

وی ادامه داد: در قم بیشتر جنبه تجارتی و در گیلان بیشتر جنبه ورزشی و دانشجویی سبب شیوع ویروس بوده و اطلاعات بدست آمده نشان می‌دهد که در هر دو شهر بیماری از بیرون وارد این دو شهر شده و در ادامه گسترش پیدا کرده است و به عبارتی با یک غافلگیری موج اول وارد کشور شد.

رییس جمهوری ادامه داد: ‌تا زمانی که متوجه شیوع ویروس کرونا در کشور شویم. شاید ۲ یا ۳ هفته طول کشیده که مشخص شود بیماری وارد کشور شده و با تست مثبت به این نتیجه رسیدیم.

روحانی با بیان اینکه موج دوم عمدتا به پایبندی مردم به آداب و سنن مربوط می‌شود، گفت: موج دوم به این دلیل است که عروسی‌های ما شکل، زمان و دعوت خاص خودش را دارد در عزاها و میهمانی‌ها هم به همین‌صورت است، ایام تعطیلات تابستان با یک آداب و رسومی مواجه بوده و روابط اجتماعی ما نیز روابط خاصی است و توجه کافی هم به این بیماری نشده است.

رییس جمهوری عنوان کرد: در این جلسه علیرضا رییسی (معاون بهداشت وزیر بهداشت) نموداری در بیماری‌های اپیدمیک گزارش دادند که نشان می‌دهد که وقتی که یک بیماری در ابتدا اوج می‌گیرد. وقتی این ترس می‌ریزد دو مرتبه مردم وارد صحنه و جامعه می‌شوند، رفت و آمدها و اجتماعات افزایش می‌یابد و محصول آن یک موج جدید خواهد بود.

وی اظهارداشت: در واقع موج دوم، محصول این است که ترس ریخته شده و مردم به زندگی عادی برگشتند و در این زندگی عادی آداب و رسومی که می‌بایست ترک می‌کردیم را نکردیم که باید حداقل تا پایان امسال در تمام مسائل اجتماعی باید آداب و رسوم قبلی را کنار بگذاریم.

نیمی از مبتلایان به کرونا علامتی ندارند

روحانی بیان داشت: موضوع عجیبی که در این بیماری وجود دارد و مشکلات آن را مضاعف کرده، بیماران بدون علامت است. یعنی همانطور که به آماری که به دست من رسیده بود اشاره کردم، از هر هزار نفری که گرفتار بیماری می‌شوند، ۵۰۰ نفر بدون علامت هستند.

رییس جمهوری خاطرنشان کرد: این بدون علامت‌ها بزرگترین مشکل را ایجاد می‌کند چرا که هیچ علامتی ندارند و فرد خودش اعتماد به نفس دارد و می‌گوید من سالم هستم، اطرافیان هم علامتی در وی نمی‌بینند. در حالی که در این گزارش آمده بیشترین انتشار ویروس از سوی اینهایی است که علامتی ندارند.

روحانی افزود: یعنی اینهایی که علامت ندارند، هم زمان سرایت دهندگی آنها یک زمان طولانی‌تری است و هم ویروس بیشتری را منتشر می‌کنند. این یک معضل در این بیماری است، البته شاید در آنفلوانزا کمتر به این شکل باشد و علایم ظاهری وجود داشته باشد ولی در این بیماری ما گاهی آن علائم ظاهری را نداریم.

رییس جمهوری عنوان کرد: مشکل دوم که ممکن است در کشورهای دیگر هم همین مشکل وجود داشته باشد در کشور ما مساله فشار خون، چربی بالا، چاقی، قندخون و سنن بالای ۵۵ سال یا دیگر بیماری‌های زمینه‌ای، که کار ما را سخت‌تر می‌کند.

روحانی یادآور شد: در این شرایط، ۳ راه‌حل اساسی وجود دارد که وزارت بهداشت، درمان نیز مدام بر آن تاکید می‌کند و خواهش می‌کنم که همه ما به این توصیه‌ها توجه کنیم، ساده‌ترین، راحت‌ترین و حتی موثرترین و کم‌هزینه‌ترین آن، ماسک است که هم هزینه زیادی ندارد و هم آسان و بسیار موثر و راحت است و هم عامل بسیاری خوبی برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری است.

پنج داروی تاثیرگذار بر کرونا را در اختیار داریم

روحانی با تاکید بر رعایت اصول بهداشتی ابلاغی در جامعه، گفت: خوشبختانه هم  وزارت بهداشت و هم شرکت‌های دانش بنیان در کشور برای داروهایی که می‌تواند تاثیرگذار باشد تلاش خوبی انجام داده اند و اکنون پنج دارو در اختیار قراردارد و یک دارو در هفته‌های پیش رو قرار می‌گیرد.

رییس‌جمهوری افزود: از نظر دارویی که می‌تواند بر بیماری کرونا تاثیر گذار باشد کارهای خوبی انجام شده است که باید از همه افرادی که در این زمینه تلاش کرده اند تشکر کرد؛ البته در زمینه واکسن هم در حال فعالیت هستند که امیدواریم در این زمینه هم موفقیت‌هایی به دست آورند.

روحانی بیان کرد: بر اساس آمار و ارقام در برخی از کشورهای شرق آسیا، کرونا سریع تر جمع شده و زودتر مشکل کاهش یافته است؛ و عدد ابتلا به ویروس از چند صد یا چندهزار بیشتر نشده است و همچنین آمار مرگ و میر در آنجا از چند ده نفر تجاوز نکرده است زیرا آنها تجریه قبلی داشته اند؛ آنها تجربه بیماری سارس در سال ۲۰۰۳ و بعد ازآن تجریه آنلوانزای خوکی و مرغی را داشته‌اند و مردم به محض مواجهه با این حادثه همه خود را آماده‌ کردند و یک آمادگی کامل در این کشورها وجود داشته است و یک اطاعت خوب از دستورالعمل‌های پزشکی انجام شده است و مردم هم صادقانه در فضای مجازی ابتلا و و علایم را اعلام می‌کردند و هیچ کس بیماری خود را مخفی نمی‌کرده است.

ابتلا به کرونا را نباید مخفی کرد

روحانی با تاکید بر این که باید از تجربیات برخی از کشورهای شرق آسیا در مقابله با بیماری های همه گیر  مانند کرونا استفاده کنیم، افزود: نکته بسیار مهمی این است که فرد مبتلا اگر بخواهد مخفی‌کاری کند و صادقانه رفتار نکند و یا به تعهد خود بر اینکه ۱۴ تا ۱۵ روز خود را قرنطینه کند و یا در خانه و نقاهتگاه بماند اگر عمل نکند برای خود و اطرافیان و هم برای جامعه  مشکل ایجاد می‌کند.

Share