آیت‌الله فلاحتی در جلسه تفسیر نهج‌البلاغه کارکنان آموزش و پرورش گیلان:

مسئولی به موفقیت می‌رسد که در خانه موفق باشد

نماینده ولی فقیه در گیلان سیاست را عبارت از تدبیر در منزل عنوان کرد و گفت: کسی که افسارگسیخته زندگی می کند چنین فردی نمی تواند در جامعه مدیر موفقی باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، آیت‌الله رسول فلاحتی در جلسه ماهانه تفسیر نهج البلاغه پیرامون نامه ۲۷ امیرالمومنین علی(ع) برای کارکنان و معلمان آموزش و پرورش استان که در مسجد قدس شهر رشت برگزار شد با اشاره به اینکه نامه دارای چهار بخش است اظهار کرد: بخش نخست پیرامون اخلاق اجتماعی مدیران، بخش دوم درباره پرهیزکاران و دنیای حلال، بخش سوم پیرامون ضرورت یاد مرگ و جهان آخرت و بخش پنجم درباره خطر منافقان است.

وی به چهار مطلب امیرالمومنین علی(ع) در بخش نخست نامه ۲۷ نهج ابلاغه اشاره کرد و افزود: دو مطلب فروتنی و همچنین نرم خویی و مهربانی یک مدیر و مسئول در مواجهه با مردم در جلسه گذشته مطرح شد و امروز مطالب سوم و چهارم در بخش نخست بیان می شود.

امام جمعه رشت با تاکید بر گشاده رویی مدیران و مسئولان در مواجهه با مردم، بیان کرد: مدیران و مسئولان در نظام دینی و حتی در جامعه غیر مسلمانان توصیه به گشاده رویی نسبت به مردم شده اند.

آیت‌الله فلاحتی تصریح کرد: یکی از اصول مدیریتی انسانی – اسلامی این است که مدیر در مواجهه با مردم باید گشاده رو، خندان و بشاش باشد به طوری که ملاقات کنندگان این احساس را داشته باشند می توانند سخن خود را به زبان آورند و مطالب شان را مطرح کنند.

وی با بیان اینکه مردم باید بتوانند مدیران و مسئولان جامعه را ملاقات کنند، خاطرنشان کرد: زمانی که یک مسئول به مناطق دوردست می رود، برای مردم آن منطقه قابل توجه و ارزشمند است.

نماینده ولی فقیه در گیلان، گشاده رویی یک مدیر و مسئول در مواجهه با مردم را یک اصل عنوان کرد و گفت: اسلام برای مسئولی که با گشاده رویی با مردم مواجهه شود پاداش بسیاری در نظر گرفته است.

آیت‌الله فلاحتی با اشاره به اینکه در روایت آمده گشاده رویی در چهره مومن برای صاحب آن بهشت را موجب می شود، اظهار کرد: به لحاظ روانشناختی افراد گشاده رو دارای روح و روان سالم هستند.

وی، رعایت حدود و مرزها در گشاده رویی را لازم ذکر کرد و یادآور شد: اگر گشاده رویی موجب سبکی انسان شود باید از آن خودداری کرد زیرا شوخی بی مورد انسان را سبک کرده و در ایمان تاثیر می گذارد.

امام جمعه رشت با بیان اینکه داشتن نیم نگاه و نگاه مساوی در مواجهه با مردم توسط مدیر و مسئول مهم است، تصریح کرد: داشتن نیم نگاه بین ارباب رجوع باید به طور مساوی باشد.

آیت‌الله فلاحتی، تربیت یک انسان را ارزشمندتر از تابیدن نور خورشید به پهنه کره زمین طبق روایات عنوان کرد و افزود: انسان سازی در سایه انسان شناسی محقق می شود.

وی با اشاره به اینکه انسان ها هنگام ملاقات با شخصیت های سیاسی، اجتماعی، علمی و اقتصادی دوست دارند مورد توجه قرار گیرند، بیان کرد: تفقد از افراد پیش نیاز یک مدیر و مسئول است.

نماینده ولی فقیه در گیلان بر داشتن نگاه مساوی نسبت به همسر و فرزند به طور مساوی در منزل تاکید کرد و یادآور شد: مدیر و مسئولی در جامعه به موفقیت می رسد که در خانه موفق باشد.

آیت‌الله فلاحتی، سیاست را عبارت از تدبیر در منزل دانست و خاطرنشان کرد: کسی که افسارگسیخته زندگی می کند چنین فردی نمی تواند در جامعه مدیر موفقی باشد.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل عمده بزهکاری اجتماعی فرزندان دختر و پسر نداشتن میدان سالم برای نگاه مهرآمیز پدر و مادر در خانه است، اظهار کرد: خانه باید کانون مهر و محبت در نگاه و رفتار برای فرزندان باشد.

Share