یادداشت/ رضا سیف پور

مراقب خودتان و زندگی‌تان باشید!

با توجه به مؤلفه‌های جدید بازار، به نظر می‌رسد برای آنکه از آسیب‌های جدی در امان باشید باید از «فعالیت‌های پر ریسک» فاصله گرفته و در «بودجه بندی» زندگی خود دقت بیشتری مبذول دارید.

• دکتر رضا سیف پور (پژوهشگر رسانه و اقتصاد سیاسی)

به قول قدیمی‌ها سالی که نکوست از بهارش پیداست. بهار سال ۹۹ در حالی به پایان می‌رسد که هنوز تبعات سنگین اقتصادی – اجتماعی بیماری فراگیر کرونا ادامه دارد و اگر به وجوه مختلف آن توجه نشود، ممکن است ابعاد وخیم‌تری را در سایر حوزه‌ها به خود بگیرد. تداوم تحریم‌های شدید اقتصادی، بحران ارزی، کاهش قیمت نفت، متزلزل بودن بازار سهام، کسر بودجه قابل توجه دولت و این اواخر تبعات اجتماعی افشای گسترده مفاسد اقتصادی در سطوح بالا، در کنار چهره خندان و صدای بلند مفسدین بسیار نگران کنند شده است. علاوه بر اینها افزایش احساس واقعی تورم درجامعه، بحران بیکاری، بحران مسکن، بی ارزش شدن شدید ارزش پول ملی و حالا هم فشار نهادهای بین المللی از جمله شورای حکام تحت تأثیر نفوذ آمریکا باعث شده تا دیگر هیچکس تصوری از ثبات قیمت‌ها وبهبود وضعیت معیشت نداشته باشد. هر روز برقیمت اجناس افزوده می‌شود و با کوچک‌تر شدن سفره اکثر مردم جامعه، جیب اقلیتی از دلالان، سوداگران و رانتخواران وابسته به نهادهای قدرت پرتر می‌شود و هیچ هیچ خوب نیست. در این فضای نگران کننده مهمترین سوالی که همه از هم می‌پرسند این است که چه باید کرد؟

در واقع پاسخ به این سؤال کمی دشوار است زیرا اکثر افرادیکه این نوع پرسش‌ها را مطرح می‌کنند، بیش از هر چیز نگران وضعیت اقتصادی خود و خانواده‌شان هستند در حالیکه تبعات این وضعیت به مراتب گسترده‌تر از حیطه اقتصاد است.

در حیطه اقتصادی اجازه دهید تا پاسخی صریح و قاطع خدمتتان عرض کنم. در واقع اولین هدف من از نگاشتن این یادداشت بیان همین یک جمله است. با توجه به اهمیت مواردی که برشمردیم از ابتدای تیر ماه تمام تحلیل‌های اقتصادی و سرمایه گذاری پیشین باطل بوده و در همه آنها باید بازنگری شود. لذا سعی کنید تا با بهره گیری از مشاورین آگاه و بررسی دقیق تحلیل‌ها و بخصوص ارتقاء مداوم «سوادمالی» خود و خانواده، تمام برنامه ریزی‌های مالی گذشته را مورد بازبینی و ارزیابی مجدد قرار دهید. با توجه به مؤلفه‌های جدید بازار، به نظر می‌رسد برای آنکه از آسیب‌های جدی در امان باشید باید از «فعالیت‌های پر ریسک» فاصله گرفته و در «بودجه بندی» زندگی خود دقت بیشتری مبذول دارید. همچنین ممکن است فرصت‌های مناسبی برای «کسب درآمد» و ارتقای سطح زندگی‌تان وجود داشته باشد که نباید از کنار آنها بی تفاوت بگذرید. از این نکته مهم اگر بگذریم، اجازه دهید تا سخنی هم با مدیران و مسئولان جامعه داشته باشم؛ مردم ما به خوبی می‌دانند که تاریخ مملو از شکست‌ها و پیروزی‌های مختلف بوده و هست. مردم ما اساساً در طی قرن‌ها، خود در دل این شکست‌ها و پیروزی‌ها رشد کرده و نمو یافته‌اند. اکنون نیز این مردم به خوبی می‌دانند که رمز پیروزی، «صداقت»، «برنامه ریزی» و «اقدام» است. لطفاً با خودتان و با مردم صادق باشید. در قدم اول اگر در خصوص خودتان، خانواده‌تان، دارایی‌ها و بخصوص محل زندگی فرزندانتان سوالی وجود دارد به آن پاسخ دهید. آنگاه با مرور اقدامات صورت گرفته در کشورهای دیگر و بهره گیری از دانش و تجربه، برنامه ریزی دقیقی برای عبور از این بحران‌ها طراحی کنید و در نهایت به جای سخنرانی‌های کسل کننده و تکرار کلمه «باید» آستین همت بالا بزنید و «عمل» کنید. اگر این مردم در کنار شما نبودند آنگاه گلایه کنید.

Share