قیمت ماشین دنا پلاس چقدر است؟

تغییرات ایجادشده در طراحی دنا، خودروی دنا پلاس را دارای ظاهری جذاب‌تر کرده است که بسیاری از کاربران آن را اصلی‌ترین نقطه قوت این سدان داخلی دانسته‌اند

شاید بتوان نسخه اولیه دنا پلاس را سمند دانست. در واقع در سال ۱۳۹۳ خودروی دنا که فیس‌لیفتی متفاوت از سمند بود را به بازار معرفی کرده و با استقبال زیادی مواجه شد. با این‌وجود پس از مدتی اعتراض‌های خریداران رو به افزایش گذاشته و ایران‌خودرو را بر آن داشت تا نمونه‌ای جدید از این خودرو را با نام دنا پلاس به بازار عرضه کند. خودرویی که در نتیجه ایجاد تغییرات ظاهری و افزودن برخی امکانات رفاهی به دنا ایجاد شد. هرچند که مدتی پس از عرضه نیز مشکلات این خودرو داد خریداران را درآورد. در این مقاله به بررسی از منظر قیمت ماشین دنا پلاس خواهیم پرداخت. نگاهی جامع که شما را متوجه ارزش خرید این خودرو خواهد کرد.

بررسی فنی دنا پلاس

دنا پلاس ازنظر فنی تفاوتی با نسل قبلی خود یعنی دنا ندارد. استفاده از پیشرانه EF7 با ۴ سیلندر و حجم ۱۶۴۶ سی‌سی قدرت ۱۱۵ اسب بخار در ۶۳۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور در دقیقه را نتیجه داده است که اصلا قابل مقایسه با قیمت تمام‌شده خودرو نیست. گیربکس این خودرو در دو نو ع ۵ سرعته دستی و ۶ سرعته اتوماتیک وجود دارد و شتاب ۱۳.۵ ثانیه را برای آن رقم میزند. مصرف سوخت ۷.۹۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت آن چیزی نیست که از قیمت ماشین دنا پلاس انتظار می‌رود.

بررسی امکانات رفاهی دنا پلاس

با وجود اینکه بخش زیادی از تفاوت قیمت ماشین دنا پلاس و دنا به دلیل افزودن امکانات رفاهی است، شاهد امکانات زیادی در این خودرو نیستیم. موردی که می‌تواند رقبای چینی را با اختلاف بالایی در رده‌های بالاتر فروش قرار دهد. امکاناتی نظیر تهویه دوگانه با دریچه عقب، دی‌لایت، آینه‌های جانبی برقی و تاشو، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، عیب‌یابی هوشمند، کنترل بخار بنزین، شیشه‌های سولار، سانروف سفارشی، روشنایی موقت در تاریکی، فرمان تلسکوپی و تنظیم زاویه نور چراغ‌ها در دنا پلاس برای رفاه سرنشینان قرار گرفته است. این در حالی است که خودروهای چینی هم‌قیمت دارای امکانات متنوعی نظیر کنترل اتوماتیک نور چراغ‌ها، روشن شدن چراغ‌ها به‌صورت خودکار، برف‌پاک‌کن هوشمند، شیشه‌های ضد بخار، صندلی‌های برقی و… هستند که به‌شدت برای خریداران وسوسه‌برانگیز است.

بررسی ایمنی دنا پلاس

 از نظر ایمنی نیز می‌توان بسیاری از خودروهای چینی را برتر از دنا پلاس دانست. ترمزهای abs و ebd، ۴ کیسه هوای راننده و سرنشین جلو و جانبی، کروز کنترل، سیستم هشدار ورود غیرمجاز، دوربین و سنسور عقب، قفل مرکزی و فرمان تلسکوپی جمع شونده تنها امکاناتی هستند که برای ایمنی سرنشینان در نظر گرفته شده است. عدم تست دنا پلاس در آزمون‌های معتبر ایمنی بین‌المللی نیز باعث عدم وجود مدرکی معتبر که نشان‌دهنده ایمن بودن بدنه آن و عملکرد مناسب تجهیزات ایمنی باشد، شده است. این در حالی است که خودروهای چینی هم‌  قیمت ماشین دنا پلاس تحت تست‌های موسسه چینی N-Cap قرار می‌گیرند. هرچند که اعتبار این موسسه به‌اندازه موسسه اروپایی نیست اما تا حدی خودروها را در شرایط شبیه‌سازی‌شده قرار می‌دهد.

مزایا و معایب ماشین دنا پلاس

تغییرات ایجادشده در طراحی دنا، خودروی دنا پلاس را دارای ظاهری جذاب‌تر کرده است که بسیاری از کاربران آن را اصلی‌ترین نقطه قوت این سدان داخلی دانسته‌اند. امکانات رفاهی بیشتر و کیفیت بهتر مونتاژ از دیگر نقاط قوت این خودرو است. هرچند که با توجه به قیمت رو به افزایش این خودرو چندان راضی‌کننده نبوده و بسیاری از خریداران، با توجه به قیمت ماشین دنا پلاس خودروهای رقیب را به این خودرو ترجیح می‌دهند.

شتاب‌گیری نامناسب، عدم هماهنگی میان جعبه‌دنده و موتور در نسخه اتوماتیک، فضای داخلی کوچک برخلاف آنچه به نظر می‌رسد و عایق‌بندی نامناسب کابین به‌منظور جلوگیری از نفوذ صداهای جاده و موتور از مواردی است که اعتراض خریداران را به دنبال داشته است. نکاتی که با توجه به قیمت ماشین دنا پلاس قابل‌انتظار نبوده و خودروسازان باید فکری به حال آن بکنند.

نظرات کاربران و کارشناسان در مورد دنا پلاس

ازنظر کارشناسان خودروی دنا پلاس خودرویی مناسب برای خانواده‌های با درآمد متوسط است اما قیمت تمام‌شده این خودرو آن را به آرزویی برای این قبیل خانواده‌ها بدل کرده است. مطالعه نظر کاربران نیز نشان‌دهنده عدم تناسب قیمت و کیفیت این خودرو است. نکته‌ای که در مورد سایر خودروهای داخلی نیز صدق می‌کند. بسیاری از کاربران خرید خودروهای چینی هم‌رده را به دنا پلاس ترجیح می‌دهند. دلیل اصلی آن‌ها برای این امر امکانات رفاهی بیشتر و متنوع‌تر، ایمنی بیشتر به‌خصوص در نسخه‌های جدید، کابین بزرگ‌تر، قدرت فنی بهتر و ظاهر جذاب‌تر است. هرچند که در بازار دست‌دوم هنوز هم دنا پلاس پیشتاز رقیبان چینی بوده و به علت خدمات پس از فروش و قطعات در دسترس‌تر بسیاری از خریداران دنا پلاس را انتخاب می‌کنند.

نتیجه‌گیری

با توجه به افزایش قیمت لحظه‌ای خودرو در بازارهای داخلی نمی‌توان عدد دقیقی را برای دنا پلاس یا هر خودروی دیگری مطرح کرد. در پی افزایش سرسام‌آور و بی‌منطق قیمت خودرو بدون تغییر در کیفیت یا امکانات، دنا پلاس از حدود ۱۱۰ میلیون تومان در اسفندماه ۹۸ به حدود ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است! با توجه به اینکه خودروسازان داخلی نه‌تنها در تولید خودرو پیشرفتی نداشته بلکه با حذف برخی آپشن‌ها باعث پسرفت آن می‌شوند، خریداران ایرانی اعتماد خود را به آنان ازدست‌داده و حاضر به پرداخت چنین قیمتی برای یک خودروی معمولی نیستند. بااین‌وجود افزایش قیمت خودروهای خارجی و کمبود قطعات در اثر تحریم‌ها، خریداران ایرانی را به سمت تولیدات داخلی کشانده است. اما نبود نظارت بر قیمت‌گذاری‌ها، آمار بالای تصادفات و تلفات، عدم اعتماد به خودروسازان داخلی و سوءاستفاده دلالان و مسئولان امر از شرایط حاکم باعث می‌شود که مردم به هر ریسمان پاره‌ای برای فرار از خرید خودروهای داخلی چنگ بزنند.

قیمت ماشین دنا پلاس

با توجه به نوسانات روزانه و حتی ساعتی قیمت خودرو و به‌خصوص در بازار خریدوفروش دست‌دوم خریداران و فروشندگان دچار شرایط مبهم و سردرگمی زیادی شده‌اند. برای تشخیص دقیق‌تر قیمت‌ها می‌توانید به‌راحتی و با مراجعه به وب‌سایت همراه مکانیک از ابزار قیمت‌گذاری خودرو استفاده کنید. در این وب‌سایت بسیار سریع و با تنها چند کلیک ساده می‌توانید نوع خودروی موردنظرتان را مشخص نموده و قیمت آن در سطح بازار را ببینید. همچنین می‌توانید خودروهایی با شرایط مشابه را در نمایشگاه خودروهای کارشناسی‌شدع همراه مکانیک بررسی کرده و با اطمینان خاطر از میان آن‌ها خودروی خود را انتخاب کنید.

Share