قطعات کولینگ تاور

قطعات کولینگ تاور همانند اجزای یک سیستم پیوسته هر کدام وظیفه منحصر به فردی را برعهده دارند.

کولینگ تاور یکی از رایج ترین دستگاه های برودتی آب بوده که در ردیف دستگاه هایی همچون چیلر قرار می گیرد. کولینگ تاور یا در اصطلاح برج خنک کننده دارای بخش های مختلفی می باشد که وابسته به نوع مدل آن ممکن است مدل هر یک از قطعات نیز متفاوت باشد. قطعات کولینگ تاور اکثراً در دو بخش اصلی سیستم توزیع آب و قسمت هوادهی قرار می گیرند و وظیفه اصلی آنها ایجاد تماس هرچه بیشتر بین آب و هوا می باشد. رایج ترین اجزا و قطعات کولینگ تاور عبارتند از نازل، آب پخش کن، قطره گیر، پکینگ و فن یا پروانه که در تمامی انواع برج خنک کننده نیز کاربرد دارند. قطعات کولینگ تاور در هر دوره سرویس نیاز به شستشو و تعویض دارند. عدم سرویس دوره ای قطعات کولینگ تاور سبب آسیب رسانی به بخشهای دیگر و کاهش راندمان خنک کاری دستگاه خواهد شد.

قطعات کولینگ تاور همانند اجزای یک سیستم پیوسته هر کدام وظیفه منحصر به فردی را برعهده دارند. قطعات بخش پاشش آب وظیفه تقسیم و توزیع جریان آب داغ و قطعات بخش هوادهی وظیفه انتقال و جابجایی هوای خنک را برعهده دارند. تداخل در عملکرد هر یک از اجزا و قطعات در کولینگ تاور سبب مختل شدن عملکرد کلی برج خنک کننده می شود. تداوم کارکرد درست قطعات داخلی کولینگ تاور فقط با بازرسی و سرویس دوره ای دستگاه امکان پذیر می باشد. سرویس و بازرسی کلی دستگاه توسط کارشناس فنی ممکن است قبل از خرابی کلی قطعه از صرف هزینه های گزاف تعویض قطعه جلوگیری کند. یکی از معتبرترین شرکتهای وابسته به گروه صنعتی دماگستر شرکت دمامهر می باشد. این شرکت کلیه خدمات مربوط به سرویس و نگهداری دوره ای کولینگ تاور را توسط کادر فنی مجرب صورت می پذیرد.

انواع قطعات بکار رفته در کولینگ تاور

۱-فن کولینگ تاور

یکی از رایج ترین قطعات بکار رفته در کولینگ تاور فن یا پروانه سیستم هوارسانی برج خنک کننده می باشد. فن کولینگ تاور وظیفه ایجاد سیرکوله و گردش در هوا را بر عهده دارد و با توجه به نوع برج خنک کننده انواع مختلفی دارد. فن ها قالباً دارای تعداد معینی پره یا تیغه می باشند که این تیغه ها با جابجا شدن و تماس با هوای محیط بیرون سبب حرکت دادن هوا می شوند. در واقع فن با چرخش حول یک محور پادساعتگرد  (CCW) یا ساعتگرد (CW)  سبب دمیده شدن یا مکش شدن هوا به یک محیط میشود. در بیشتر انواع کولینگ تاور فن بکار رفته در سیستم هوادهی از نوع مکنده بوده و در قسمت بالایی دستگاه قرار می گیرد.

فن های بکار رفته در کولینگ تاور قالباً در دو مدل حلزونی (سانتریفوژ) و محوری (اکسیال) طراحی و تولید می شوند. فن های سانتریفوژ دارای خاصیت پرتاب هوای بالا ، ایجاد صدای کم می باشند و در عوض جهت چرخش خود نیازمند موتور قوی تری هستند. فن های مدل محوری در کولینگ تاور میزان هوای بیشتری تولید می کنند و مصرف انرژی آنها به شدت کمتر بوده و در عوض میزان دسیبل صدای بیشتری تولید می نمایند. بیشتر سازندگان سیستم های برودتی در گذشته از فن سانتریفوژ با سیستم هوادهی دمنده استفاده می نمودند. این مدل پروانه ها به دلیل عدم کارکرد مناسب ، خراب شدن بلبرینگ و یاتاقان ها و مصرف برق زیاد از رده تولید خارج شدند.

مزیت های فن محوری در کولینگ تاور

  • تولید هوای بیشتر به نسبت انواع فن سانتریفوژ
  • راندمان و کارایی بسیار بالا (۸۵ الی ۹۰ درصد)
  • میزان مصرف انرژی پایین به دلیل چرخش محوری
  • وزن سبک ، امکان تولید چند پره با قابلیت بالانس آسان
  • فشار استاتیکی مناسب در تجهیزات برودتی
  • مقطع ایرودینامیکی ایرفویل و کاهش شدید نیروی دراگ
  • لرزش کم و تولید صدای پایین با استفاده از تیغه ایرفویل
  • قابل تولید با تیغه فایبرگلاس سبک و مقاوم در برابر رطوبت
  • مقاومت بسیار بالا در برابر تابش اشعه نور خورشید

۲-قطره گیر کولینگ تاور

قطره برگردان یا چکه گیر در واقع نوعی تله جهت گیر انداختن قطره های آب پرتاب شده به بیرون کولینگ تاور به حساب می آید. قطره گیر کولینگ تاور به دلیل وظیفه محافظتی که دارد باید همواره در نقطه مناسب نصب شود تا از خروج قطره های آب به بیرون برج خنک کننده خودداری نماید. قطره گیرها در انواع کولینگ تاور مکعبی و مخروطی به کار می روند که در کاربرد برج مدور تحت نام المیناتور پره ای نیز نامگذاری می شوند. قطره گیر ها اکثراً در قسمت بالایی سیستم پاشش آب نصب می شود و از هدر رفت بیشتر آب  جلوگیری می کنند. قطره هایی که توسط نیروی مکش پروانه به سمت بالا هدایت می شود در برخورد با چکه گیر کولینگ تاور به سمت پایین برگشت داده می شوند.

قطره گیرها انواع مختلفی دارند که رایجترین نوع آن ها قطره گیر لانه زنبوری کولینگ تاور می باشد. این مدل قطره گیر ساختاری شش ضلعی به همانند شکل لانه های زنبور دارد. ارتفاع این مدل المینانور بین ۱۲ الی ۱۳ سانتی متر می باشد و اکثراً از متریال پی وی سی تولید می شود. قطره گیرهای لانه زنبوری به دلیل کارکرد بسیار خوب در باز برگشت آب امروزه کاربرد زیادی را در انواع کولینگ تاور مکعبی و مخروطی پیدا نموده است. قطره گیرهای لانه زنبوری در واقعی یکی از اجزا و قطعات مهم سیستم های تبرید به شمار مِی آید و در دو گرید آبی و مشکی تولید می شوند.

۳-نازل کولینگ تاور

نازل یا افشانه اسپری کننده آب مرکز توزیع و تقسیم آب در انواع کولینگ تاور مکعبی و مخروطی به حساب می آید. در سیستم های برج خنک کننده مدور به نازل ، اسپرینکلر (آب پخش کن) نیز گفته می شود. نازلها قالباً در کولینگ تاورهای مکعبی از متریال پلیمری همانند PVC یا PP یا PE تولید می گردد. آب پخش کن های برج خنک کن گرد یا استوانه ای نیز اکثراً از متریال آلومینیوم یا برنج تولید و عرضه می شوند. نازل کولینگ تاور وظیفه تقسیم آب را برعهده داشته و بنا بر نوع طراحی سیستم پاشش آب می توانند به شکل ثابت یا چرخشی این کار را انجام دهند. نازلهای چرخشی قالباً فشار بیشتری را جهت پاشش آب نیاز دارند و در کولینگ تاورهای مخروطی بیشتر به کار می روند. نازل های ثابت نیز در انواع کولینگ تاور مکعبی همانند دوش پاشش آب در قسمت بالایی پکینگ ها نصب می شوند.

مزیت نازلهای ثابت در سیستم پاشش آب کولینگ تاور مکعبی بسیار زیاد می باشد. از مهمترین و بارزترین مزایای سیستم پاشش آب ثابت، افت فشار کمتر و پاشش آب بهتر می باشد. نازلهای چرخشی قالباً آب را به صورت ثقلی از لوله های خروجی آب پخش کن بر روی پکینگ مدیا پاشش می کنند. به دلیل پاشش ثقلی آب در سیستم توزیع آب دوار این مدل آب پخش کن راندمان پایینی دارد. امروزه سازندگان برج خنک کننده در بیشتر تولیدات کولینگ تاور از انواع نازل ثابت در دو تیپ مربع پاش و دایره پاش استفاده می کنند. نازلهای مربع پاش به دلیل ایجاد فضای خالی کمتر بر روی سطوح خنک کننده از کاربرد بیشتری نسبت به نوع دایره پاش برخوردار می باشند. در تصویر زیر سه مدل رایج نازل کولینگ تاور را مشاهده می نمایید.

Share