آیت الله فلاحتی در جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان:

زمین خواری و کوه خواری از مصادیق نبود فرهنگ درست در جامعه است

نماینده ولی فقیه در گیلان گفت: می خواهیم آداب و سنت های دینی و اسلامی که در ابتدای انقلاب در جامعه حاکم بود، را احیا کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از دفتر نماینده ولی فقیه در گیلان، آیت الله رسول فلاحتی امروز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به اینکه درباره عفاف و حجاب قرار نیست فعالیت مقطعی، احساسی و پلیسی انجام دهیم اظهار کرد: در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب می خواهیم احکام شرعی ماندگار برای نسل های آینده انجام دهیم.
وی، دولت و جامعه ای را موفق دانست که منبعث از اسلام باشد و افزود: ترویج فرهنگ عفاف و حجاب ربطی به دولت ها ندارد البته تلاش در عرصه فرهنگ عفاف و حجاب دولت ها را موفق تر می کند.
امام جمعه رشت با بیان اینکه اگر حاکمان جامعه بخواهند مصون از انحراف ها، ریزش ها و حتی ریزش های اقتصادی باشند باید دارای مردمی با فرهنگ، ثبات قدم و دارای بصیرت باشند، تصریح کرد: البته برخی برنامه های کوتاه مدت باید در عرصه فرهنگ عفاف و حجاب انجام شود.

آیت الله فلاحتی، ورود پلیس را در جاهایی عنوان کرد که احکام الهی آسیب می بیند و گفت: حضور پلیس در جایی است که ویرانگری وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در ساختار فرهنگی مشکلی نداریم، بیان کرد: مسئولان باید مانند مقابله با کرونا بسیج شوند و در راستای استحکام فرهنگ جامعه فعالیت کنند.

نماینده ولی فقیه در گیلان یادآور شد: اگر پس از دوران دفاع مقدس تمام قوا توان خود را در عرصه عفاف و حجاب به کار می گرفتند امروز بسیاری از مسائل به وجود نمی آمد.

آیت الله فلاحتی با اشاره به اینکه برخی ریزش ها در عرصه های اقتصادی به دلیل بی توجهی به فرهنگ است، خاطرنشان کرد: عده ای سیاستمدار و سیاست باز به دنبال دور زدن قوانین هستند و فکر می کنند مردم متوجه نمی شوند.

وی ادامه داد: مسئولان باید اولویت خود را فرهنگ و مسائل فرهنگی جامعه قرار دهند و در میدان عمل تجربه های خود را به دیگران انتقال دهند.

امام جمعه رشت با تاکید براینکه رسانه ها به ویژه صدا و سیما باید در خدمت فرهنگ جامعه باشند، بیان کرد: همه باید در مقابل هجمه دشمن به فرهنگ جامعه، قیام کنند زیرا هر قدر در این زمینه دیر عمل کنیم ریزش ها بیشتر می شود.

آیت الله فلاحتی، زمین‎خواری ها و کوه‎خواری ها را از مصداق های نبود فرهنگ درست در جامعه عنوان کرد و افزود: نظارت و گفتمان فعالیت فرهنگی است بنابراین مسئولان باید برای فرهنگ عمومی جامعه راهکار ارائه دهند.

وی، خواستار استفاده از کارشناسان خبره به دور از گرایش ها و اندیشه های سیاسی در عرصه ترویج فرهنگ عفاف و حجاب شد و اظهار کرد: به دنبال اباحه گری و سختگیری نیستیم بلکه می خواهیم آداب و سنت های دینی و اسلامی که در ابتدای انقلاب در جامعه حاکم بود، را احیا کنیم.

عفاف و حجاب با مشارکت آحاد مردم محقق می شود

استاندار گیلان نیز در جلسه مذکور به موضوع عفاف و حجاب در عرصه فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: عرصه فرهنگ عمومی الزاما با مشارکت آحاد مردم محقق می شود بنابراین موضوع حجاب با صدور یک بخشنامه یا صرف دستور اداری امکانپذیر نیست.
ارسلان زارع بر ارائه راهکار و پیشنهاد اجرایی و عملی برای تقویت باور عمومی عفاف و حجاب تاکید کرد و افزود: برای تقویت این باور به ویژه در نسل جوان باید از روش های اقناعی بهره ببریم.
استاندار گیلان با بیان اینکه برای ترویج بیشتر فرهنگ عفاف و حجاب باید از ظرفیت آحاد مردم و خانواده ها استفاده کنیم، تصریح کرد: باید از آسیب های ۴۰ سال گذشته تجربه اندوزی کنیم که با رفتارهای سلبی نمی توانیم به موفقیت برسیم بلکه کار سلبی باید به عنوان آخرین راهکار باشد.
وی، خواستار بومی سازی سند جامع عفاف و حجاب شورای عالی انقلاب فرهنگی در استان شد و بیان کرد: سند جامع بومی سازی شده عفاف و حجاب را به عنوان شرح وظایف به تمام دستگاه ها ابلاغ می کنیم.

ابرام آیت الله فلاحتی در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب ارزشمند است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز در جلسه مذکور با اشاره به تشکیل دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در سال ۱۳۹۹ و ایام کرونایی اظهار کرد: ابرام آیت الله فلاحتی در راستای راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه ارزشمند است.
فیروز فاضلی به دستور کار شورای فرهنگ عمومی گیلان اشاره کرد و افزود: راهکارهای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب و بزرگداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس دستور این جلسه شورای فرهنگ عمومی استان است.

افزایش گشت های امنیت اخلاقی در گیلان

فرمانده انتظامی گیلان نیز در جلسه مذکور ۲۶ دستگاه را متولی فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه عنوان کرد و گفت: فعالیت های ایجابی در اولویت ترویج فعالیت های عفاف و حجاب است.
سردار عزیزالله ملکی از افزایش گشت های امنیت اخلاقی از یک گشت به ۶ گشت در حوزه عفاف و حجاب گیلان خبر داد و بیان کرد: طرح ناظر بازخورد خوبی در جامعه داشته است.

طراحی لباس مناسب برای بانوان ورزشکار

مدیرکل ورزش و جوانان نیز در جلسه مذکور با ارائه گزارشی از فعالیت های انجام شده در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب توسط این اداره کل، اظهار کرد: دوره های گسترش فرهنگ عفاف و حجاب در مکان های ورزشی و کنترل ورودی سالن های ورزشی در حوزه اماکن دولتی در عرصه عفاف و حجاب انجام شده است.
مریم بخشی از طراحی لباس مناسب برای بانوان ورزشکار خبر داد و افزود: جلوگیری از استفاده مربیان مرد برای بانوان از جمله فعالیت های اداره کل ورزش و جوانان گیلان در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب است.

نظارت در حوزه عفاف و حجاب وظیفه دستگاه های متولی است

فرمانده سپاه قدس گیلان نیز در جلسه مذکور، خواستار عملیاتی کردن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه عفاف و حجاب استان شد و گفت: ۲۴ دستگاه و سازمان عهده دار ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه هستند.
سردار محمد عبدالله پور با بیان اینکه نظارت در حوزه عفاف و حجاب وظیفه دستگاه های متولی است، تصریح کرد: سازمان بسیج وظیفه آموزش و آگاهی رسانی در حوزه عفاف و حجاب را به عهده دارد.
محمدرضا احمدی سنگری نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در جلسه مذکور فعالیت های فرهنگی را نیازمند الگو دانست و اظهار کرد: اگر متولیان امر عفاف و حجاب را رعایت نکنند نمی توانیم از دیگران انتظار داشته باشیم.
حسین مصطفی پور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان نیز در جلسه مذکور از تشکیل ستاد گرامیداشت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با شعار ما “قوی هستیم” در استان و شهرستان ها خبر داد و گفت: برنامه های مختلفی از سوم خردادماه امسال تا ۳۰ اسفندماه سال جاری با هدف تبیین و نقش ارزش های دفاع مقدس و تاثیر آن بر فرهنگ، اقتصاد و پیشرفت های علمی کشور طراحی شده است.
حجت الاسلام ولی عادلی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان نیز در جلسه مذکور با اشاره به ۵ مردادماه سالروز اقامه نماز جمعه در کشور، اظهار کرد: امسال ۳۰ برنامه در راستای تشکیل اقامه نمازجمعه در استان برنامه ریزی شده و با همراهی دستگاه های مربوطه اجرایی می شود.

Share