استاندار گیلان در ارتباط تصویری با استاندار ساراتوف:

رشت و ساراتوف خواهرخوانده می‏‌شوند|آماده اعزام مدیران ارشد به ساراتوف هستیم

استاندار گیلان با تأکید بر لزوم گسترش مناسبات اقتصادی و تجاری گیلان و ساراتوف گفت: برای راه اندازی بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی ایران در ساراتوف و نیز اجرای پروژه های مشترک شیلاتی در خصوص تکثیر و پرورش انواع ماهیان بین دو استان آماده هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، ارسلان زارع در ارتباط تصویری با والری رادایف استاندار ساراتوف؛ به معرفی گیلان و توانمندی های این استان اشاره و اظهار کرد: گیلان در شمال ایران و در جنوب دریای خزر واقع شده و از طریق دریای خزر و رود ولگا، با ساراتوف راه آبی دارد.

وی ساراتوف را از استان‌های مهم روسیه و گیلان را هم از استان‌های مهم ایران ذکر کرد که با روسیه ارتباط دارد و بیان داشت: موضوعات زیادی وجود دارد که می توانیم بر اساس آنها مناسبات اقتصادی و تجاری دو استان را گسترش و توسعه دهیم.

زارع با اشاره به عضویت ایران در اتحادیه اقتصادیه اوراسیا، پیشنهاد داد طرفین با افزایش مبادلات تجاری، از مزایای این اتحادیه استفاده بیشتری کنند.

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد می شود با توجه به ظرفیت های ویژه گیلان در خصوص مزایای طبیعی و پتانسیل های منحصربفرد جغرافیایی، پذیرش گردشگران و بوم‌گردان از مناطق مختلف روسیه با همکاری آژانس های مسافری بخش خصوصی افزایش یابد.

استاندار گیلان به منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی بعنوان تنها منطقه آزاد حاشیه دریای خزر اشاره و اضافه کرد: بندر ساراتوف از طریق رود ولگا و دریای خزر، به منطقه آزاد راه دارد و با استفاده از این شبکه حمل و نقل دریایی می‌توان تجارت بین دو منطقه را افزایش داد و از مزیت های منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی استفاده کرد.

وی با اشاره به برگزاری هر ساله اجلاس شورای بین المللی همکاری های تجاری اتاق‌های بازرگانی و صنعت کشورهای منطقه دریای خزر (ICBC) به تناوب در یکی از شهرهای ایران یا روسیه گفت: اتاق های بازرگانی گیلان و ساراتوف، در برگزاری اجلاس آن نقش موثری دارند و لازم است برای تقویت این تشکل تجاری – اقتصادی، حمایت های لازم صورت گیرد.

زارع با یادآوری اینکه گیلان تاکنون چندین بار نمایشگاه توانمندی های اقتصادی و صنعتی ایران را در استان های مختلف روسیه برپا کرده، خاطرنشان کرد: استانداری گیلان آمادگی دارد مساعدت لازم را به طرف روسی برای برپایی نمایشگاه توانمندی های تجاری و صنعتی آن کشور در شهر رشت و یا منطقه آزاد انزلی داشته باشد.

وی ادامه داد: تمایل داریم تاجران و بازرگانان ما بدون واسطه و مستقیم با هم در ارتباط باشند و بدین منظور پیشنهاد می شود تبادل هیأت های تجاری بین دو استان افزایش یابد.

وی همچنین این آمادگی را اعلام کرد که گیلان محصولات کشاورزی، سبزیجات، میوه جات و مصالح ساختمانی به ساراتوف صادر کند و گفت: این آمادگی نیز وجود دارد که محصولاتی مانند غلات، ذرت، روغن، گوشت گاو و گوسفند را از سارتوف وارد کنیم.

زارع افزود: همچنین آمادگی داریم برای صادرات مجدد کالاهای روسیه و استفاده از خاک ایران به عنوان ترانزیت به کشورهای دیگر مانند عراق، افغانستان و سوریه به طرف روسی مساعدت کرده و اجرای این پیشنهاد هم به سود روسیه و هم به سود ایران است.

وی با اشاره به ظرفیت سرای تجاری ایرانیان در آستراخان ادامه داد: آمادگی لازم در خصوص راه اندازی بازارچه عرضه مستقیم محصولات کشاورزی ایران در ساراتوف وجود دارد.

استاندار گیلان ادامه داد: با توجه به حاصلخیز بودن زمین های کشاورزی ساراتوف، پیشنهاد می شود امکان کشت و تولید محصولات کشاورزی استان و کشت گلخانه ای از سوی شرکت  های گیلانی (تولید محصولات فراسرزمینی) در آن استان مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.

وی با اشاره به آب فراوان در ساراتوف، این پیشنهاد را مطرح کرد که امکان پرورش ماهی از سوی شرکت های گیلانی در آن استان مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد و گفت: گیلان این آمادگی را دارد از ساراتوف ، تخم چشم زده ماهیان سردآبی وارد و خاویار تاس ماهیان پرورشی را به آن استان صادر کند.

وی افزود: با توجه به وجود مراکز تحقیقات شیلاتی در گیلان، پیشنهاد می شود پروژه های مشترک شیلاتی در خصوص تکثیر و پرورش انواع ماهیان بویژه تاس ماهیان توسط مراکز تحقیقاتی دو استان اجرا شود.

زارع ادامه داد: استانداری گیلان پیشنهاد می کند مذاکرات لازم برای انعقاد تفاهمنامه خواهرخواندگی بین شهرهای رشت و ساراتوف انجام پذیرد.

وی با دعوت از استاندار ساراتوف برای سفر به گیلان با همراهی هیأت رسمی گفت: با توجه به اینکه تاکنون از ساراتوف در دو مرحله هیأت رسمی به گیلان سفر کرده اند، آمادگی اعزام هیأتی بلندپایه از مدیران ارشد تجاری و اقتصادی گیلان برای آشنایی با توانمندی های استان ساراتوف و مذاکره با همتایان روسی را داریم.

استاندار گیلان با ابراز خرسندی از انجام این مذاکره ، پیشنهاد ادامه‌دار بودن این ارتباطات را مطرح و اظهار امیدواری کرد که نتیجه اقدامات منجر به افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه شود.

** استاندار ساراتوف: خواستار تداوم همکاری‌های همه‌جانبه و تحکیم روابط با ایران هستیم

استاندار ساراتوف نیز در این ارتباط تصویری با قدردانی از استاندار گیلان برای ارائه پیشنهاد خواهرخواندگی رشت و ساراتوف اظهار داشت: به یقین استان ساراتوف همچون دیگر نقاط جهان در محدودیت های مقابله با کرونا به سر می‌برد و همه تصمیمات دولت روسیه در جهت سلامت مردم و همچنین کاهش اثرات مخرب این ویروس بر اقتصاد و تجارت است .

والری رادایف با بیان اینکه علیرغم محدودیت های موقتی ناشی از شیوع کرونا ، استان ساراتوف خواستار تداوم همکاری‌های همه‌جانبه و تحکیم روابط با ایران است ، افزود: استان گیلان از جایگاه ویژه ای نزد ما برخوردار است و روابط دو استان نیز سابقه طولانی دارد و معتقدم زمان آن رسیده که سطح روابط را بصورت حقوقی گسترش دهیم و تفاهم نامه همکاری امضا کنیم.

وی با اشاره به اینکه با پیشنهاد انعقاد قرارداد خواهرخواندگی رشت و ساراتف روسیه موافق هستم و حمایت می کنم ، بیان داشت: ظرفیت های متعددی در ساراتوف برای تحکیم روابط تجاری و اقتصادی وجود دارد که از جمله آنها اجرای پروژه مشترک برای افتتاح خانه تجاری ایران است که این ابتکار مورد حمایت سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز قرار گرفت و هم اکنون به دنبال یافتن فضایی مناسب برای اجرای این پروژه هستیم .

استاندار ساراتوف خاطرنشان کرد: یکی دیگر از محورها و چشم اندازهای خوب برای توسعه همکاری دو استان و دو کشور ؛ استقرار شرکت‌های تولیدکننده محصولات کشاورزی ساراتوف در منطقه آزاد انزلی است و بزرگترین تولیدکنندگان محصولات‌کشاورزی این استان می‌توانند در این منطقه تجاری حضور داشته باشند.

وی از آمادگی ساراتوف برای جذب سرمایه‌گذاران ایرانی در این  استان خبر داد و گفت: آن دسته از سرمایه گذاران که تمایل به فعالیت در استان ما را داشته باشند ، حمایت و به آنان ارائه تسهیلات برای اجرای پروژه را پیشنهاد می دهیم.

استاندار ساراتوف اضافه کرد: در آینده، منطقه ویژه اقتصادی در ساراتوف با برخورداری از فنآوری پیشرفته برای نیازهای فضانوردی، آب، برق ،گاز و انرژی ایجاد می‌شود که این منطقه ویژه دارای سه بخش بوده و امکان انتخاب مناسب ترین فضا برای استقرار بنگاه های تولیدی با توجه به الزامات فنی و لجستیکی را ارائه می‌کند و هم اکنون قابلیت پذیرش پروژه ها را دارد.

وی تصریح کرد: چشم اندازهای خوبی برای توسعه همکاری های فرهنگی و آموزشی با گیلان داریم زیرا می‌دانیم دانشگاه گیلان یکی از بزرگ‌ترین مراکز آموزش عالی ایران است که جایگاه بالایی در حوزه های فنی و علوم انسانی دارد.

استاندار ساراتوف با ابراز علاقمندی برای اجرای تحقیقات علمی مشترک اظهار داشت: فعالیت های علمی و اجرای تحقیقات مشترک می تواند بنایی برای گسترش همکاری بین دانشگاه های دو استان باشد.

رادایف همچنین به ظرفیت و امکانات خوبی که در زمینه گردشگری در این استان وجود دارد، اشاره کرد و گفت: در جهت تدوین برنامه های گردشگری ویژه برای ساکنان ایران آمادگی داریم و پیشنهادات شما را در این خصوص پذیرا هستیم.

وی با بیان اینکه به دنبال تحکیم روابط سیاسی و اقتصادی هستیم، از استاندار گیلان خواست پس از رفع محدودیت های ناشی از شیوع کرونا ، در راستای آشنایی با ظرفیت های استان ساراتوف، به این منطقه سفر کند.

استاندار گیلان نیز از انجام این ارتباط تصویری ابراز خرسندی و بر ادامه دار بودن این ارتباطات تأکید و اظهار امیدواری کرد که نتیجه مذاکرات، منجر به افزایش مبادلات تجاری ایران و روسیه باشد.

زارع اضافه کرد که حتما در خصوص پیشنهادات مطرح شده ، بررسی های لازم و کار کارشناسی انجام می گیرد.

استان ساراتوف در جنوب شرقی بخش اروپایی روسیه واقع شده و از طریق رود ولگا و دریای خزر، با کشورهای ایران، آذربایجان و ترکمنستان مرز مشترک آبی دارد. این استان علاوه بر داشتن ذخایر معادن زیرزمینی همچون نفت، گاز، مواد اولیه مصالح ساختمانی و آب معدنی شرب، از قطب های کشاورزی روسیه شناخته می شود.

Share