رئیس جمهور در جلسه هیات دولت:

در جلسات با روسای دیگر قوا، یک بیان و یک نظر داریم | ایران منزوی نشده و نخواهد شد

رئیس جمهور خدمت به مردم را افتخار و مهم‌ترین هدف دولت دانست و تاکید کرد که دولت با همه توان و تا آخرین روز و ساعت همانند روز اول و با همان روحیه و نشاط و بدون توجه به حاشیه‌سازی‌ها، روند خدمت به مردم را ادامه خواهد داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، حسن روحانی در جلسه هیات دولت، بیانات رهبر معظم انقلاب خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بسیار مهم و با اهمیت ارزیابی کرد و گفت: برداشت من از سخنان ایشان اینگونه بود که مقام معظم رهبری مثل همیشه راه حل عبور از شرایط سختی که در آن قرار گرفته‌ایم را انسجام، تعاون، وحدت و دست همدیگر را گرفتن، می‌دانند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: طبق قانون اساسی تفکیک قوا وجود دارد و سه قوه به نوعی در فعالیت‌های خود در چارچوب قانون اساسی از استقلال برخوردار هستند اما این تفکیک قوا و استقلال به معنای تعارض و پیگیری اهداف مستقل نیست. قوای سه گانه هر کدام وظایف خود را در راستای اجرای عدالت، قانون‌گذاری و امور اجرایی بر عهده دارند اما این موارد، سه هدف جداگانه‌ نیست بلکه همگی یک هدف واحد داریم و آن خدمت به مردم است.

روحانی تاکید کرد: وظیفه قوای سه گانه به تعبیر شهید مدرس خدمت و نوکری برای مردم است و بنابراین معتقدم همه قوای سه گانه باید در نوکری برای مردم و نه امور دیگر، مسابقه بگذارند.

رئیس جمهور گفت: تریبون‌هایی که در اختیار ما قرار گرفته امانتی است که مردم آن را به ما دادند و این تریبون‌ها برای این است که از آنها برای تبیین درد و مشکل مردم و راه حل آن استفاده کنیم و در برابر دشمنان ملت بایستیم لذا مردم این اجازه را به ما نمی‌دهند که خدای ناکرده بخواهیم از تریبون‌ها برای پیگیری مبارزات حزبی و انتخاباتی استفاده کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در جلسات روسای قوا هر سه یک بیان و هدف واحدی را تبیین می‌کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت دست دوستی به سمت قوه مقننه و قوه قضاییه دراز می‌کند، اظهار داشت: تا لحظه آخر افتخار ما این است که به مردم خدمت کنیم و به مقام معظم رهبری قول می‌دهم همانطور که ایشان توصیه کردند که دولت باید تا روز آخر به خدمت خودش ادامه دهد، اعلام می‌کنم که دولت با همه توان تا روز آخر، تا ساعت و لحظه آخر، مثل روز اول با همان روحیه و نشاط، بدون اینکه به حاشیه‌سازی‌هایی در کنار و گوشه توجه کند، خدمت به مردم را ادامه می‌دهد

روحانی خطاب به مردم تصریح کرد: همه بدانند هدف همه قوای سه‌گانه تحت لوای هدایت‌های مقام معظم رهبری این است که نگذاریم آمریکا و صهیونیسم و ارتجاع منطقه در پیشبرد اهدافشان موفق شوند.

رئیس جمهور با بیان اینکه روند امور به تدریج در حال بهبود است، اظهار داشت: رشد صنعتی در ماه خرداد نسبت به اردیبهشت ماه حدود ۱۰ درصد رشد داشته است و حرکت به سمت رشد اقتصادی آغاز شده و از ۳۱ مرز زمینی که با کشورهای همسایه داریم که آخر پارسال و اوایل امسال همه آنها بسته بود امروز از این تعداد ۲۱ مرز بازگشایی شده است بنابراین گام به گام در حال غلبه بر مشکلات هستیم.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت دوازدهم در آستانه آخرین سال خود قرار دارد سخت‌ترین‌ سال پایانی همه دولت‌ها، سال پیش روی این دولت است اما در عین حال با نشاط و روحیه و امید به مسیر خود ادامه می‌دهیم.

رئیس جمهور با قدردانی از ایستادگی، مقاومت مردم ایران در مقابل مشکلات اظهار داشت: باید در برابر این حجم از صبر و تحمل مردم سر تعظیم فرود بیاوریم ضمن اینکه هزینه‌ای که مردم پرداخت می‌کنند برای استقلال کشورشان است و بی‌تردید اگر ایران می‌خواست تسلیم قدرت‌های بزرگ باشد شرایط مادی کشور اینگونه نبود ملت ایران حاضر نشده استقلال خودر ا بفروشد و قدرت ملی خود را تضعیف کند و این یک ارزش ملی است و هیچ‌کس حق ندارد از این ارزش ملی کاسبی کند.

دکتر روحانی گفت: تجربه ما در کرونا نشان داد که حاکمیت واحد، راه چاره اصلی برای حل مشکلات مهم کشور است و امروز همه باید آن حاکمیت واحد را در برابر بیماری و مشکلات اقتصادی حفظ کنیم که قطعا به این سبک می‌توانیم بر مشکلات فائق شویم.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود پایان تحریم تسلیحاتی ایران را حرکتی برای حفظ حقوق بین الملل، چندجانبه گرایی و ارزش نهادن بر توافقات بین المللی دانست و با تاکید بر اینکه ” تهران به دقت حرکتها در این عرصه را تحت نظر قرار داده است”، اظهارداشت:  کشورهای ۱+۴ بدانند امروز بحث روابط ایران با  آنها و یا کشورهای منطقه مطرح نیست و اگر تحت تاثیر آمریکا با دقت عمل نکنند، ضربه بزرگی به حقوق بین الملل، چندجانبه گرایی و ارزش نهادن بر توافقات بین المللی خواهند زد و همه ضرر می کنند.

وی تاکید کرد: امیدواریم با هوشیاری کشورها مخصوصا ۱+۴ در بحث پایان تحریم تسلیحاتی ایران، آمریکا همچنان که تاکنون در پیشبرد حرکتهای سیاسی و حقوقی خود علیه تهران شکست خورده، این بار نیز ناموفق باشد.

روحانی با بیان اینکه ” جمهوری اسلامی ایران هرگز تسلیم زور و فشار قدرتهای بزرگ بویژه آمریکا نخواهد شد”، گفت: ایران به رغم تلاش آمریکا، هرگز منزوی نشده و نخواهد شد و حرکتهای توسعه ای آن متوقف نمی شود و آمریکایی ها بدانند با وجود پافشاری برای حرکت علیه منافع ملت ایران، هرگز به اهدافشان نخواهند رسید.

رئیس جمهور تصریح کرد: کارنامه سال ۹۸ کشور در حوزه اقتصادی نشان می دهد که به رغم فشار تحریمها و مشکلات ناشی از بیماری کرونا، رقم تورم کاهش یافته و رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بوده است.

روحانی همچنین با اشاره به فرا رسیدن پنجمین سالگرد توافق برجام، خروج غیرقانونی دولت آمریکا از برجام را  نتیجه تلاش مثلت شوم صهیونیست ها، سران ارتجاع و تندروهای آمریکا خواند و گفت: اثبات صلح طلب بودن ایران و بی اعتبار شدن تبلیغات چند ساله ضد ایرانی، تخریب فرو ریختن سکوی دشمنان برای ضربه زدن به امنیت ملی ایران و لغو قطعنامه های فصل هفتمی شورای امنیت در کنار پایان تحریم تسلیحاتی ایران، دستاوردهای برجام است که تا امروز و با وجود تلاش های آمریکا همچنان حفظ شده اند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور در جلسه هیات دولت به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مسایل مهم و تاریخی ما در ایام پایانی تیرماه، توافق بین‌المللی بین ایران و ۶ کشور قدرتمند جهان بود که در پنجمین سالگرد آن قرار داریم.

اساس این حرکت دیپلماسی بر این مبنا بود که برای جهانیان ثابت کنیم ایران کشوری صلح‌طلب است و نشان دهیم پروژه‌ای که سالیان دراز آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دنبال آن بودند و آن پروژه امنیت‌سازی برای جمهوری اسلامی ایران بود، بی‌اساس و بی‌اعتبار است.

از آغاز این حرکت، یک مثلث شومی با آن مخالف بودند که این مثلث شوم صهیونیزم، ارتجاع و تندروهای آمریکا بود.

همه تلاش آنها در آغاز این بود که چنین توافقی به نتیجه نرسد و می‌دانید صهیونیست‌ها وسط مذاکرات به اروپا رفتند و در این راستا تلاش کردند، یکی از سران ارتجاع نیز برای اینکه توافقات را بر هم بزند، به اروپا رفت و اینها البته تأخیر ایجاد کردند به طوری که بنا بود توافق ما در آذر ۹۳ نهایی شود اما تا تیر ۹۴  این توافق را به تأخیر انداختند. اما در عین حال تلاش آنها برای اینکه کلاً این توافق را نابود کنند، ناموفق بود.

این مثلث شوم روند فعالیت خود را همچنان ادامه داد؛ مخصوصاً در سال ۹۵ که شاهد این بودند که ایران، منطقه و دوستان ایران دارند از این توافق منتفع می‌شوند، با قدرت بیشتری به میدان آمدند . از سوی دیگر در آن زمان، رژیم فعلی آمریکا که تندروها بر آن حاکم بودند، در توهمات بود و نتایج حرکت‌های خودش را به درستی نمی‌توانست ترسیم کند و در این فضا آنها وارد عمل شدند.

هدف‌شان این بود که در تاریخ، شکستن این توافق به گردن ایران ثبت شود؛ یعنی آمریکا یک اقدامی انجام دهد، متقابلاً ایران کل برجام را کنار بگذارد و از این توافق خارج شود، بعد بگویند این ایران بوده که از برجام خارج شده و این توافق را کنار گذاشته است.

هنرمندی و هوشمندی ایران از سال ۹۷ که آمریکا این تعهد سیاسی، اخلاقی و حقوقی را زیرپا گذاشته این بوده که نگذاشت این توطئه محقق شود و تا امروز به دنیا ثابت کرده مقصر اصلی قانون‌شکنان هستند.

البته این دولت فعلی آمریکا نمی‌تواند معیار هیچ‌چیز باشد و بر مبنای عملکرد کاخ سفید امروز ما نمی‌توانیم میزان و معیاری قرار دهیم برای اینکه توافقی را بررسی کنیم و مورد سنجش قرار دهیم.

چون اینها از همه توافقات مهم بین‌المللی از آب و هوا گرفته تا بهداشت جهانی، تا یونسکو، تا بسیاری از توافقاتی که با کشورهای مختلف داشتند، بدون  دلیل خارج شدند. بنابراین اینها معیاری نیستند و امروز همه دوستان آمریکا و بخش بزرگی از ملت آمریکا قبول دارند که حرکات اینها به ضرر خود ملت آمریکا و دوستان آمریکاست.

اما آنچه که جمهوری اسلامی ایران به عنوان دستاورد این حرکت داشت، خوشبختانه آن دستاوردهای اصلی همچنان محفوظ مانده است و همه تبلیغاتی که در طول سالیان دراز علیه جمهوری اسلامی ایران می‌شد که ایران مخفیانه همه تعهدات بین‌المللی خودش را زیر پا می‌گذارد، روشن کردیم که این حرف‌ها بی‌اعتبار و بی‌اساس بوده و فعالیت هسته‌ای ایران همواره در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده است و این اثر امروز هم هست و فردا هم خواهد بود و تا پایان تاریخ هم باقی خواهد ماند که تبلیغاتی که علیه ایران به راه انداخته بودند، بی‌اساس و بی‌اعتبار بود.

دوم اینکه اینها یک سکویی درست کرده بودند که از این سکو همواره بتوانند امنیت ملی ایران را در خطر قرار بدهند و آن سکو فصل هفت منشور ملل متحد و قطعنامه‌هایی بود که در سازمان ملل و در شورای امنیت علیه ایران تصویب کرده بودند که ما این سکو را تخریب کردیم و سکویی که دشمنان ایران آماده کرده بودند تا از آن سکو علیه امنیت ملی ایران استفاده کنند، آن سکو با این توافق از بین رفت و البته هیچ‌کس نمی‌تواند ایران را در حوادث بعدی و مسایل امروز و فردا سرزنش کند.

 ایران در چارچوب معیارهای حقوق بین‌الملل، معیارهای سیاسی، عرف بین‌الملل و معیارهای اخلاقی حرکت کرده و اگر دیگران تخلفی انجام دادند، این به معنای آن نیست که ایران در این ماجرا مقصر است البته ما در هفته‌های آینده یک امتحان و آزمایش دیگری پیش رو داریم و آن حفظ یکی از دستاوردهای این توافق است که پایان تحریم تسلیحاتی ایران است و این موضوعی است که ما همچنان با دقت این را تحت نظر قرار داده ایم و کشورهای ۱+۴ باید بدانند که امروز تنها بحث منافع ایران یا روابط ایران با آنها یا روابط ایران با کشورهای منطقه مطرح نیست بلکه امروز بحث حقوق بین‌الملل، چندجانبه‌گرایی و ارزش توافقات بین‌المللی است و اگر امروز با دقت عمل نکنند و بخواهند تحت تأثیر آمریکا قرار بگیرند، ضربه اساسی به حقوق بین‌الملل، مقررات بین‌المللی و به چندجانبه‌گرایی می زنند و این به ضرر همه خواهد بود.

البته تا امروز و تا این لحظه‌ای که صحبت می‌کنیم آمریکا در حرکت‌های سیاسی و حقوقی خود همواره در طول این ۲ سال و چند ماه شکست خورده است و امیدواریم آمریکا با هوشیاری کشورها و مخصوصاً کشورهای ۱+۴ همچنان در این صحنه ناموفق باشد و بتوانیم در شرایط مناسب آنچه که امروز برای این توافق پیش آمده جبران آن را توسط کشورهای ۱+۴ شاهد باشیم.

اما نکته مهم امروز این است که جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت تسلیم زور و فشار از طرف قدرت‌های بزرگ و بویژه آمریکا نبوده و امروز هم تسلیم این فشارها نخواهد شد. ایران در طول این ۲ سال و چند ماه که آنها می‌خواستند ما را منزوی کنند، منزوی نشد و منزوی نخواهد شد و در همین حوادث چند هفته گذشته که اینها می‌خواستند اجماعی علیه ما در شورای حکام درست کنند به خوبی شاهد بودم که در این راستا ناموفق بودند و در یک جمع شورای حکام حدود ۹ تا ۱۰ کشور با توطئه آنها مخالفت کردند و تسلیم آنها نشدند و دو کشور بزرگ روسیه و چین در برابر این حرکت خلاف مصلحت جامعه بین‌الملل ایستادگی کردند.

ایران منزوی نشده و نخواهد شد؛ اگر هم بتوانند حرکت‌های توسعه‌ای‌ ایران را کند کنند، متوقف نخواهد شد؛ همه طرح‌هایی که امروز پیش می‌بریم و در حال افتتاح هستند و همه طرح‌هایی که در ماه‌های آینده پیش رو افتتاح خواهد شد، نشان آن است که آنها به اهداف خودشان دست نخواهند یافت؛ البته در این شرایط، فشار و سختی برای مردم عزیز است و متأسفانه آمریکایی‌ها همواره علیه منافع ملت ایران در طول دهه‌های گذشته و مخصوصاً در سال‌های اخیر پافشاری کردند، اما به اهدافی که مورد نظر آنها است، هرگز نخواهند رسید.

در این ۲ سال و چند ماهی که در سخت‌ترین فشار و تحریم بودیم، خوشبختانه با ایستادگی و مقاومت مردم، فداکاری همه کارآفرینان، کشاورزان، صنعتگران و همه آنهایی که به ملت خدمت می‌کنند، در کارنامه پایان سال ۹۸ که روزها و هفته‌های پایانی‌اش با سختی کرونا توأم بود، نشان دادیم که هم توانستیم تورم را نسبت به ماه‌های قبل کاهش دهیم و هم به این نتیجه رسیدیم که رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بوده است.

هر دو مسأله مهمی است که در برابر این فشارها مردم شاهد بودند؛ سال گذشته در کشاورزی یک رشد قابل ملاحظه‌ای داشتیم و کشاورزی ما بالای ۸ بوده است؛ در صنعت رشد بسیار خوبی داشتیم و امیدواریم امسال هم علیرغم اینکه سختی‌ها مضاعف شده باز هم در زمینه صنعت، کشاورزی و حتی در خدمات، بعضی از بخش‌ها شاهد رشد و کنترل فشارهایی باشیم که امروز علیه‌مان وجود دارد.

نکته دومی که می‌خواهم عرض کنم اینکه از پایان سال گذشته و آغاز امسال با یک ویروس خطرناکی مواجه شدیم و ۲ ماه در شدت فشار این ویروس در مناطق مرکزی و شمالی کشور بودیم؛ یعنی از آخر بهمن‌ماه تا ۲۶ فروردین. در این ۲ ماه فشار زیادی بر ما بود، آمار فوتی‌ها ۳ رقمی شده بود و ما توانستیم از ۲۶ فروردین بر موج اول غالب شویم و مردم در ماه اردیبهشت یک نوع آرامش نسبی احساس کردند و شاهد بودند.

اواخر خرداد (از ۲۵ خرداد) با موج دوم مواجه شدیم که این موج دوم در مرکز و شمال کشور نبود بلکه بیشتر در جنوب کشور و مناطق مرزی یا مناطق غربی به طور عمده بود؛ البته الان با استان شرقی (خراسان رضوی) مواجه هستیم. بنابراین این موج دوم، موجی بود که از موج اول در آن ماه‌های پایان سال و فروردین هم شدیدتر بود؛ متأسفانه مردم عزیز ما فکر کردند که به طور کلی از کرونا عبور کردیم. در موج اول مراعات و همکاری مردم خوب بود؛ البته ماه رمضان و ایام فروردین و تعطیلات نوروز هم بود و همه دست به دست هم داده بود و مردم به خوبی مراعات، همراهی و همکاری کردند و عبور کردیم.

امروز نیازمند همراهی و همکاری هستیم، به حول و قوه الهی دور اول بیماری، ۲ ماه در شدت بودیم و بعد از شدت پایین آمدیم، الان حدود یک ماه است که تقریباً در شدت قرار گرفته ایم و من بسیار امیدوارم، اینها همه وابسته به این است که همراهی و همکاری کل ملت چگونه باشد، ان‌شاء الله این دور هم بیش از ۲ ماه نشود، یک ماه آن را گذراندیم، یک ماه دیگر را پیش رو داریم و می‌توانیم با همکاری همدیگر از این موج عبور کنیم.

امروز گزارشی که وزیر محترم بهداشت و درمان به من داده، خبر خوشحال‌کننده‌ای است که می‌گوید در برخی از استان‌هایی که در هفته‌های پیش با سختی مواجه بودیم، مثل خوزستان، هرمزگان، کرمانشاه و کردستان، امروز شاهد یک آرامش نسبی هستیم و می‌توانیم بگوییم از آن حالت پیک کم کم داریم عبور می‌کنیم.

 این خبر هم خوشحال‌کننده است و هم به ما می‌گوید اگردر این موج دوم هم همه دست به دست هم دهیم به خوبی ان‌شاء الله از این موج عبور خواهیم کرد. هم در سلامت مردم که اهمیت اول ما است و هم در زندگی و اقتصاد و معیشت مردم که اولویت دوم ما است. ان‌شاء الله شاهد خواهیم بود با همراهی هم به یک نقطه‌ای می رسیم که نقطه آرامش دومرتبه خواهد بود.

خوشبختانه در یکی ۲ هفته اخیر مراعات‌های مردم  به مسایل بهداشتی و توجه‌شان نسبت به پروتکل‌ها بسیار بیشتر شده است. هم رسانه‌ها و صدا و سیما تلاش بسیار خوبی برای تبیین این مسأله کرده اند و هم متخصصین ما به خوبی برای مردم تبیین کردند و هم مقام معظم رهبری بر این مسأله تأکید کردند.

امروز بحمدالله شاهد یک نوع فاصله‌گذاری اجتماعی هستیم و هم شاهد هستیم جلساتی که آمار و ارقام  در ماه اردیبهشت و اوایل خرداد از عروسی‌ها، عزاها و میهمانی‌ها، به ما نشان می‌دهد یک مقدار کاهش پیدا کرده است. خواهش ما از مردم این است که تجمع را کنار بگذاریم و سبک زندگی را با شرایط امروز منطبق کنیم ، تجمعات غیر ضرور، سمینارها، اجتماعات و آنچه را که ضروری نیست فعلاً کنار بگذاریم. حتی مسئولین بهداشتی وقتی لازم دیدند که برخی از آزمون‌ها به تأخیر بیفتد این را قبول کردیم که در یک شرایط بهتری این آزمون‌ها برگزار شود و استان‌ها هم این اختیار را دارند وقتی در شرایط قرمز و هشدار قرار می‌گیرند، ستادهای استانی خودشان اقدامات لازم را انجام بدهند.

می‌خواهم سپاسگزاری کنم از ملت بزرگ ایران بخاطر رفتارشان در روزهای اخیر و در این یکی دو هفته اخیر که حتماً شاهد آثار مطلوب و خوب این رفتار و مراعات نسبت به پروتکل‌های بهداشتی.در هفته‌های آینده خواهیم بود.

در ماه پیش رو و ماه ذی‌الحجه و اواخر ماه ذی‌القعده که در آن هستیم عقدها می تواند برقرار شود اما عروسی‌ها و اجتماعات و میهمانی‌ها بماند برای فرصت مناسب تا ان‌شاء الله از این مسأله عبور کنیم.

نکته بعدی که می‌خواهم روی آن تأکید کنم سخنرانی بسیار مهم مقام معظم رهبری است.

مقام معظم رهبری خطاب به نمایندگان ملت، سخنرانی بسیار مهمی را ایراد کردند که می‌خواهم اینگونه از این سخنرانی برداشت کنم که مقام معظم رهبری مثل همیشه در این شرایط بسیار سختی که قرار گرفتیم راه‌حل را وحدت، انسجام، تعاون و دست همدیگر را گرفتن دیدند که قبلاً هم ایشان همواره بر این مسأله تأکید می‌کردند.

همه ما می‌دانیم در کشور ما طبق قانون اساسی تفکیک قوا داریم و سه قوه به نوعی در فعالیت خودشان در چارچوب قانون اساسی استقلال دارند اما این تفکیک قوا و این استقلال اولاً به معنای تعارض قوا نیست و ثانیاً به معنای اهداف مستقل نیست.

بله، قوای سه‌گانه هر کدام وظایفی دارند. وظایف خودشان را در قانون‌گذاری، در نظارت، قضاوت، عدالت، اجرا و بار اجرا را بر دوش گرفتن انجام می‌دهند اما سه هدف را ندارند بلکه یک هدف واحد دارند و آن هدف خدمت به مردم است. همه قوای سه‌گانه به تعبیر شهید مدرس، وظیفه‌مان این است که نوکر مردم باشیم که تعبیر شهید مدرس این بود که حتی انبیاء هم برای نوکری مردم مبعوث شدند و انبیاء هم مبعوث شدند برای اینکه به مردم خدمت کنند و کاری دیگری نداشتند و برای هدایت، کمک و خدمت مردم بود.

همه قوای سه‌گانه باید در نوکری برای مردم مسابقه بگذاریم نه چیز دیگری. اعمال، رفتار و یاری همدیگر در این شرایط سختی که مردم دارند و مردم از ما توقع ندارند که این تریبون‌هایی که آنها در اختیار ما گذاشتند الان امروز اگر از تریبون دولت صحبت می‌کنم این امانتی است که مردم در اختیار ما گذاشتند و اگر تریبونی در اختیار مجلس شورای اسلامی است، مردم به امانت در اختیار گذاشتند و اگر در اختیار قوه قضائیه است مردم اینها را به ما امانت دادند.

این تریبون‌ها برای این است که درد و مشکل مردم و راه‌حل آن مشکل را تبیین کنیم و در برابر دشمنان مردم بایستیم و مقاومت کنیم و اگر خدایی ناکرده از تریبون بخواهیم به عنوان فضای مبارزات حزبی و جناحی و انتخاباتی استفاده کنیم، مردم چنین اجازه‌ای به ما نداده اند.

کاملاً امیدوارم در جلساتی که با روسای دو قوه دیگر داریم، یک بیان داریم، همه یک هدف داریم و تبیین می‌کنیم و ما باز هم به عنوان دولت به سمت قوه مقننه و قوه قضائیه دست دوستی را دراز می‌کنیم و تا لحظه آخر افتخار ما این است که به مردم خدمت کنیم.

در اینجا خدمت مقام معظم رهبری قول می‌دهم همانطور که ایشان توصیه کردند که دولت باید تا روز آخر به خدمت خودش ادامه دهد، خدمت ایشان اعلام می‌کنم که دولت با همه توان تا روز آخر، تا ساعت و لحظه آخر مثل روز اول با همان روحیه و نشاط بدون اینکه به حاشیه‌سازی‌هایی در کنار و گوشه توجه کند، خدمت به مردم را ادامه می‌دهد و مردم عزیز ما هم بدانند که هدف ما این است که همه قوای سه‌گانه تحت لوای هدایت‌های مقام معظم رهبری نگذاریم آمریکا، صهیونیسم و ارتجاع منطقه موفق شود و می کوشیم به اهدافی که مورد نظر است، دست پیدا کنیم.

در ماه‌های اولیه با مشکل کرونا هم مواجه بودیم؛ همه آمار و ارقام به ما نشان می‌دهد که در خرداد وضع ما از اردیبهشت بهتر بوده، اردیبهشت  از فروردین و اسفند سال قبل بهتر بود؛ یعنی ضمن اینکه پیش می‌رویم روند به تدرج اصلاح می‌شود؛ رشد صنعتی در ماه خرداد با اردیبهشت قابل مقایسه نیست؛ یعنی این ماه ۱۰ درصد نسبت به ماه قبل رشد داریم؛ پس حرکت به سمت رشد اقتصادی آغاز شده و مشکلات کمتر شده است.

برای اینکه از روی آمار بدانیم وضع ما چگونه بوده؛ ۳۱ مرز زمینی با کشورهای همسایه‌مان داریم؛ یک روزی بود که همه این ۳۱ مرز در آخر پارسال و اوایل امسال تقریباً بسته شده بود و امروز که خدمت مردم عزیز هستیم از این ۳۱، ۲۱ مرز بازگشایی شده است؛ پس قدم به قدم داریم بر مشکلات فائق می‌شویم و شرایط بهتر می‌شود، اما در عین حال می‌دانیم دولت دوازدهم در آستانه آخرین سال است و کم کم وارد مرداد می‌شویم و مرداد به معنی این است که در یک سال پیش رو دولت فرصت خدمت دارد.

سخت‌ترین سال پایانی همه دولت‌ها، سال پیش روی ما است؛ حتی دولت یازدهم و دولت‌های قبل و هر دولتی را مقایسه کنیم که ممکن است در سال آخر سختی‌ها و مشکلاتی داشته، این دولت سخت‌ترین سال پایانی خودش را می‌گذراند، اما در عین حال با نشاط، با روحیه، با امید است و تشکر ما از مردم عزیز است که تحمل، صبر و آستانه مقاومت‌شان در برابر همه فشارها به گونه‌ای بوده که امروز باید سر تعظیم در برابر ملت بزرگ‌مان فرود بیاوریم و هزینه‌ای که مردم امروز پرداخت می‌کنند، برای استقلال‌شان است.

همه دنیا می‌دانند اگر ایران می‌خواست مستقل نباشد و در برابر قدرت‌های بزرگ تسلیم شود، امروز این مشکلات مادی اینگونه را نداشت، اما حاضر نشده که استقلال خودش را بفروشد و قدرت ملی خودش را در برابر دیگران تضعیف کند.

این کار بزرگ و این ایستادگی مردم یک ارزش بزرگ ملی است؛ هیچ‌کس حق ندارد در برابر ارزش ملی مردم و از ارزش ملی‌های کشور کاسبی کند؛ این ارزش ملی برای مردم است، مردم ایستادگی کردند برای استقلال خودشان، مردم همدیگر را برای مبارزه با کرونا و در مشکلات اقتصادی یاری می‌کنند و تجربه ما در کرونا نشان داد که حاکمیت واحد، راه چاره اصلی برای حل مشکلات کشور است.

امروز همه باید آن حاکمیت واحد را هم در برابر بیماری و هم در برابر مشکلات اقتصادی، حفظ کنیم و قطعاً با این حاکمیت واحد می‌توانیم بر مشکلات‌مان فائق شویم و شرایط بهتری را در پیش‌رو ببینیم؛ آمار و ارقام هم به ما نشان می‌دهد که اگر در بعضی از موارد مشکل داریم،  در بعضی از موارد دیگر،  شرایط بهتری امروز پیش روی ما است؛ بنابراین به مردم عزیز و به رهبری معظم انقلاب اینجا قول می‌دهیم که دولت با همه توانش و با همه امکاناتش برای رسیدن به اهداف بزرگ ملی تا روز آخر و ساعت آخر با پایداری و با قدرت به وظایف خود ادامه خواهد داد.

ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

Share