سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران:

حادثه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد | سیاست دولت حمایت از کشاورزان است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آتش‌سوزی نیروگاه نطنز و دیگر نقاط مشابه و اینکه آیا بررسی‌ها درباره این موضوع به جایی رسیده است یا خیر، گفت: درباره پارچین همان زمان اعلام شد که هیچ خرابکاری صورت نگرفته و یک اتفاق طبیعی بوده است که خسارت آن نیز خسارت قابل توجه نبود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایرنا، «علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: امروز سفر نخست وزیر عراق تهران را داریم و میزبان مصطفی الکاظمی هستیم و امیدواریم گفت و گوهای سازنده و موثری با هدف تعمیق روابط دو کشور داشته باشیم و به خوبی بتوانیم چارچوب‌های کاری آینده‌مان را ترسیم و همکاری‌های مشترک سال‌های گذشته دو ملت با فرهنگ مشترک بیش از گذشته تعمیق ببخشیم.

سخنگوی دولت ضمن خیر مقدم به الکاظمی و هیات همراه، افزود: وی در شرایطی وارد کشور می‌شود که سیاست همسایگی به عنوان یک راهبرد اساسی در سیاست خارجی ما وارد عرصه جدیدی شده است و توسعه همه جانبه و ارتباط موثر با همسایگان از اولویت‌های اصلی دولت در این سال‌هاست.

اتباع خارجی مشمول بیمه سلامت شدند

ربیعی با اشاره به دو مصوبه هیات دولت در هفته اخیر تصریح کرد: پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم کشور در هیات وزیران مصوب شد، به این معنا که همه خارجی‌های مقیم کشور مشمول این طرح هستند و می‌توانند از بیمه سلامت استفاده کنند. البته ۱۰۰ درصد سرانه خدمات درمانی را باید پرداخت کنند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: این طرح علاوه بر کار انسان‌دوستانه موجب درمان به موقع اتباع خارجی و ارتقای سلامت جامعه می‌شود.

شرایط درآمد ارزی بهتر می‌شود

ربیعی درباره علل افزایش قیمت ارز اظهار داشت: متاسفانه یکی از علل افزایش قیمت ارز علاوه بر فشار و تحریم اقتصادی یا عوامل اقتصادی، کار روانی برای ایجاد انتظار افزایش قیمت ارز بوده و انتظار بالا رفتن قیمت بازار ارز موجب بالا رفتن فشار در این زمینه شد.  عده ای در فضای مجازی و بیرون از مرزها به ویژه از نیمه شب به بعد عددسازی‌های خود را آغاز کردند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه یکی از علل تداوم پایین آمدن قیمت ارز هم، عدم توجه هم میهنان به کارهای سودجویانه برخی سودجویان است، خاطرنشان کرد: با توجه به فروش نفت و برگشت ارز حاصل از صادرات، درآمد ارزی بهتر از این خواهد بود و از این بعد شاهد قیمت واقعی ارز خواهیم بود. کما اینکه رییس جمهوری و رییس بانک مرکزی در دو هفته اخیر صریحا گفتند این افزایش قیمت ارز، مصنوعی و ناپایدار است.

ربیعی تصریح کرد: ‌بالا بردن تولیدات داخلی را در بحث تقاضا افزایش دادیم که این نه تنها درخواست ارز را کاهش داده بلکه در افزایش تولیدات داخلی و کاهش قیمت کالاها کمک خواهد کرد بنابراین بازار ارز از طرف عرضه و تقاضا نشان می‌دهد این افزایش قیمت واقعی نیست.

وی با تاکید بر نقش عوامل روانی در افزایش نرخ ارز، یادآور شد: اقدام رسانه‌هایی که بر طبل التهاب ارز می‌کوبیدند، باعث شد برخی پول‌های سرگردان و حتی پولهای خرد مردم هم به این سمت برود و امیدوارم این کاهش قیمت ارز تداوم داشته باشد.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: در همان زمان افزایش نرخ ارز هم قیمت‌های ارز و دیناری که در سایت‌ها و فضاهای مجازی اعلام می‌شد این گونه نبود و خریدار و دانشجو هیچ‌کدام از این وضعیت راضی نبودند.

وی اضافه کرد: در صحنه خارجی هم تحرکات دیپلماتیک برای کاهش قیمت ارز را شاهد هستیم که با کاهش محدودیت‌های کرونایی، صادرات ما رشد بیشتر خواهد داشت.

رفتار بهداشتی ما در قبال کرونا باید تدوام داشته باشد

ربیعی با بیان اینکه خوشبختانه رفتار بهداشتی مردم بهتر شده است، گفت: نباید با افزایش و کاهش مرگ و میر رفتار مردم تغییر کند، بلکه این رفتار برای مدت طولانی باید تداوم داشته باشد.

سخنگوی دولت به تاثیر بهتر استفاده از ماسک در مقایسه با تعطیلات فروردین، افزود:  امروز مراعات بهداشتی مردم به طرز قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و استفاده از ماسک در اجتماعات،‌ ۶۲ درصد در ادارات ۸۲ درصد و در صنایع تولید نیز ۷۸ درصد افزایش یافته است.

ربیعی افزود:  زمانی آمار ابتلا و مرگ و میر در اثر کرونا افزایش یافت که موازی با آن پروتکل‌های بهداشتی به میزان ۲۲ درصد کاهش یافته بود. ولی در زمان حال میزان مراعات پروتکل‌ها به ۴۵ درصد افزایش یافته و همه باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به جامعه کمک کنیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری با اشاره به اینکه در روزهای گذشته دو همکاری رسانه بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند،‌ گفت: درگذشت سهیل گوهری فعال رسانه‌ای و روح الله رجایی سردبیر روزنامه جام جم را تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال درجات متعالی و برای جامعه رسانه‌ای صبر آرزو می‌کنیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال ایرنا درباره میزان آمادگی دولت در صورت افزایش ابتلای شهروندان به ویروس کرونا، اظهار داشـت:‌ آمار مدنظر دولت همیشه از طرف سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و سخنگو نیز بر اساس استانداردهای جهانی شامل موارد قطعی از بیماری این آمار را  اعلام می‌کند.

ربیعی با بیان اینکه آمارهایی که از نتیجه تحقیقات، تخمین‌ها و پیش بینی‌ها است در جلسات گذشته مطرح شده است،  گفت: از این پروژه‌های تخصصی در جلسه ستاد استفاده می‌شود و عددهای مختلفی از نتیجه این تخمین‌ها بدست می آید که یکسان نیستند. به عنوان مثال آمار همه کشورهای بر اساس تست کرونا،‌ بیش از ۱۴ میلیون نفر است ولی بر اساس تخمین‌ها حدود ۲۰۰ میلیون نفر افرادی هستند که علائمی نداشتند ولی به کرونا مبتلا شدند.

سفر ظریف و پیگیری‌های حقوقی ترور شهید سلیمانی

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر پیام دیپلماتیک منطقه‌ای سفر نخست وزیر عراق به تهران و تاثیر این سفر در چشم‌انداز همکاری و معاملات سیاسی وامنیتی دو کشور اظهار داشت: گفت و گوهای آقای ظریف با رییس پارلمان و رییس دولت عراق درباره برخی از مهمترین جریان‌های سیاسی که در عراق وجود دارد، صورت گرفت که موثر هم بود که نتیجه برخی از صحبت‌ها در سفر نخست‌وزیر عراق به تهران قطعا در تفاهماتی که صورت گرفته تجلی پیدا خواهد کرد.

سخنگوی دولت عنوان کرد: ما موضوعات دوجانبه‌ای فراوانی با عراق داریم که این مسائل دو جانبه به اندازه کافی پراهمیت است. پیگیری‌های حقوقی مربوط به ترور شهید سلیمانی و یاران وی، هم در سفر آقای ظریف به عراق بوده و هم دنبال خواهد شد.

ربیعی خاطرنشان کرد: در ابعاد سیاسی هم اینکه عراق در همسایگی ما دارای ثبات باشد برای ما اهمیت دارد. ما درباره هرگونه کمکی درباره داعش‌زدایی و ثبات در عراق، بحث و گفت و گو خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران تاکید کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای این سفر و همکاری با عراق، علاوه بر مسائل اقتصادی که دو ملت از آن نفع خواهند برد، مبارزه ترویسم‌زدایی و ایجاد یک منطقه امن و باثبات، حتما از نتایج این سفر خواهد بود.

وی ادامه داد: یک پیام سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، برای دو ملت تحکیم و گسترش روابط اقتصادی و پیام بین‌المللی این سفر هم صلح و ثبات در منطقه و برنامه‌هایی که به پیوستن کشورهای بیشتر به مساله همکاری ها برای صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند، است.

ربیعی درباره سفر نخست وزیر عراق به تهران اظهار داشت: سفر الکاظمی در جهت تقویت مناسبات میان ایران و عراق است. ما با عراق همبستگی‌های فرهنگی زیادی داریم و حتی این واژه که ایران و عراق عقبه استراتژیک هم هستند را به‌کار می‌برم.

سخنگوی دولت عنوان کرد: ما با کشور عراق مناسبات اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای داریم. مبارزه با تروریسم و داعش‌زدایی یکی از همکاری‌های مهم ما با دولت عراق است. ما با کشور عراق مسائل زیست‌محیطی مشترک داریم و هر دو کشور در معرض تهدیدهای زیست‌محیطی مشترک قرار دارند.

ربیعی درباره مرزنشینان تصریح کرد: همچنین بهبود وضعیت معیشتی و مبادلات مرزی مرزنشینان هر دو طرف از جمله مسائل مهم است در منطقه پر از تنشی که ما قرار داریم قطعا همکاری‌های ما و عراق می‌تواند برای صلح و امنیت منطقه اثربخش واقع شود.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: ما پیش از این هم اعلام کردیم از هرگونه ابتکار و پیشنهادی که هدفش آن افزایش مودت و حل اختلاف میان ملت‌های منطقه باشد استقبال می‌کنیم و این یک قاعده کلی است. ما از همه همسایگان‌مان که پیشنهادهایی برای همکاری‌های منطقه‌ای با سایر کشورهای را دارند استقبال می‌کنیم. البته آمریکا قاعده‌اش مستثنی است و ما قبلا دیدگاهمان را در مورد آمریکا اعلام کرده‌ایم.

سقفی برای افزایش همکاری با همسایگان نداریم

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تفاهم نامه ایران و چین و اینکه آیا ایران آمادگی دارد چنین تفاهم نامه ای را با  کشورهایی نظیر روسیه داشته باشد، گفت: قبلاً اعلام کردیم که جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهایی که مصمم به توسعه روابط همه جانبه با ایران هستند وارد گفت و گوهایی برای ترسیم نقشه راهِ همکاری‌های بلندمدت بر اساس حسن نیت و منافع متقابل دارند، آماده همکاری است، روسیه هم حتماً در این چارچوب و در این قاعده قرار دارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: در میان کشورهای همسایه، روسیه حتما اولویت ما است از جمله کشورهایی است که برای ما دارای اهمیت است، ما هیچ سقفی را برای گسترش روابط با همسایگان نداریم؛ کشورهایی هم که اراده خود را برای همکاری بلند مدت اعلام کردند و در مقابل زورگویی و قانون‌گریزی های آمریکا ایستادند این کشورها برای ما قطعا اولویت دارد.

ربیعی ابراز افزود: امیدواریم شاهد تعداد بیشتری از کشورهایی باشیم که با اعتماد به نفس بیشتر برابر قلدری آمریکا مقاومت می‌کنند و آماده سپردن تعهدات بلندمدت برای برساختن ساختارهای نوین بین المللی مبتنی بر توسعه همکاری‌های متقابل، توسعه همکاری‌های منطقه‌ای دارند این آمادگی را برای همه این کشورها داریم.

سیاست دولت حمایت از کشاورزان است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره حذف بودجه خودکفایی گندم و نقش یکی از شخصیت‌های اصلاح‌طلب در این مورد، گفت: حذف بودجه خودکفایی گندم را تکذیب می‌کنم، چنین چیزی صحت ندارد؛ اینکه فردی در این موضوع نقش داشته باشد،تصمیمات دولت تابعی از فرد بیرون از دولت نیست و این نظریه باطلی است که فردی از بیرون دولت در تصمیم گیری‌ها تاثیرگذار باشد.

سخنگوی دولت افزود: بودجه خودکفایی گندم روی زندگی میلیون‌ها کشاورز تاثیرگذار است؛ کشور در تامین گندم مورد نیاز خود در دولت یازدهم و دوازدهم خودکفا شده است، گندم در سال ۹۲ از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن فقط در سال‌های اخیر به ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است. سیاست دولت حمایت از کشاورزان بوده است اکنون با تعیین قیمت خرید گندم، رضایت را برای کشاورزان ایجاد کرده‌ایم.

ربیعی ادامه داد: خرید تضمینی ما امسال نسبت بهتر از سال‌های دیگر بوده است در هیچ سالی به اندازه امسال خرید تضمینی نداشتیم. پرداخت پول کشاورزان امسال بهتر از سال‌های قبل صورت گرفته است اساساً واردات گندم خوراکی در انحصار دولت است و شرکت بازرگانی دولتی ایران متولی واردات گندم مورد نیاز ما است.

وی تصریح کرد:  ما صرفاً برای ذخایر استراتژیک واردات داریم و برای مصرف گندم خودکفا هستیم اما تا سال ۹۲ و ۹۳ و تقریباً تا نیمه‌های ۹۴ هم واردات گندم آزاد بوده و برای مصارف غیر خوراکی صورت گرفته است و هر شرکت حقوقی نیز این امکان را داشته که واردات انجام بدهد؛ شرکت ها بر اساس قوانین می‌توانند اقدام تجاری انجام دهند مهم این است که آیا شرکتی تخلف کرده یا نه. اگر کسی هم سندی برای تخلف در این زمینه دارد می تواند سند خود را برای قوه قضاییه ارائه دهد.

سخنگوی دولت تاکید کرد: من به صراحت دخالت هر فرد خارج از دولت در اتخاذ تصمیمات را تکذیب می کنم؛ تصمیم گیری‌ها تابع سیاست‌هایی بوده که در شورای اقتصاد و ستاد اقتصادی دولت بحث و بررسی شده است.

دستورالعمل های بهداشتی برای برگزاری مراسم ماه محرم در حال بررسی است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره تدابیر دولت برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم در شرایط کرونا گفت: مراسم سید شهدا و ایام محرم برای همه ما اهمیت دارد؛ از سازمان تبلیغات اسلامی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و جماعات و حوزه علمیه قم پیشنهادهایی را فرستاده اند که این پیشنهادها این هفته در کمیته اجتماعی و امنیتی ما بررسی می شود، وزارت بهداشت این پیشنهادها را دریافت کرده است. در حال تدوین دستورالعمل های بهداشتی در این زمینه است که کدام از این الگوها و روش‌ها با چه پروتکل‌های بهداشتی قابلیت برگزاری و اجرا دارد.

وی ادامه داد: موضوع برگزای مراسم و نوع پروتکل‌های بهداشتی، این هفته در کمیته انتظامی و امنیتی مورد بررسی قرار می‌گیرد و شنبه در جلسه ستاد ملی کرونا ارائه خواهد شد. هنوز فرصت داریم که ضمن رعایت دستورالعمل های بهداشتی عزاداری ماه محرم را با شرایط مطلوب و مناسب برگزار کنیم.

حداقل حقوق بازنشستگان به ۲ میلیون و هشتصد هزار تومان رسید

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار داشت: سه صندوق مهم ما صندوق بازنشستگی لشکری، کشوری و تامین اجتماعی هستند. صندوق تامین اجتماعی از منابع دولت استفاده نمی‌کند. کار ما در آنجا دشوارتر است. در آنجا تلاش کردیم با پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی، زمینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی فراهم شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه خوشبختانه با همسان‌سازی حداقل حقوق بازنشستگان به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، تصریح کرد: همسان‌سازی در صندوق‌های لشکری و کشوری، در حال پیگیری است تا با تامین منابع لازم، این کار را انجام دهیم. سازمان برنامه و بودجه مسئولیت این کار را برعهده گرفته است.

ربیعی ادامه داد: امیدواریم به نحوی عمل کنیم که بازنشستگان ما مشابه طبقات خودشان ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت کنند. حتما این کار در یکی، دو ماه پیشرو انجام خواهیم داد و به نحوی نهادینه می‌شود که امر همسان‌سازی را در سال‌های آینده دنبال کنیم.

وی ادامه داد: زندگی‌ها از جمله  زیست بازنشستگان سخت شده است. قدرت اقتصادی نسبت به اتفاقات ناشی از کرونا و تحریم سخت شده و تلاش می‌کنیم با این همسان‌سازی کمی از فشارها را کمتر کنیم.

نظر وزیر تعاون در باره افزایش حق مسکن کارگری عدد مناسبی است

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره افزایش حق مسکن کارگران و اینکه آیا اراده‌ای در دولت برای این موضوع وجود دارد، گفت: چرا اراده ای نباید باشد؟ همه ما به دنبال این موضوع هستیم؛ در کمیسیون‌های دولت دستور کار زیاد است و  هر متن که تصویب شد، از همان زمان اقدام می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: کمیسیون اقتصادی دولت این موضوع را بررسی می‌کند، دیروز در جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح بوده و  از نتیجه آن مطلع نیستم؛  امیدوارم هفته آینده در دستور کار دولت قرار گیرد؛ نظر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی عدد مناسبی است که حتماً در روز تصویب و اعلام خواهد شد.

حادثه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره آتش‌سوزی نیروگاه نطنز و دیگر نقاط مشابه و اینکه آیا بررسی‌ها درباره این موضوع به جایی رسیده است یا خیر، گفت: درباره پارچین همان زمان اعلام شد که هیچ خرابکاری صورت نگرفته و یک اتفاق طبیعی بوده است که خسارت آن نیز خسارت قابل توجه نبود.

وی افزود: حادثه نیروگاه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد و هنوز هم کارشناسان باید به جمع‌بندی قطعی برسند و سپس سازمان انرژی اتمی اعلام خواهد کرد.

Share