پس از 10 سال وقفه؛

بهره برداری از دستگاه رادیوتراپی شتاب‌دهنده انرژی بالا در بیمارستان رازی رشت

دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده انرژی بالا (High energy) دولتی گیلان در بیمارستان رازی رشت با اعتباری ۳۰ میلیارد تومانی پس از حدود ۱۰ سال به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده انرژی بالا(High energy) که در سیر درمانی بیماران سرطانی بسیار حائز اهمیت است در بیمارستان دولتی رازی رشت به بهره‌برداری رسید.

 به گفته سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، این دستگاه حدود ۱۰ سال پیش با اعتبار یک میلیون و دویست هزار یورو خریداری و نصب شده اما به دلیل مشکلات فنی و نداشتن مجوزهای لازم، بلا استفاده بود.

برای خرید و راه‌اندازی دستگاه رادیوتراپی رازی رشت مجموعا اعتباری ۳۰ میلیارد تومانی صرف و پس از طی مراحل فنی و اخذ مجوز بهره‌برداری از سازمان انرژی اتمی ایران آماده بهره‌برداری شده است.

نخستین فعالیت دستگاه رادیوتراپی انرژی بالای  رازی دو هفته پیش با پذیرش اولین بیمار نیازمند رادیوتراپی انرژی بالا جهت درمان سرطان سینه به ثبت رسیده است.

آنطور که سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گیلان اذعان کرده، دستگاه رادیوتراپی شتاب‌دهنده انرژی بالا بیمارستان رازی رشت در درمان انواع سرطان‌ها نظیر گوارش، کبد، مجاری ادرار، مغز و یا برای درمان تومورهای سطحی مثل سرطان‌های پوست، پلک و یا مراحل انتهایی رادیوتراپی سرطان سینه که خارج از شیمی درمانی نیازمند رادیوتراپی با انرژی بالا بودن اما به ناچار به دلیل فقدان این دستگاه باید در تهران و یا در بخش خصوصی خدمت می‌گرفتند، کاربرد دارد.

وی می‌گوید دستگاه رادیوتراپی شتاب دهنده انرژی بالای بیمارستان رازی ماهیانه می تواند حدود ۷۰ بیمار را پذیرش کند.

نکته قابل تأمل در راه‌اندازی دستگاه رادیوتراپی شتابدهنده انرژی بالا اینکه علاوه بر جلوگیری از اعزام بیماران به تهران و یا بخش خصوصی، امروزه با سه شیفته کارکردن دستگاه که دکتر سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز به آن اذعان و تأکید دارد، صفوف انتظار برای دریافت این نوع از خدمت کوتاه تر می‌شود و می‌تواند انقلابی در حوزه درمان استان تلقی شود در حالیکه بیماران در گذشته حداقل دوماه برای رادیوتراپی در صف انتظار حضور داشتند.

علی اوسط اکبری مقدم، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در حاشیه افتتاح دستگاه رادیوتراپی شتاب‌دهنده انرژی بالا با تقدیر از کادر سلامت استان گفت که بیمارستان رازی با خدمات گسترده در صف مقدم خدمت به مردم قرار دارد و اقدامات آن قابل تحسین است.

گفتنی است متوسط هزینه یک دوره درمان رادیوتراپی در بخش خصوصی حداقل ۲۰ میلیون تومان بوده در حالی که تعرفه رادیوتراپی در بخش دولتی بر اساس طرح تحول سلامت شامل یارانه شده و بیماران هزینه ای پرداخت نمی‌کنند.

Share