دولت 18 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی و 65 تن طلا را با تزریق به بازار بر باد داد

احمد توکلی: با استیضاح روحانی موافقم | کشور در حال نزدیک شدن به لبه پرتگاه است

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص طرح سئوال از روحانی که اخیرا مطرح شده است گفت: بنده با استیضاح رئیس جمهور بیشتر موافق هستم. رئیس جمهور در حال نزدیک کردن کشور به لبه پرتگاه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، «نامه نیوز» در خصوص طرح سئوال از رئیس جمهور با احمد توکلی گفت‌وگویی داشته است که در ادامه می‌خوانید:

طرح سئوال از رئیس جمهور را در مقطع کنونی درست می دانید؟

سئوال و استیضاح برای یک جامعه مردم سالار امری عادی است و باید آسان تر از آب خوردن باشد. هر کسی کار اجرایی می کند امکان دارد خطا کند، اگر خطا کرد باید بازخواست شود. منزه بود باید تشویق شود و اگر منزه نبود باید توبیخ شود. متأسفانه ما با تابوکردن برخی مسائل مثل طرح سئوال از رئیس جمهور یا استیضاح، از آنها فرار می کنیم. اشکالی ندارد که رئیس جمهور بیاید مجلس و به سئوالات نمایندگان پاسخ منطقی دهد.

آیا در یک ماه از آغاز کار مجلس یازدهم طرح سئوال از رئیس جمهور موضوعیت دارد؟

بله، صد در صد موضوعیت دارد چون رئیس جمهور در حال نزدیک کردن کشور به لبه پرتگاه است. هر کشوری در دنیا به بحران ارزی می خورد کاهش ارزش پول ملی اش بین ۲۵ تا ۵۰ درصد می شود اما در ایران وضعیت فاجعه است.

کاهش ارزش پول ملی، از هم گسیختگی بازار مسکن و خودرو، اشتباه استراتژیک درباره برجام، عدم پرداخت وام جبران خسارت کرونا و سرنوشت مبهم دلارهای ۴۲۰۰ تومانی، ۵ محور این طرح سئوال هستند، این در حالی است که دولت می گوید بر اثر تحریم ها فروش نفت به کمتر از ۱۰۰ هزار بشکه در روز رسیده و کاری از دستش بر نمی آید، به نظر شما طرح سئوال از رئیس جمهور نتیجه ای هم خواهد داشت؟

دست دولت اول بسته نبود. ۱۰۰ بار به آقای روحانی گفتند که دستت بسته می شود اما او اعتنا نکرد. وقتی بحران ارزی به وجود می آید تولید به شدت سرکوب می شود. زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد قیمت دلار ۳.۵ برابر و در زمان ریاست جمهوری آقای روحانی قیمت دلار ۶ برابر شد. در این وضعیت بنگاه های اقتصادی چون نمی توانند برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز خود تأمین منابع را با ریال انجام دهند، ناگزیر تعطیل می شوند. اگر می خواستند این اتفاق نیفتد باید سریع دلار به بازار تزریق می کردند تا عطش بازار بخوابد و جلوی سوداگری گرفته شود. البته این برای کشورهایی است که حجم قابل توجهی ارز در اختیار برای مداخله در بازار داشته باشند. کاری که مکزیک در زمان پیمان «نفتا» و کره جنوبی در سال ۹۷ کردند. البته اگر کشوری منابع لازم را برای پمپاژ ارز به بازار نداشته باشد باید طرف تقاضا را کنترل کند و اگر نشد باید طرف تقاضای ارز را اداری کنترل کند. کما اینکه این کار در زمان جنگ انجام شد.

دولت موضوع را جدی گرفت و با عقل و تدبیر در کنترل بازار موفقیت به دست آورد. حالا در این شرایط که دولت می گوید «دستش بسته است»، سئوال اینجاست که دستش در سال ۹۷ بسته نبود. دولت از ۲۱ فروردین ۹۷ تا اواسط مرداد همان سال ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی را با عنوان تهیه کالاهای و نیازهای اولیه جامعه و ۶۵ تن طلا را با تزریق به بازار بر باد داد این کار چه معنایی داشت؟ در واقع خودش دست خودش را خالی کرد. نمی گوییم خیانت کردند اما این کار مصداق بارز خیانت بود.

امروز دولت باید در اخذ مالیات هایی که حق مردم است جدیت به خرج دهد. امسال مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که ۱۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهیم داشت، مجلس برای جبران کسری بودجه منبع قابل تأمین پیشنهاد کرد. البته با وجود کرونا تأمین این میزان کسری بودجه برای دولت سخت است اما در سختی ها باید دست مردم را گرفت وگرنه در خوشی ها که خود مردم بلد هستند خوشی کنند. دولت باید دست از سیاست کج روانه سیاسی خودش بکشد و جلوی افزایش وحشتناک قیمت ارز را بگیرد.

معتقدم باید مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن، ارز، خودرو و سکه وضع شود. قیمت مسکن در دولت های دوازدهم و سیزدهم سه بار جهید، قیمت های امروز اجاره بها به شدت دارد آستانه تحمل مردم را پایین می آورد. من که احمدی توکلی هستم با این همه اعتبارم فشارهای زیادی را برای تهیه پول اجاره مسکن یکی از فرزندانم باید تحمل کنم که هنوز هم توانستم آن را پر کنم، آن کسی که کارمند ساده است چه باید بکند؟

در مجموع شما موافق طرح سئوال از رئیس جمهور در مقطع کنونی هستید؟

با استیضاح رئیس جمهور بیشتر موفق هستم. باید این سئوال انجام شود شاید تنبه پیدا کنند.

Share