مشاور وزیر بهداشت ایران:

۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان می‌شویم | کاهش ۴۰ درصدی آمار ازدواج در ۶ سال گذشته

مشاور عالی وزیر بهداشت ایران اعلام کرد که تداوم روند کاهشی زاد و ولد ایران را در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از روزنامه ایران، محمد اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت ایران اظهار داشت: با کاهش بیش از ۱۷۰ هزار نفری زاد و ولد جمعیت، کشور در روند پیرشدن قرار دارد و نسبت سالمندان کمی بالاتر رفته است. ادامه این روند ایران را در ۳۰ سال آینده پیرترین کشور جهان خواهد کرد.

 وی افزود: در حدود ۶۰ سال گذشته ایران ۱۰ سال پیر‌تر شده است و میانگین سن از ۲۰.۲ سال به ۳۰ سال رسیده است. مسأله ناگوارتر آن که این اتفاق ثابت نمی‌ماند و همچنان در مسیر پیری کشورمان هستیم.

اکبری تصریح کرد: این در حالی است که اکنون کمتر از ۱۰ درصد جمعیت را سالمندان تشکیل می‌دهند و ما کشور جوان تلقی می‌شویم. در سال ۱۳۹۵ که آخرین سرشماری مستند نفوس متعلق به آن سال است، جمعیت کشور با نرخ رشد سالانه ۱.۲۴ درصد نسبت به سال ۱۳۸۵ به حدود ۷۹ میلیون و ‎۹۲۶ هزار نفر رسیده بود. اکنون ساعت جمعیتی کشور تعداد جمعیت کشور را حدود ۸۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام می‌کند.

از سوی دیگر امیرحسین بانکی‌پور، نماینده مجلس ایران نیز ضمن اشاره به کاهش ۴۰ درصدی آمار ازدواج در ۶ سال گذشته گفته است: نرخ رشد جمعیت کشورمان به زیر یک درصد رسیده که بسیار خطرناک است؛ در حال حاضر بحران جمعیت کاملاً ملموس است.

وی همچنین تاکید کرده است: قبلاً ناراحتی ما از کاهش رشد ازدواج بود اما در حال حاضر با کاهش ازدواج مواجه شده‌ایم. جالب این است که جمعیت آماده به ازدواج کشور طی ۶ سال گذشته ثابت بوده و تغییری نکرده و تنها تعداد ازدواج‌ها کاهش پیدا کرده است. در حالی که در طرف دیگر با رشد طلاق مواجه بوده‌ایم.

Share