یادداشت/ ام البنین فتوحی

وقتی رومینا یاد لایحه «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» را زنده کرد!

آنچه که شاهد هستیم مصاحبه‌ای کوتاه از مدیرکل امور بانوان بوده با این محتوا که اگر لایحه «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» تصویب شود اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد!

ام البنین فتوحی: قتل رومینا اولین اتفاق از این دست نیست و متاسفانه آخرین هم نخواهد بود، اما شاید تلنگری بشود بر مدیران سازمان‎ها و ادارات در حوزه زنان و خانواده که بیشتر جنبه تشریفاتی و زینت المجالس دارند.
معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری از ارکان مدیریتی است که برای حفظ حقوق زنان در جامعه در نظر گرفته شده است که زیر شاخه‌های آن مدیرکل امور بانوان در استانداری‌ها است.
از وظایف مدیریت بانوان در استانها ارتباط مستمر با دفتر امور بانوان وزارت کشور و ریاست جمهوری نظارت بر انجام مطالعات و تحقیقات لازم در خصوص وضعیت، مسائل و مشکلات زنان و خانواده در سطح استان، نظارت بر مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به زنان به منظور یافتن راهکار مناسب برای رفع آسیب های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زنان (نمایندگان مجلس فراکسیون زنان)، نظارت بر فراهم آوردن زمینه های آموزشی زنان در زمینه های مختلف، نظارت و حمایت از تشکل‎های غیردولتی زنان در سطح استانها، تشکیل جلسات کارگروه بانوان و خانواده و نظارت بر کمیته های تخصصی زیر مجموعه کارگروه، بازدید از دفاتر امور بانوان در شهرستان‎ها و مراکز ذی ربط با حوزه زنان و خانواده، تشکیل اتاق فکر با حضور مشاوران و متخصصین حوزه زنان و خانواده در خصوص مسائل مبتلا به زنان و خانواده ها است.
اما متاسفانه با چنین شرح وظایفی شاهد خروجی مناسب در این حوزه نیستیم و عملا می توان گفت که غالبا کارایی این پست در زمان انتخابات ریاست جمهوری است یعنی استفاده از حوزه زنان برای امر تبلیغات و پس از انتخابات، اعطای پست های کم اثر به بانوان با دایره اختیارت محدود است.
در استان گیلان همیشه شاهد رکود در این حوزه بودیم و حتی زمانی که معاون رییس جمهور در حوزه زنان و بانوان در دهه فجر به گیلان سفر کرد، حضور زنان در جلسات مرتبط با این سفر بسیار کم رنگ بود و عملا آقایان بودند که این ایشان را همراهی می‌کردند. حتی در زمان تصویب و رونمایی از سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان گیلان این مسئله کاملا هویدا بود.
در قتل رومینا اشرافی دختر نوجوان تالشی که سبب شده اذهان به سمت این قتل این دختر و اینکه چه اتفاقی برای قاتل آن خواهد افتاد، معطوف شود.
یقینا زنان و دختران زیادی که اطرافیان این دختر هستند، دچار آسیب های روحی و روانی قرار گرفته اند و این وظیفه مدیر کل اموربانوان استان است که به مسایل و مشکلات آنها بپردازد و از آنها دیدار و در پی دلجویی و اینکه همدردی نماید.
اما آنچه که شاهد هستیم مصاحبه‌ای کوتاه از مدیرکل امور بانوان بوده با این محتوا که اگر لایحه «صیانت، کرامت و تامین امنیت بانوان در برابر خشونت» تصویب شود اتفاقات خوبی در این حوزه رخ خواهد داد! سوال اینجاست چه کسی باید پیگیر تصویب این لایحه باشد؟
پست امور بانوان استانداری آنقدر تشریفاتی است که حتی صداو سیما نیز مدیرکل امور بانوان را به عنوان متولی اصلی در حفظ حقوق زنان به بخش خبری دعوت نکرده است و متاسفانه خود حوزه بانوان نیز در مورد نپرداختن صداوسیمای استان به این موضوع هیچ گونه واکنشی نشان نداده است.
قتل رومینا توسط یک نفر انجام نشده است و همه کسانی که ادای حمایت از حقوق زنان و کودکان و نوجوانان در می آورند در این اتفاق سهیم هستند.

Share