واکنش مدیر آموزش‌وپرورش آستارا به یک خبر؛

موزه‌ حکیم‌نظامی به هیچ عنوان تعطیل نیست | این موزه به بخش خصوصی واگذار می‌شود

مدیر آموزش و پرورش شهرستان آستارا خبر تعطیلی موزه مدرسه حکیم‌ نظامی را تکذیب کرد و گفت: این موزه در ایام سال و مناسبت‌های گوناگون کشورمان به روی عموم باز بوده و توسط مردم، دانش‌آموزان، گردشگران مورد بازدید قرار می‌گیرد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، سید سجاد موسوی خبر تعطیلی موزه مدرسه حکیم‌ نظامی را تکذیب کرد و گفت: این موزه در ایام سال و مناسبت‌های گوناگون کشورمان به روی عموم باز بوده و توسط مردم، دانش‌آموزان، فرهنگیان، گردشگران مورد بازدید قرار می‌گیرد.

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان آستارا موزه‌ مدرسه فرهنگ و آموزش حکیم‌ نظامی را بخشی از محوطه دبیرستان شهید مرحبا دانست و بیان کرد: مدیر دبیرستان شهید یوسف مرحبا، مسئولیت نگه‌داری و بازگشایی این موزه را بر عهده‌ دارد و در روزهای تعطیل و ساعات غیراداری نیز به روی علاقه‌مندان باز می‌شود.

وی نبود سرویس بهداشتی، نگهبانی و ورودی مجزا در این حوزه را از مشکلات حقوقی و فیزیکی واگذاری آن توسط آموزش‌وپرورش به بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: در صورت برطرف شدن این مشکلات و همچنین تأمین نیروی انسانی مورد نیاز، این مکان در آینده به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

مدیر آموزش‌وپرورش شهرستان آستارا ایجاد و حمایت از موزه‌های تحصصی را در پیش‌برد توسعه فرهنگی و اجتماعی این شهرستان تأثیرگذار دانست و بیان کرد: کمک به حفظ آثار تاریخی و فرهنگی کشور، کمک به آموزش و تعالی ارزش‌های ملی و دینی ازجمله اهداف ایجاد موزه‌مدرسه حکیم‌ نظامی است.

گفتنی است در روزهای گذشته خبری به نقل از «پردل امیری‌نژاد» رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان آستارا در خصوص عدم‌ همکاری اموزش و پرورش درخصوص بازگشایی موزه‌مدرسه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی منتشر شده بود که موسوی به این سوالات پاسخ داد.

گفتنی است حفظ و حراست از موزه مدرسه حکیم نظامی بر عهده اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آستارا است و  مدرسه تاریخی حکیم‌نظامی که تاریخ احداث آن به سال ۱۲۸۷ خورشیدی برمی‌گردد؛ یکی از بناهای متعلق به دوره قاچار است که پس از ثبت در فهرست میراث فرهنگی کشور در خرداد سال ۹۵ با اعتباری بالغ‌بر دومیلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در قالب موزه‌مدرسه مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در این مکان تاریخی اسناد و مدارک تاریخی مربوط به دوره پهلوی، وسایل آزمایشگاهی مرتبط با درس علوم، نسخ خطی از قرآن کریم و مثنوی معنوی، کتیبه‌های سنگی و بشقاب‌نگاره از جمله آثاری هستند که در موزه‌مدرسه فرهنگ و آموزش حکیم‌نظامی شهرستان آستارا به نمایش عموم گذاشته شده‌اند.

Share