انصاری: انقلابی بودن به معنای پرخاشگری و بی احترامی به حریم دیگران نیست

فرمان انقلابی این نیست که امام شمشیر بردارد و همه را با شمشیر بکشد

انصاری گفت: از حضور مردم در حرم و استماع سخنان رهبر انقلاب اسلامی روز ۱۴ خرداد در حرم محرومیم اما این بشارت را به همه مردم عرض می‌کنم که مقام معظم رهبری در روز ۱۴ خرداد به صورت زنده و رسمی از طریق صداوسیما و فضای مجازی و همزمان از طریق بلندگوی مساجد با مردم ایران صحبت می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا، نشست خبری محمدعلی انصاری دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی در خصوص جزئیات مراسم ویژه سی یکمین سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی، پیش از ظهر امروز(شنبه ۱۰ خرداد ماه) با حضور رسانه های مختلف، و رعایت پروتکل های بهداشتی در جوار حرم مطهر حضرت امام برگزار شد.

 انصاری در نشست مطبوعاتی با رسانه ها گفت: ماجرای فراگیری کرونا که بسیاری از برنامه های بشری را بر هم زد عملا ما را بر آن داشت که به توصیه های پزشکی و به تبعیت از سیره امام که بسیار مقید بودند به توصیه ها و دستورات پزشکی عمل کنند، مراسم ۱۴ خرداد را در حرم مطهر ملغی کردیم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی افزود: از این جهت متأسفیم که امسال هزاران نفر از شیفتگان امام در روز ۱۴ خرداد از زیارت حرم امام و استماع سخنان رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در حرم امام محروم شدند اما الزاما کرونا باعث شده که مردم با حضور حداکثری در منازل فرصت مطالعه بیشتر و بهره برداری از امکانات و رسانه های ملی و مجازی بتوانند با شخصیت، سیره عملی و مکتب سیاسی امام آشنایی بیشتری پیدا کنند.

وی تأکید کرد: ما بخواهیم یا نخواهیم، قدرت های بزرگ بخواهند یا نخواهند اندیشه سیاسی و مکتب سیاسی امام و قدرت تربیتی مکتب امام یک واقعیت انکار ناپذیر در جامعه بشری است. اگر بگوییم گفتمان امام امروز گفتمان غالب و اول بشریت است به گزاف سخن نگفته ایم؛ خصوصا در دهه های اخیر که جهان با چالش های بزرگ و پدیده های مهم روبه رو است و نگاه آگاهانه بشر به مدیریت های ناکارآمد رهبران جهانی و تضادهای حاصل از فواصل طبقاتی در جامعه، جنگ ها، ناامنی ها، ناتوانی دولت ها در مهار پدیده هایی مثل داعش و ساده تر از آن، ضعف دولت های مدعی در مهار کردن یک ویروس و آغاز رقابت های سیاسی ابرقدرت ها باعث می شود که ما میزان اثرگذاری مکتب و شخصیت امام را در دوران معاصر رصد کنیم.

انصاری ادامه داد: از نگاه جهان خواران امام قبل از هر چیزی به عنوان یک رهبر انقلابی شناخته می شود هرچند که قدرت های بزرگ و مخصوصا آمریکا و اسرائیل و برخی از دولت های اروپایی و طرفداران دوست ندارند که امام انقلابی را به عنوان یک رهبر انقلابی تحول ساز و الهام بخش معرفی کنند. لذا تلاش می کنند امام و انقلاب اسلامی را به معنای تندرو و بر هم زننده نظم جهانی و توسعه طلب معرفی کنند.

وی یادآور شد: بعضی از دوستان و حتی پیروان امام هم در انقلابی بودن امام و جامعه و مردم دچار اشتباه شده اند:

گروه اول انقلابی بودن را از آغاز تا کنون یک امر گذرا و مقطعی و هیجانات اجتناب ناپذیر فصلی و مناسبتی می دانند و در تحلیل بسیاری از آنان حوادث آغاز انقلاب مثل اخراج بیگانگان از کشور و حتی اعدام وابستگان و سرسپردگان رژیم شاهنشاهی مانند هویدا را از مظاهر هیجانات انقلاب می دانند و بعضی از آنان که خودشان در صحنه حوادث بوده اند به نوعی می خواهند خودشان را مبرا کنند و بگویند اینها هیجانات موسمی انقلاب بوده و اسم آن را شور انقلابی گذاشته اند.

گروه دوم کسانی هستند که انقلابی گری را مترادف با شعار دادن، فریادگری، افشاگری، بر هم زدن نظم اجتماعات، حمله به مخالفین می دانند. اما به نظر من در تحقیق و بررسی سیره و شخصیت امام به نکته بسیار جالبی می رسیم که امام از اول نهضت تا پیروزی انقلاب، از پیروزی انقلاب تا رحلت و حتی در وصیت نامه خود دنبال جامعه انقلابی است. این را نباید  نادیده بگیریم که اگر انقلابی بودن را از سیره امام برداریم دیگر نکات مثبتی به این اندازه قابل توجه برای نسل جدید و جامعه پیدا نمی کنیم.

وی افزود: در چند سال اخیر هم شما می بینید، رهبر انقلاب اسلامی در مناسبت های مختلف روی بحث انقلابی بودن جامعه، دانشگاه ها، حوزه ها، مسئولین و تصمیمات تأکید فراوان دارند. پس هویت نظام اسلامی ما به همان انقلابی بودن است. و جالب است که تمام تصمیمات کلیدی امام نشأت گرفته از روحیه انقلابی است و همه سیاستمداران و تحلیلگران هم تمام این تصمیمات را به عنوان تصمیمات انقلابی امام بیان می کنند.

انصاری با بیان اینکه اولین تصمیم انقلابی امام اعلام مبارزه با نظام شاهنشاهی است، گفت: وقتی امام این تصمیم را اعلام کرد همه احساس می کردند نهضت منتهی به شکست می شود. همزمان با مبارزه با شاه امام یک حرکت انقلابی دیگر را شروع کرد و گفت مبارزه با شاه یعنی مبارزه ما با استکبار جهانی و در رأس آنها آمریکا و اسرائیل.

وی با تأکید بر اینکه تمام راه مبارزه امام تصمیم انقلابی بود، ادامه داد: نقطه کلیدی معجزه آسای انقلابی بودن امام، تدبیر نظام آینده تا روز ۲۱ بهمن و روز ۲۱ بهمن وقتی دولت شاهنشاهی اعلام حکومت نظامی سراسری و منع آمد و رفت از چهار بعد از ظهر می کند، امام بلافاصله پیام می دهد که مردم به خیابان ها بیایند؛ این فرمان انقلابی است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام با اشاره به تصمیمات دیگر امام، گفت: قاطعیت امام در جنگ یک فرمان انقلابی بود. همه دولت ها بعد از حمله صدام به ایران نمایندگانی را برای دیدار با امام فرستادند که بگویند موقعیت شما موقعیت دفاع در مقابل صدام نیست و ما از باب خیرخواهی می گوییم که شما خاتمه جنگ را بپذیرید. اما امام به آنها جواب رد داده و با قاطعیت فرمان ادامه دفاع دادند. تمام دوران مقابله با صدام ناشی از فرمان های انقلابی امام بود. مبارزه امام و پرده برداشتن از چهره منافقین یکی از تصمیمات حیاتی امام است.

وی تأکید کرد: فرمان انقلابی این نیست که امام شمشیر بردارد و همه را با شمشیر بکشد. فرمان انقلابی این است که امام قطعنامه را بپذیرد و بگوید من جام زهر را نوشیدم. عده ای می گویند این جام زهر چه بوده است؟ من با قاطعیت می گویم هرکسی بخواهد نوشیدن جام زهر را تفسیر سیاسی کند، تفسیر واقعیت جام زهر نیست. امام با تحلیل عمیق از شرایط کشور و جنگ و اجماعی که علیه کشور به وجود آمد تصمیم به پذیرش قطعنامه گرفت؛ البته پس از دریافت گزارش و مشورت مسئولان.

انصاری در خصوص تصمیمات سازنده امام نیز گفت: تشکیل کمیته انقلاب اسلامی، سپاه انقلاب اسلامی و تشکیل ارتش ۲۰ میلیونی و نوشتن وصیت نامه. شاید برای بعضی از ما عادی باشد ولی برای خیلی از تحلیلگران نظامی و سیاسی دنیا وصیت نامه نوشتن کار آسانی نیست و هیچ ابرقدرتی هم حاضر نیست که در زمان حیات و فرماندهی خودش وصیت نامه بنویسد و نوشتن این وصیت نامه را هم علنی کند و اعلام کند این وصیت نامه را در کجا بگذارید و بعد از مدتی باز وصیت نامه را بخواهد و مطلب به آن اضافه کند. اینها تصمیمات انقلابی و چیزهایی است که انقلاب، نهضت و مبارزه را به پیروزی رسانده و به جامعه و نظام ما جرأت تصمیمات انقلابی داده است.

وی با اشاره به نحوه شهادت سردار قاسم سلیمانی اظهار داشت: ترامپ رئیس جمهور یک حکومت مدعی حاکمیت در دنیا نقشه می کشد یکی از سرداران قهرمان این ملت را بزدلانه، شب هنگام و دور از منظر محافظین با موشک ها هدف قرار می دهد و به این کارش افتخار می کند. بعد از دو روز از این حادثه، انقلابی بودن این ملت به آنان می گوید که غرور ملیتان را احیا کنید و نشان دهید که در مقابل آنان کم نمی آورید لذا چند موشک به پایگاه مهم آمریکایی ها شلیک می شود. البته یکی از کارهای انسانی جمهوری اسلامی این بود که با اطلاع به دولت عراق این عملیات را انجام داد و جالب است که آمریکایی ها دارند پرونده روانی شدن نیروهای نظامی خود را به جریان می اندازند.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی یادآور شد: ترامپ می گوید بر دریاها مسلط هستیم و جلوی کشتی ها را می گیریم و مسئولین ما جلوی چشم همه آمریکایی ها و همه دنیا پنج کشتی بزرگ حامل بنزین را کنار گوش آمریکایی به ونزوئلا گسیل می کنند. این فرمان انقلابی است و جامعه را از انفعال و وادادگی و تسلیم شدن بیرون می آورد. پس در مکتب امام انقلابی گری یعنی تحول خواهی، اصلاح گری، پویایی و تحرک، ریسک پذیر شدن جامعه، خط شکنی، تقویت غرور ملی، رویش، بالندگی و سازندگی است. ما اگر انقلابی نبودیم قطعا ۸۰ سد نمی ساختیم و به سمت دانش هسته ای نمی رفتیم و سلول های بنیادین از سوی جوانان ما کشف نمی شد. این همه از برکات انقلابی بودن است.

انصاری با تأکید بر مردمی بودن امام خمینی(س) گفت: در فاصله بسیار کوتاهی از پیروزی انقلاب و علی رغم توطئه تجزیه طلبان و منافقین، همه نهادهای مردم مدار و نهادهایی که مردم باید در آنها نقش داشته باشند به دست امام شکل گرفت. این نشأت گرفته از بعد مردمی و مهمتر از همه اعتماد امام به مردم بود. وارد چهل و یکمین سال انقلاب شده ایم، متأسفانه اگر می خواهیم کاندیدایی را به مردم معرفی کنیم می گوییم شش ماه وقت لازم است. راستی اگر بنا بود معیارهای انتخاب افراد برای مناصب فرماندهی، دولتی، سیاسی و فرهنگی مانند امروز بود شما فکر می کنید در دوران ۱۰ ساله حیات امام هم کسی می توانست آن کارهای بزرگ را به سرانجام برساند؟!

به بهانه این که می خواهیم انقلاب را خالص کنیم، آنقدر دایره را تنگ نکنیم. چه چیزی اتفاق افتاده که نسبت به صلاحیت افراد این همه تردید داریم؟

وی تأکید کرد: اگر قرار بود در جبهه ای که صدام شبانه به ما حمله کرده امام به قاسم سلیمانی، کاظمی، همت و باکری ها و امثال اینها اعتماد نداشت و به آنها می گفت حکم فرماندهی شما مستلزم عبور از پیچ و خم ها است، جنگ به پیروزی می رسید؟! در حالی  همه می دانیم آن روزی که جنگ شروع شد جوانان ما خودشان جبهه را اداره کردند و با صدام جنگیدند و فرماندهی محورها را در دست گرفتند. ما اگر تأسف از دست دادن سردار رشید و بزرگی مانند سپهبد شهید قاسم سلیمانی را در سینه داریم و تا ابد خواهیم داشت، تأسف این را هم داریم که سلیمانی های زیادی در جبهه از دست دادیم.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی افزود: به بهانه این که می خواهیم انقلاب را خالص کنیم، آنقدر دایره را تنگ نکنیم. چه چیزی اتفاق افتاده که نسبت به صلاحیت افراد این همه تردید داریم؟ این راز توفیق امام بود که وقتی کسی می خواست به امام گزارشات مفصل بدهد می فرمود گزارش ها را به مردم بدهید و اصلا بنا نداشت در مسایل جزیی و یا مربوط به مسئولان دخالت کند. اصل بر اعتماد به آنان بود. در عین حال امام بر همه امور اشراف داشتند.

وی یادآور شد: چیزی که جهانخواران را در همه صحنه ها متعجب کرده همین روش های انقلابی ولی نشأت گرفته از ایمان، علم، شجاعت و اخلاق مداری است. اخلاق مداری مؤلفه مهم ارتباط بین انقلابی گری و دیگر ویژگی های امام است. دنیا خیلی تلاش می کند که از امام یک چهره خشن بسازد. اما واقعیت این است که هیچ کس روح مدارا، دلسوزی، غصه خوردن برای نیازهای کوچک و بزرگ مردم را در جامعه ما مانند امام نداشته و نخواهد داشت.

انصاری تأکید کرد: البته اخلاقی بودن در جایی هم ایجاب می کند که انسان و رهبر یک جامعه با دشمنانی که هیچ نقطه مشترکی با مردمشان ندارند از سر جنگ همه جانبه درآید. در تاریخ ملت ایران یک جماعت، جمعیت، گروه، حزب، سازمان یا تفکر به پلیدی و کثیفی سازمان منافقین وجود ندارد. ما آدم کش در این کشور داشته ایم. دولت های مهاجم بیگانه که کشتار کرده اند زیاد داشته ایم. اما کسانی که در طول یک دوران ۴۰ ساله از هیچ جنایتی نسبت به کشور و ملت و منافع مردمشان فروگذار نکرده اند، سراغ نداریم.

وی خطاب به منافقین افزود: در دنیا رسم است که هر دولت و جمعیتی اسناد و اطلاعات خود را بعد از ۳۰ سال در معرض قضاوت قرار می دهد. شما بعد از ۴۱ سال، کارنامه خودتان را برای بشریت بگویید که قرار بود چند امام جمعه، مسئول و حزب اللهی در کشور را ترور کنید و چقدر انجام شد و چقدر انجام نشد؟ بگویید چقدر  در جنگ تحمیلی به نفع صدام کار کردید؟ این شوخی نیست که دولت صدام به آنها اعتماد کند و پایگاه بدهد و بگوید شما یکی از ستون های ما هستید. بگویید چند  فرزندان این ملت را لو دادید و کجا جاسوسی کردید؟ چگونه اطلاع دادیدکه هواپیماهای مسافربری و فرماندهان و مسئولین را بزنند؟ چه کسی در قطار مسافربری اهواز بمب منفجر کرد؟ اینها را بگویید. تا به حال چند هزار نفر را به بهانه های گوناگون شهید کردید؟

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی اظهار داشت: من هیچ تردیدی ندارم داعش با منافقین یکی است. من هیچ تردیدی ندارم صدامیان باقی مانده همدست منافقین هستند. بیایند رسما بگویند با اسرائیل دشمنی دارند یا دوستی؟ اسرائیل اگر دانشمندان هسته ای ما را ترور می کند با همکاری  آنها است؟ ترامپ یک تیم ۵۰۰ نفره برای تحریم ملت ایران شکل داده است که مطمئنا گروهی از  این وطن فروشان به آنان اطلاعات و گرا می دهند. بعضی از افراد کم اطلاع می گویند چرا امام با قاطعیت با آنها رفتار کرد و من می گویم این را باید از افتخارات تاریخی امام بدانیم.

وی با اشاره به حوادث سال ۶۷، گفت: این جنایتکاران و مواجب بگیران صدام پس از قبول قطعنامه علیه کشور و ملت ایران  جنگ نیابتی شروع کردند با بکار گرفتن تانک و ادوات نظامی و نیروهای خودفروخته، از عراق به ایران حمله کردند و وعده دادند ما سه روزه در تهران هستیم و اطلاعات آدم هایشان را در شهرها و تهران داشتند و وظایف آنها هم مشخص شده بود. اما بعد از آن که در عملیات مرصاد به وسیله رزمندگان شجاع ارتش سپاه  بسیج و فرماندهی سرلشکر شهید صیاد شیرازی و دیگر فرماندهان طومار آنها در هم پیچیده شد، به مظلوم نمایی افتادند که با ما چه چنین و چنان شد. رفتاری که به آنها گفته شود همه جنایاتی که تاکنون مرتکب شده ای به کنار، بگویید آیا الآن سر موضع هستید؟ بگویند ما سر موضع هستیم و کسی نباید کاری به ما داشته باشد. یعنی افعی و گرگ در خانه شما باشد و کاری نداشته باشید؛ اگر متعرض شدید، خلاف حقوق بشر است!

انصاری تأکید کرد: اگر شما روزی به این سئوالات و دهها سئوال دیگر از قتل انسانهای بیگناه و جاسوسی به نفع بیگانگان  و ضربه زدن به امنیت وآسایش مردم و خیانت آشکار به ملت ایران پاسخ گفتید و ادعاهای شما راستی آزمایی شد ما نیز، دلایل و اسناد و مدارک خود را در قاطعیت برخورد با شما ارائه می دهیم.

وی افزود: سیاست نظام و امام در برخورد با تفکر التقاطی و اعمال فریبکارانه و وحشیانه منافقین با اسلام و مردم و کشور ایران نشات گرفته از رفتار شجاعانه حضرت امیرالمومنین(ع) در برخورد با خوارج است. من از برخی محققین، فرهنگیان، حوزویان، دانشگاهیان و مسئولین درخواست می کنم القا نکنند که  انقلابی نیستیم و کارهای گذشته فقط شور انقلابی بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برنامه های سی و یکمین سالگرد بزرگداشت امام خمینی(س) گفت: از حضور مردم در حرم و استماع سخنان رهبر انقلاب اسلامی روز ۱۴ خرداد در حرم محرومیم اما این بشارت را به همه مردم عرض می کنم که مقام معظم رهبری در روز ۱۴ خرداد به صورت زنده و رسمی از طریق صدا و سیما و فضای مجازی و همزمان از طریق بلندگوی مساجد با مردم ایران صحبت می کنند.

انصاری افزود: در سراسر کشور مناطقی که سفید می باشند و اجتماعات در آنها مجاز است با هماهنگی ستاد مقابله با کرونا و رعایت پروتکل ها برنامه هایی برگزار می شود. همچنین در برخی از کشورهای اسلامی برنامه هایی با نام امام شکل می گیرد.

وی اظهار داشت: ستاد اجرایی فرمان امام بنا دارند در روز ۱۳ خرداد مرحله دوم همایش مواسات را با توزیع ۴ میلیون بسته مواد پروتئین در سراسر کشور شروع کنند. همزمان با این برنامه امضاء موافقنامه برای ایجاد حداقل ۱۸۸ هزار شغل برای آسیب دیدگان از کرونا به وسیله ستاد اجرایی فرمان امام و هفت بانک معتبر کشور در حرم مطهر امام اجرا خواهد شد. در این برنامه برای ۳۵۰۰ خانواده ای که دارای دو معلول هستند مسکن تهیه و اجرا خواهد شد. همچنین بسیاری از برنامه های سال ۹۸ ستاد اجرایی امام در روز ۱۳ خرداد به بهره برداری خواهد رسید.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی گفت: نخستین جشنواره فیلم روح الله، رونمایی از شش عنوان رمان پیرامون امام و حوادث انقلاب و رونمایی از نرم افزار واقعیت مجازی حسینیه جماران را داریم. کتاب های «امام خمینی، روحانیت و مناصب دولتی»، «کردستان در انقلاب اسلامی»، «خاطرات آیت الله امام جمارانی»، «با تاریخ در صحنه گفت و گو»، «خاطرات سید محمد پیشوایی»، «سفیر امام و انقلاب» از جمله برنامه های دیگر ستاد است.

برگزاری نشست های علمی و نشست های مجازی با حضور شخصیت های برجسته که در پاریس و ایران با امام بوده اند. همایش بین المللی «عاشورا در نهضت امام خمینی»، مسابقات کتابخوانی، طراحی و اجرای نمایشگاه وصی و موصی، ساخت و تولید سرودهای ویژه جوانان و نوجوانان، ساخت قطعات موسیقی از اشعار امام از جمله برنامه های فرهنگی ایام بزرگداشت امام خمینی است.

وی در پایان تأکید کرد: ما از رسانه ها خواهش می کنیم خلأیی که امروز به وجود آمده با طراحی ها و تولیدات مناسبت پر کنند. إن شاء الله مردم ما در ایام سالگرد علاقه خود نسبت به امام را به هر نحو ممکن نشان می دهند. خواهش می کنم در روزهای ۱۳، ۱۴، و ۱۵ خرداد به حرم مراجعه نکنند. ما به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی نمی توانیم از مردم پذیرایی کنیم.

Share