در پی قتل یک سیاه‌پوست غیرمسلح توسط افسر پلیس

سازمان ملل: آمریکا قتل سیاه‌پوستان توسط پلیس را پایان دهد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از دولت آمریکا خواست قتل افراد سیاه‌پوست به دست افسران پلیس را پایان دهد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه قتل یک سیاه‌پوست غیرمسلح توسط افسر پلیس سفیدپوست آمریکایی را محکوم کرد.

«میشل» باچله کشته شدن «جورج فلوید» ۴۶ ساله، هنگامی که در بازداشت پلیس بوده را «جدیدترین مورد از فهرست طویل قتل‌ آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار» توسط پلیس ایالات متحده توصیف کرده و از واشنگتن خواست به چنین خشونت‌هایی پایان دهد.

باچله در این بیانیه که روی وب‌سایت سازمان ملل قرار گرفته گفت: «این جدیدترین مورد از فهرست طویل قتل آمریکایی‌های آفریقایی تبار به دست افسران پلیس آمریکا و عموم جامعه است.»

وی سپس با نام بردن از دیگر افراد سیاه‌پوستی که در حوادثی مشابه «جورج فلوید» توسط افسران پلیس به قتل رسیده‌اند گفت: «متأسفم که مجبورم نام جورج فلوید را در کنار برینا تیلور، اریک گارنر، مایکل براون و بسیاری دیگر از آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار قرار دهم که طی سالیان گذشته به دست پلیس کشته شده‌اند.»

این مقام سازمان ملل از «احماود آربری» و «تریون مارتین» هم به عنوان دیگر آمریکایی‌های سیاه‌پوستی یاد کرده که قربانی خشونت‌های نژادپرستانه از سوی عموم جامعه شده‌اند.

در بخشی از بیانیه میشل باچله آمده است: «مسئولان آمریکایی باید گام‌هایی جدی برای متوقف کردن این قتل‌ها برداشته و از اجرای عدالت در هنگام وقوع چنین حوادثی اطمینان حاصل کنند.»

این بیانیه در حالی صادر شده که آمریکا طی روزهای گذشته صحنه اعتراض به این حادثه نژادپرستانه بوده‌اند. شبکه خبری سی‌ان‌ان ساعاتی قبل‌تر گزارش داد اعتراضات اکنون از «مینیاپولیس» به سایر شهرهای بزرگ آمریکا سرایت کرده است. جورج فلوید ساکن میناپولیس بود و در همین شهر به قتل رسید.

ویدئوی مربوط به برخورد خشن افسر پلیس روز چهارشنبه منتشر شد. این ویدئو تصاویری را از افسر سفیدپوستی نشان می‌دهد که زانویش رو روی گردن فلوید فشار می‌دهد. انتشار این ویدئو موج جدیدی از خشم و اعتراض به نژادپرستی نهادینه‌شده در ساختار جامعه آمریکا را موجب شد.

چهار افسر پلیس که تشخیص داده شده در قتل فلوید دست داشته‌اند اخراج شده‌اند اما خانواده فلوید گفته‌اند خواستار آن هستند که افسران خاطی به مشارکت در قتل متهم شوند.

پنجشنبه شب معترضان در شهر مینیاپولیس یک ساختمان متعلق به پلیس را به آتش کشیدند و طبق گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان اعتراضات اکنون به شهرهای دیگری مانند فینیکس، دنور، لوییویل و ممفیس سرایت پیدا کرده است.

Share