مصطفی الکاظمی خبر داد؛

خروج آمریکا از عراق، تایید شد

«مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق اعلام کرد که در گفت و گوی راهبردی بغداد – واشنگتن دو طرف در باره خروج نیروهای آمریکایی از کشور به توافق رسیدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا گفت و گوهای راهبردی عراق و آمریکا عصر پنجشنبه به وقت بغداد از طریق ویدیو کنفرانس با حضور تیم های سیاسی و کارشناسی دو طرف شروع شد.
به گزارش «واع» خبرگزاری رسمی عراق، الکاظمی گفت که بغداد در گفت و گوهای راهبردی، به یک دستاورد بزرگ دست یافت.
وی ادامه داد که در این گفت و گوها بر اصل حاکمیت و منافع عراق تاکید شد و ما موفق شدیم به نتایج عالی برسیم.
نخست وزیر عراق اظهار کرد که خروج آمریکا از عراق مورد تایید همه گفت و گو کنندگان قرار گرفت و تصمیم پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه از کشور به رسمیت شناخته شد.
وی توضیح داد که همکاری ها در زمینه روابط اقتصادی و سایر بخش ها با آمریکا وجود خواهد داشت و عراق در گفت و گوهای راهبردی به دستاورد بزرگی دست یافت.
از سوی دیگر، دولت عراق و آمریکا بامداد جمعه با انتشار بیانیه مشترکی در خصوص گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور که عصر پنجشنبه برگزار شد، بر کاهش نیروهای آمریکایی از عراق تأکید کردند.
در متن این بیانیه مشترک آمده است: بر اساس توافق‌نامه چارچوب راهبردی روابط دوستی و همکاری سال ۲۰۰۸ منعقده میان جمهوری عراق و ایالات متحده آمریکا، بحث‌های این نشست از طریق جلسات ویدئو کنفرانس میان دو طرف به نمایندگی از عبدالکریم هاشم مصطفی معاون وزیر امور خارجه عراق و دیوید هیل به نمایندگی از دولت ایالات متحده آمریکا برگزار شد و موضوعاتی از قبیل امنیت، مبارزه با تروریسم، اقتصاد، انرژی، موضوعات سیاسی و روابط فرهنگی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بیانیه می افزاید: دو کشور بار دیگر بر اصول توافق‌نامه چارچوب راهبردی سال ۲۰۰۸ تأکید کردند. همچنین ایالات متحده آمریکا بار دیگر بر احترام خود به حاکمیت عراق، تمامیت ارضی و تصمیمات صادره از سوی مقامات قانونی و اجرایی این کشور تأکید کرد.

Share