رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک رشت در گفتگو با دیارمیرزا:

تعیین قیمت اجاره بها بر عهده اتحادیه نیست | هیچ‌گونه قانونی بر کنترل و نظارت اجاره بها وجود ندارد

حامی احمدی با اشاره به اینکه متولی نظارت بر قیمت مسکن، وزارت راه و شهرسازی است به دیارمیرزا گفت: متاسفانه تا کنون هیچ گونه قانونی بر کنترل و نظارت بر افزایش رهن و اجاره مسکن در نظر گرفته نشده است.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا علی حامی احمدی رییس اتحادیه صنف مشاورین املاک شهرستان رشت در گفتگو با دیارمیرزا در مورد افزایش قیمت اجاره بهای مسکن گفت: تعیین قیمت اجاره بها بر عهده اصناف نیست و هیچ گونه مسئولیتی در این زمینه صنف مشاورین املاک ندارند زیرا این بخش کاملا در اختیار بخش خصوصی قرار دارد و افراد براساس توافقی که باهم انجام می دهند میزان رهن و اجاره مسکن مورد نظر را مشخص می‌کنند.
حامی احمدی با اشاره به اینکه در دو سال گذشته قیمت مسکن افزایش داشته است، گفت: مسکن یکی از اقلام دارایی افراد محسوب می شود بر همین اساس کسانی که می خواهند خانه های خود را رهن و اجاره دهند بر اساس افزایش نرخ مسکن، قیمت را تعیین می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه متولی نظارت بر قیمت مسکن، وزارت راه و شهرسازی است به دیارمیرزا گفت: متاسفانه تا کنون هیچ گونه قانونی بر کنترل و نظارت بر افزایش رهن و اجاره مسکن در نظر گرفته نشده است و همه چیز بر عهده وجدان طرفین معامله گذاشته شده است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک رشت در ادامه به تعداد مشاورین املاک در شهرستان رشت اشاره کرد و افزود: در حال حاضر سه هزار واحد مشاور املاک در شهر رشت و بخش‌ های خمام، خشکبیجار، لشت نشاء کوچصفهان و سنگر مشغول به فعالیت هستند.

حامی احمدی با اشاره به اینکه در ۱۵ سال اخیر کمیسیون بنگاه‎ها در معاملات تغییر نکرده است، گفت: بر اساس قانون در خرید و فروش ملک نرخ دریافت کمیسیون دریافت نیم درصد قیمت ملک از طرفین است و در اجاره مسکن نیز یک چهارم اجاره ماهیانه دریافت می شود.

وی همچنین با اشاره به اهمیت کار مشاوران املاک افزود: از آنجائیکه انجام کار مشاوره املاکی کار حقوقی است و نیاز به اطلاعاتی همچون سندخوانی و غیره دارد، متقاضیان اخذ پروانه کسب باید کتاب راهنمای حقوقی مشاوران املاک ویژه متصدیان بنگاه ‌های معاملات ملکی را مطالعه و در آزمونی که برگزار می ‌شود از ۲۰ نمره بتوانند حداقل نمره ۱۰ را دریافت کنند و همچنین در دوره کلاس‌های آموزشی که با تدریس یک حقوق دان برگزار می شود، شرکت کنند.

گفتنی است طی روزهای گذشته بررسی افزایش نرخ اجاره بها یکی از درخواستهای مخاطبان دیارمیرزا بوده است.

Share