در کمتر از 48 ساعت؛

باز هم زن‌کُشی در گیلان؛ آیا این زن‌کُشی فقط به یک موج سواری رسانه‌ای ختم می‌شود؟

امید است قتل رومینا یا این دختر جوان در گیلان، فقط به یک موج سواری اینستاگرامی، یا به اظهار تاسف چند دقیقه‌ای در برخی جلسات و مصاحبه‌ها ختم نشود بلکه با تصویب قوانین سخت‌گیرانه جایگاه واقعی زن برای عده‌ای یادآوری و محرز شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آیا قتل رومینا یا این دختر جوان ۱۸ ساله، فقط به یک موج سواری اینستاگرامی، یا به اظهار تاسف چند دقیقه‌ای در برخی جلسات و مصاحبه‌ها ختم شده و کم کم فراموش می شود؟!

محدثه مهدوی – فعال رسانه‌ای در ادامه نوشت: در حالیکه هنوز ۴۸ ساعت از انتشار خبر قتل هولناک رومینای ۱۴ ساله توسط پدرش نگذشته بود، مجدد انتشار خبر سوزانده شدن خواهر توسط برادر، رسانه‌ها را به بررسی ابعاد ماجرا واداشت.
البته یادآوری می‌شود از ابتدای سال‌جاری این چهارمین مورد قتل زنان است که در گیلان سوژه رسانه‌ها می‌شود، قتل اول کشف جسد زن ۳۲ ساله‌ای در حاشیه کمربندی آستارا – اردبیل، قتل دوم مربوط کشف جسد زن ۲۲ ساله در شهرک عباس‌آباد آستارا، قتل سوم رومینای ۱۴ ساله و قتل چهارم هم دختر ۱۸ ساله رشتی! اما چرا این دو مورد آخر سوژه داغ رسانه‌ها و فضای مجازی شده؟!
قربانی شدن دختران در زمان جاهلیت و پیش از اسلام عموما یا به دلیل حفظ نوامیس در جنگ‌ها و عدم به اسارت بردن آنان بوده یا از فقر اقتصادی نشات می‌گرفته است تا اینکه با طلوع اسلام و بیان حقایق الهی توسط پیامبر(ص) این رسم از قبایل عرب برچیده شد و جایگاه واقعی زن برای مردم بازگو شد.
سرهنگ مجید رسول‌زاده، سرپرست معاونت اجتماعی پلیس گیلان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار کرد: براثر به آتش زدن یک منزل مسکونی در محله سلیمانداراب رشت در ۳۱ اردیبهشت‌ماه، دختر ۱۸ ساله خانواده براثر سوختگی شدید به بیمارستان منتقل می‌شود و سرانجام پس از یک هفته در شامگاه هفت خرداد براثر شدت جراحات سوختگی جان خود را از دست می‌دهد.
وی با بیان اینکه متهم در اظهارات خود، دلیل ارتکاب این جرم را مخالفت با ازدواج خواهرش با مرد مورد نظر او و اختلاف سنی ۱۲ سال میان آنها عنوان کرده و افزود: برادر این دختر که با ازدواج خواهرش مخالف بود، در اقدامی نسنجیده، خانه پدری‌اش را به آتش کشید که در این حادثه خواهر و نامزد وی بر اثر جراحات سوختگی به بیمارستان منتقل شدند، برادر این دختر هم دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده است.
همواره بارها و بارها تکرار شده “زن محور خانواده‌ است”، یکی از رسالت‌های اصلی زن همسرداری، خانه‌داری، پرورش و تربیت فرزندان بوده، اما در جوامع شهری برخی از زنان با حضور در اجتماع علاوه‌بر مسئولیت مذکور بخشی از اقتصاد خانواده را هم به دوش می‌کشند. در جوامع روستایی نیز علاوه‌بر رسالت‌های اصلی زنان باید دوشادوش مردان کار کنند این کار می‌تواند دامداری، کشاورزی و حتی پرستاری از والدین سالخورده باشد، به عنوان مثال اگر در همین فصل و این روزها به گیلان سفر کرده باشید قطعا شاهد نشاکاری زنان در شالیزارها بوده‌اید. می‌توان گفت با وجود این مسئولیت‌ها شاید زن‌بودن تنها شغل تمام‌وقتی است که نه بازنشستگی دارد نه حقوق و سنوات مادی!
قابل ذکر است؛ اینگونه قتل‌های هولناک تنها در گیلان اتفاق نمی‌افتد اما در گیلان با وجود فرهنگ حاکم بر این دیار و همچنین تعدد رسانه‌ها، اینگونه اخبار بسیار مورد توجه و انتشار قرار می‌گیرد، در حالیکه مسئله سرعت در انتشار اینگونه اخبار تلخ نیست بلکه باید علاوه‌بر واکاوی و انتشار ابعاد ماجرا، راهکار عملی به دور از شعار ارائه داد تا دیگر نه تنها در گیلان بلکه در هیچ جایی زن‌کُشی تیتر یک رسانه‌ها نشود.
امید است قتل رومینا یا این دختر جوان در گیلان، فقط به یک موج سواری اینستاگرامی، یا به اظهار تاسف چند دقیقه‌ای در برخی جلسات و مصاحبه‌ها ختم نشود بلکه با تصویب قوانین سخت‌گیرانه جایگاه واقعی زن برای عده‌ای یادآوری و محرز شود. زیرا اینگونه وقایع تلخ فقط به دلیل فقر فرهنگی یا مشکلات خانوادگی نیست قطعا اگر حمایت‌های قانونی سختگیرانه بود، کمتر شاهد اینگونه اتفاقات ناگوار می‌بودیم.
باید منتظر ماند و دید آیا این دو قتل اخیر دختران جوان مانند قتل دو زن دیگر که اوایل سال‌جاری در گیلان کشف و رسانه‌ای شد، با گذر زمان از یاد می‌رود؟ آیا این قتل‌های هولناک می‌تواند تحولی در قوانین حمایت از زنان و کودکان ایجاد کند؟ آیا حقوق برابر زنان با مردان در حد رویا باقی خواهد ماند؟ آیا وقوع قتل‌های خانوادگی ارتباطی یا با قوانین این حوزه دارد؟

Share