یک منجم مطرح کرد:

افراد با تلسکوپ غیر ایمن خورشیدگرفتگی فردا را رصد نکنند!

یک منجم گفت: افرادی که تلسکوپ یا دوربین دوچشمی دارند هرگز برای نگاه کردن به خورشید یا رصد خورشیدگرفتگی وسوسه نشوند و حتما از تلسکوپ های ایمن و عینک های خورشیدی مخصوص استفاده کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از ایسنا، یک منجم گفت: افرادی که تلسکوپ یا دوربین دوچشمی دارند هرگز برای نگاه کردن به خورشید یا رصد خورشیدگرفتگی وسوسه نشوند و حتما از تلسکوپ های ایمن و عینک های خورشیدی مخصوص استفاده کنند.

هادی بابایی با اشاره به ویژگی های خورشیدگرفتگی اول تیرماه ۹۹، اظهار کرد: خورشیدگرفتگی زمانی رخ می دهد که کره ماه از جلوی خورشید رد شود و سایه کره ماه به روی زمین بیفتد.

وی افزود: افرادی که دقیقا زیر تمام سایه ماه قرار داشته باشند می توانند شاهد خورشیدگرفتگی کامل باشند و افرادی که در نیم سایه ماه قرار دارند، خورشیدگرفتگی را به صورت جزئی می بینند.

کارشناس انجمن نجوم ثاقب گیلان، خورشیدگرفتگی را به سه نوع جزئی، کامل و کامل از نوع حلقه ای تقسیم کرد و گفت: در کسوف های جزئی بین یک تا ۹۹ درصد سطح خورشید می تواند توسط ماه پوشیده شود، اما در کسوف های کامل کره ماه صد درصد خورشید را می پوشاند و می توان تاج خورشیدی را هم دید.

بابایی، با بیان اینکه در کسوف های کامل از نوع حلقه ای کره ماه نمی تواند کل سطح خورشید را بپوشاند، تصریح کرد: در این شرایطی یک حلقه نورانی دور تا دور ماه باقی می ماند.

وی با اشاره به چرخ ماه به دور زمین در یک مدار بیضوی شکل، یادآور شد: این مدار بیضوی باعث می شود  در بعضی از روزها کره ماه به زمین نزدیک تر باشد و مقداری بزرگتر در آسمان دیده شود و در بعضی از روزها از زمین فاصله بیشتری می گیرد و ما آن را کوچک تر می بینیم.

این کارشناس نجوم، با بیان اینکه در کسوف یکشنبه، اول تیرماه کره ماه در فاصله نسبتا دورتری از کره زمین قرار دارد، خاطرنشان کرد: در این شرایط ماه کوچک تر به نظر می رسد و نمی تواند کل سطح خورشید را بپوشاند و لذا کسوف از نوع حلقه ای اتفاق می افتد.

وی خورشیدگرفتگی پیش رو را در اکثر نقاط به صورت جزئی دانست و اضافه کرد: شهرهای معدودی در دنیا هستند که شانس دیدن این گرفت را به صورت کامل و حلقه ای دارند.

بابایی، وضعیت خورشیدگرفتگی در ایران را نیز به صورت جزئی دانست و متذکر شد: درصد گرفت خورشید در شهرهای مختلف ایران بین ۳۰ تا ۹۷ درصد است. در واقع نوار مرکزی خورشیدگرفتگی از نزدیکی مرز ایران در آبهای دریای عمان عبور می کند و شهر پسابندر در استان سیستان و بلوچستان نزدیک ترین شهر ما به این نوار مرکزی خواهد بود و لذا ساکنین این شهر کسوف جزئی با ۹۷ درصد گرفت را شاهد خواهند بود.

این کارشناس نجوم، با بیان اینکه شهر بازرگان در استان آذربایجان غربی شاهد گرفت ۳۰ درصدی خورشید، یعنی کمترین درصد گرفت در ایران خواهد بود، گفت: شهر رشت کسوف اول تیرماه را با گرفت ۴۳ درصدی می بیند لذا شروع خورشیدگرفتگی در رشت ساعت ۰۹:۰۸ خواهد بود و در ساعت ۱۰:۱۶ به بیشترین گرفت خودش می رسد. خورشیدگرفتگی در رشت در نهایت ساعت ۱۱:۳۳ تمام می شود.

وی شانس مشاهده یک کسوف کلی در ایران را مصادف با ۳۰ اسفندماه سال ۱۴۱۲ دانست و اظهار کرد: علاقمندان به رصد یک کسوف کلی از نوع حلقه ای در آسمان ایران باید تا سال ۱۴۷۲ منتظر بمانند.

بابایی، همچنین نسبت به رصد خورشیدگرفتگی با ابزار نامناسب هشدار داد و خاطرنشان کرد: اگر بخواهید با تلسکوپی که ایمن نیست و یا فیلتر مناسب را ندارد به کسوف نگاه کنید، مطمئنا در کمتر از چند ثانیه بینایی خود را از دست می دهید.

این کارشناس نجوم یادآور شد: افرادی که تلسکوپ یا دوربین دوچشمی دارند هرگز برای نگاه کردن به خورشید یا رصد خورشیدگرفتگی وسوسه نشوند و حتما از تلسکوپ های ایمن و عینک های خورشیدی مخصوص استفاده کنند تا به راحتی خورشید را ببینند و یک رصد خوب داشته باشند.

 انجمن نجوم ثاقب استان گیلان ویژه برنامه رصد خورشیدگرفتگی را به صورت رایگان و با استفاده از تجهیزات ایمن در بوستان ملت رشت برگزار می کند.

Share