خبر مهم مدیرعامل آبفای گیلان؛

افت فشار و قطعی آب شرب در گیلان | تصفیه‌خانه سنگر وارد مدار می‌شود

حسینی در خصوص زمان اجرای عملیات اصلی اتصال تصفیه‌خانه سنگر به شرق گیلان گفت: از ساعت یک بامداد دوشنبه ۲۶ خرداد این عملیات آغاز و در هفت صبح روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد پایان می‌یابد.

اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا محسن حسینی مدیرعامل آب و فاضلاب گیلان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تصفیه خانه بزرگ آب گیلان در سال ۷۸ وارد مدار بهره برداری شد، افزود: تصفیه خانه سنگر نیز از سال ۹۳ عملیات اجرایی آن توسط بخش خصوصی آغاز شد و در تیرماه سال جاری به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این تصفیه خانه، اتفاق بزرگی برای مردم گیلان رخ می‌دهد، افزود: تصفیه خانه بزرگ گیلان آب شهرهای مرکزی و شرق نزدیک را تامین می کند و ۶ شهرستان استان از آب این تصفیه خانه برخوردارند و با احداث فاز دوم ۳ هزار لیتر بر ثانیه به ظرفیت تصفیه آب استان اضافه خواهد شد و مرحله به مرحله از تیرماه وارد مدار بهره برداری می شوند و تا پایان شهریور ماه تمام ۳ هزار لیتر بر ثانیه وارد مدار می شود و باعت خواهد شد که شهرهای لاهیجان، لنگرود، سیاهکل، آستانه‌اشرفیه، بندر کیاشهر، رودبنه، شلمان، اطاقور، کومله، رشت، خمام و انزلی تا سال ۱۴۲۵ از آب مطمئن برخوردار شوند.

حسینی تصریح کرد: طی این سالها تعدادی شهر دیگر اضافه می شوند. پیمانکار آبرسانی به خشکبیجار در حال اجرای پروژه است و لشت نشا و کوچصفهان نیز در دستور کار است و روستاهای در کنار خط انتقال نیز از آب این تصفیه خانه بهره مند می شوند.

مدیرعامل آبفای گیلان یادآور شد: تا سال ۱۴۲۵ برابر با ۲ میلیون و یکصد هزار نفر از جمعیت شهری و روستایی گیلان از آب این تصفیه خانه بهره می برند.

حسینی با بیان اینکه ظرفیت آب تصفیه شده گیلان به ۶ هزار لیتر بر ثانیه می رسد، تصریح کرد: عملیات اجرایی اتصال و وارد مدارشدن آب شرب تصفیه‌خانه سنگر ۳۰ ساعت به طول می‌انجامد که حدود ۱۷ ساعت، مشترکین با افت فشار و یا قطعی آب مواجه هستند.

وی در خصوص زمان اجرای عملیات اصلی اتصال تصفیه‌خانه سنگر به شرق گیلان گفت: از ساعت یک بامداد دوشنبه ۲۶ خرداد این عملیات آغاز و در هفت صبح روز سه‌شنبه ۲۷ خرداد پایان می‌یابد اما تمهیداتی اندیشیده شده تا با کمترین میزان افت فشار و قطعی آب مواجه شویم. 

حسینی با بیان اینکه همه چاه‌های آب در شرق گیلان وارد مدار می‌شوند تا در زمان اجرای عملیات با خالی بودن آب در مدار مواجه نشویم، گفت: لازم است مردم در مدت‌ زمان اجرای عملیات، با صرفه جویی مصرف آب را مدیریت کنند و کمک کنند تا شبکه آب شهری با کمترین مشکل و افت فشار مواجه شود و البته این بدان معنا نیست که تمام ۱۷ ساعت آب قطع باشد.

مدیرعامل شرکت آبفای گیلان با بیان اینکه بعد از وارد مدار شدن تصفیه‌خانه سنگر بسیاری از مشکلات در خصوص کمبود آب شرب یا قطعی تا حد زیادی حل خواهد شد، تصریح کرد: مردم و مشترکین آبفا، بزرگ‌ترین ذی‌نفعان شرکت آبفای گیلان هستند و ضروری بود که در جریان این اقدام قرار بگیرند و لازم است با مشارکت همه مشترکین این عملیات اتصال انجام‌ شود و از مردم می‌خواهیم که صرفا برای مصارف ضروری آب استفاده کنند.

حسینی با بیان اینکه تعدادی از تانکرهای آب در روز اجرای عملیات در شهرها مستقر می‌شوند، افزود: از استانهای همجوار نیز تانکرهای آب فراخوانده شده‎اند و تعدادی  آب‌های بسته‌بندی نیز در نظر گرفته‌شده که در صورت نیاز، بین مردم مناطقی که در آن ساعات با مشکل آب شرب مواجه شوند، توزیع می‌شود تا تبعات این عملیات اجرایی به حداقل خود برسد.

وی با بیان اینکه امسال با تابستان گرمی مواجه هستیم و علاوه بر افزایش دما در تابستان امسال، با کرونا نیز مواجه هستیم، اظهار کرد: درخواست ما از شهروندان، مدیریت مصرف آب توسط خانواده‌ها است، گیلان اگرچه یک استان پربارش است اما آب یک ثروت ملی است.

حسینی با بیان اینکه سیاهکل، آستانه اشرفیه، بندرکیاشهر، لاهیجان، رودبنه، شلمان، اطاقور، لنگرود و کومله بیشترین تاثیر را می پذیرند، افزود: این عملیات بر خمام، رشت و انزلی نیز اثرگذار خواهد بود.

حسینی با بیان اینکه مردم نیز می‌توانند تا قبل از آغاز اجرای عملیات نسبت به ذخیره‌سازی آب اقدام کنند، خاطرنشان کرد: البته مردم می توانند صرفاً برای زمان اعلام‌ شده برای اجرای عملیات مدیریت مصرف و ذخیره‌سازی داشته باشند.

وی با بیان اینکه تصفیه‌ خانه سنگر یکی از پیشرفته‌ترین تصفیه‌ خانه‌ها در کل کشور است، تصریح کرد: ارزش پروژه مطابق با برآورد سال ۱۳۹۲ برابر با ۱۶۸ میلیارد تومان است.

Share