فرماندار لنگرود در گفتگو با دیارمیرزا خبر داد؛

احیای تالاب کیاکلایه لنگرود در ۶ فاز | حل معضل سیلاب و آبگرفتگی شهری

شفقی از احیای این تالاب در ۶ فاز خبر داد و گفت: به جهت غنی بودن تالاب، این پروژه بدون تخصیص اعتبارات دولتی و با مشارکت بخش خصوصی انجام میگیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا سیروس شفقی در حاشیه بازدید از تالاب کیاکلایه لنگرود در گفتگو با دیارمیرزا با بیان اینکه آب بندان ها در سطح گیلان یکی از منابع ذخیره و تامین آب کشاورزی از دیرباز بوده است، افزود: تالاب کیاگلایه لنگرود یکی از زیبایی‌های منحصر به فرد لنگرود است.

فرماندار لنگرود با اشاره به تخریب و تجاوز به این تالاب در گذشته اظهار کرد: در راستای بهره برداری مناسب از این نعمت خدادادی مشاور پروژه مطالعاتی در زمینه بازسازی و احیای تالاب کیاکلایه انجام داده است.

وی از احیای این تالاب در ۶ فاز خبر داد و گفت: به جهت غنی بودن تالاب، این پروژه بدون تخصیص اعتبارات دولتی و با مشارکت بخش خصوصی انجام میگیرد.

شفقی در ادامه با دیارمیرزا گفت: چنانچه بتوانیم فاز اول پروژه را به اجرا برسانیم به حدود ۴۵۰ هکتار از شالیزارهای لنگرود در مواقع بحرانی آبرسانی میشود.

فرماندار لنگرود با بیان اینکه در انتهای آبخور شبکه سد سفیدرود هستیم، یادآور شد: در صورت احیای آب بندان ها کمک مناسبی به کشاورزان می شود.

وی با بیان اینکه تالاب کیاکلایه با وضع موجود ۱۸۰ هکتار ذخیره آبی دارد، افزود: با احیا و بازسازی آن ظرفیت آب ذخیره شده به ۳۰۰ هزارمترمکعب افزایش می یابد و با پمپاژ آب به داخل کانال نگرانی کشاورزان پایین دست در زمینه آب از بین خواهد رفت.

شفقی سیلاب و آبگرفتگی شهری را یکی از مشکلات لنگرود عنوان کرد و گفت: علاوه بر احیای اکوسیستم منطقه مشکل ابگرفتگی محدوده مسکن مهر نیز مهار می شود.

وی رونق جاذبه های توریستی و جلوگیری از تخریب محیط زیست را از دیگر ثمرات این پروژه عنوان کرد‌.

Share