منطقه آزاد انزلی شاهراه اقتصادی و استراتژیک کریدور بین‌المللی شمال–جنوب است

ابراهیم جمیلی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند، با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی شاهراه اقتصادی و استراتژیک کریدور بین‌المللی شمال–جنوب است، تصریح کرد: یکی از بهترین تصمیمات ایجاد مناطق آزاد، تاسیس منطقه آزاد انزلی بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا ابراهیم جمیلی رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند، با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی شاهراه اقتصادی و استراتژیک کریدور بین‌المللی شمال–جنوب است، تصریح کرد: یکی از بهترین تصمیمات ایجاد مناطق آزاد ،تاسیس منطقه آزاد انزلی بود.

وی با تاکید بر اینکه حلقه مفقوده تجارت کریدور شمال–جنوب نبود زیرساخت‌های کامل در منطقه آزادانزلی است و یکی از اولویت‌های دولت در شرایط تحریمی و در شرایطی که فشارهای غرب و امریکا به سمت اقتصاد ایران نشانه گرفته شده است توسعه و تکمیل زیرساخت‌های منطقه آزادانزلی از جمله سرعت در ساخت راه‌آهن رشت بندرکاسپین است تصریح کرد: تصویب منطقه آزاد انزلی شاید یکی از بهترین تصمیماتی بود که در آن زمان گرفته شد و توانستند بخشی از گیلان در انزلی را به منطقه آزاد تبدیل کنند بنابراین منطقه آزادانزلی می‌تواند هم در اقتصاد کشور و هم در تداوم کریدور شمال–جنوب نقش بسیار پراهمیتی داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند با تاکید بر اینکه هم‌اکنون رقبای تجاری ایران به دنبال راه‌های جایگزین هستند و تقویت زیرساخت‌های منطقه آزادانزلی در میان این رقابت حایز اهمیت و اولویت است به اهمیت زیرساخت‌ها در تنها منطقه آزاد تجاری–صنعتی شمال کشور در بندر انزلی اشاره و اضافه کرد: بندرکاسپین منطقه آزادانزلی باید در رقابت شبکه حمل و نقل جهانی با زیرساخت‌ به لحاظ موقعیت استثنایی که دارد حرف اول و آخر تجارت بین‌المللی را زده باشد لذا در همه ابعاد تلاش ما در این منطقه می‌باید چندین برابر شده و با توجه به نقش و جایگاه بندرانزلی و بندرکاسپین در میان سایر بنادر کشور و مناطق آزادی که وجود دارند و از طرفی هم توانسته است بیشترین اعتماد بخش خصوصی را جذب کند و از پشتیبانی بخش خصوصی نیز برخوردار است سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم.

ابراهیم جمیلی با ابراز خرسندی مبنی بر اینکه در اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه و سایر اتاق‌های مشترک، منطقه آزادانزلی دارای وجهه و کارکرد خوبی است و این کارنامه از امتیازات ویژه منطقه آزادانزلی است خاطرنشان کرد: به عقیده من شرایط به‌گونه‌ای است که همه باید دست در دست هم بدهند تا نگذارند اهمیت منطقه آزادانزلی نسبت به سایر رقبا کمتر دیده شود.

 وی با تاکید بر اینکه با شکل‌گیری کریدور شمال–جنوب که به سهم خودمان در اتاق ایران و هند و دعوت از تجار و کسانی که در بحث بازرگانی با ایران فعالیت اقتصادی مشترک دارند و تمایل دارند پایگاهی را در منطقه آزاد انزلی ایجاد کنند راهنمایی و همراهی خواهیم کرد با اشاره به نقش بندر چابهار که یکی از مسیرهای تجارت با کریدور شمال–جنوب است یادآور شد: بندر چابهار برای هندی‌ها ارزش استراتژیک بالایی دارد چرا که بهترین راه دسترسی این کشور به بازار افغانستان و کشورهای حوزه CIS است، هم‌اکنون بازار پرجمعیت و پر مصرف هند برای تجار ایرانی فرصت بسیار مناسبی است که با اقدامات صورت گرفته در دسترس آنها قرار دارد خوشبختانه علی‌رغم فشارهای مستقیم آمریکا بر شرکای تجاری ایران، هند از کشورهایی است که مبادلات تجاری خود را با ایران حفظ کرده است.
به گفته این فعال اقتصادی، هند هم‌اکنون در بندر چابهار در حال سرمایه‌گذاری است و بندر چابهار حلقه‌های مفقوده‌ای دارد که به خط سراسری راه‌آهن اتصال ندارد و اتصال راه‌آهن قزوین رشت بخشی از این حلقه مفقوده را مرتفع کرده است اما زمانی این راه‌آهن و حلقه مفقوده در مسیر کریدور بین‌المللی شمال–جنوب اهمیت می‌یابد که به منطقه آزادانزلی متصل گردد لذا پیشنهاد ما به وزارت راه و شهرسازی اولویت قرار دادن تکمیل راه‌آهن رشت–انزلی می‌باشد.

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و هند با اعتقاد بر اینکه منطقه آزاد انزلی شاهراه اقتصادی و استراتژیک کریدور بین‌المللی شمال – جنوب است در خاتمه افزود: تکمیل این کریدور بین‌المللی می‌تواند کالاهای صادراتی و وارداتی از طریق بندرکاسپین منطقه آزادانزلی و بندر چابهار به هند و بالعکس را فعال، پررونق، اقتصادی و استراتژیک کند.

Share