رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه:

۷۰ درصد صادرات ایران به روسیه از گیلان انجام می‌شود | پایانه مرزی آستارا سکوی اصلی تجارت کشور است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه از فعالیت مستمر پایانه مرزی آستارا در زمان بحران شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: ۷۰ درصد صادرات ایران به روسیه از گیلان انجام می‌شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا به نقل از تسنیم، هادی تیزهوش‌تابان امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پایانه مرزی آستارا سکوی اصلی تجارت کشورمان محسوب می‌شود از فعالیت مستمر این پایانه در زمان شیوع ویروس کرونا سخن گفت و اظهار داشت: در حال حاضر ۷۰ درصد صادرات ایران به روسیه از طریق استان گیلان انجام می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه پایانه مرزی آستارا را سکوی اصلی تجارت کشورمان تلقی کرد و با تأکید بر اینکه استان گیلان محور تجارت ایران و روسیه است ابراز داشت: پایانه مرزی آستارا در استان گیلان به عنوان مهم‌ترین پایانه مرزی کشور به لحاظ موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و ژئوپولتیکی محسوب می‌شود.

تیزهوش‌تابان بحران جهانی شیوع کرونا و به حالت تعلیق درآمدن مرز بسیاری از کشورها را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در این میان معدودی از مرزها فعال بودند و مرز زمینی آستارا یکی از آن‌ها محسوب می‌شود به طوری‌که در تمام این مدت همچنان درب خود را به روی بازرگانان و بخش اقتصاد کشور باز نگهداشته است.

وی با بیان اینکه پایانه مرزی آستارا یکی از سکوهای اصلی تجارت کشور در دو ماه اخیر شناخته می‌شود خاطرنشان کرد: روسیه و آذربایجان از جمله کشورهایی هستند که بیشترین صادرات گیلان به این دو کشور انجام می‌شود و سطح روابط اقتصادی و سیاسی کشورمان با جمهوری آذربایجان در حد بسیار بالایی قرار دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان در مورد اهمیت بالای مرز آستارا و اقدامات انجام شده در این زمینه افزود: اتاق گیلان با آگاهی از اهمیت این مرز زمینی که مرکز ثقل تجارت استان‌های شمالی کشور نیز شمرده می‌شود در غالب پویش نفس و با مشارکت فعالان بخش خصوصی نسبت به ضد عفونی کردن پایانه اقدام کرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه این عمل موجب ایجاد اطمینان خاطر از سلامت کامیون‌های در حال ترانزیت برای کشور مقابل شده و زمینه ادامه چرخه اقتصادی و تجارت را در مرز زمینی ایران در آستارا فراهم می‌کند گفت: گیلان در حقیقت نبض تجارت کشورمان با روسیه شناخته می‌شود و این از اهمیت استان حکایت دارد.

تیزهوش‌تابان فعال بودن تجارت ایران با جمهوری آذربایجان از طریق گیلان را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: با همکاری همه دستگاه‌های اجرایی و با حمایت استاندار گیلان و تیم اقتصادی آن از ابتدای فروردین ۹۹ برای باز ماندن تجارت در مرز آستارا که نقش گمرک، پایانه، استاندارد و قرنطینه در آن ملموس است تلاش کردیم.

وی یکی از دلایل اهمیت مرز ایران و جمهوری آذربایجان در شهرستان آستارا را وجود پایانه مرزی و حمل و نقل زمینی، ریلی و کشتیرانی تلقی کرد و گفت: بر اساس آمارهای دریافتی از مراجع رسمی در مدت مدت دو ماه گذشته با شیوع ویروس کرونا در کشور و تشدید آن در گیلان این مرز در کشور همچنان فعالیت داشته است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان فعال بودن پایانه مرزی آستارا در زمان بحران شیوع کرونا را ناشی از اهمیت اقتصادی این مرز برای دو کشور به لحاظ صادرات و واردات خواند و افزود: از تمام کسانی که با انجام کار تیمی مشترک و مستمر برای پایدار ماندن این مرز در این مدت تلاش کردند قدردانی می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه ویروس کرونا با وجود تمام نگرانی‌هایی که برای جهان داشت نشان داد اتحاد و داشتن برنامه، نظم و تغییر رفتارها موجب موفقیت می‌شود عنوان کرد: در گیلان با آن که این استان در ابتدای شیوع ویروس دومین منطقه درگیر کشور شناخته شد اما اقداماتش در حوزه تجارت بسیار خوب بود.

تیزهوش‌تابان از عدم صادرات و واردات برخی کالاها بین کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به علت خطرپذیری تحریم سخن گفت و خاطرنشان کرد:   محدودیت‌هایی بین کشورها وضع شد اما برای کشور ما که عمده وارد‌ کننده غلات و آرد از این کشورها هستیم محدودیتی ایجاد نشد و تنها در یک سری کالاهای دیگر محدودیت ایجاد کردند.

وی حل و فصل بسیاری از مشکلات حوزه تجارت با کشورهای اتحادیه اوراسیا از طریق کمیسیون همکاری‌های اقتصادی را متذکر شد و تصریح کرد: امیدواریم با بررسی‌هایی که در دست اقدام است و پس از تسهیل تجارت از سوی دولت و توجه به تجارت به ویژه با اتحادیه اوراسیا بتوانیم تجارت پایداری را در میان این کشورها دنبال کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ظرفیت‌های اقتصادی گیلان در منطقه آزاد انزلی به عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های اقتصادی کشور را برشمرد و گفت: بندرگاه انزلی قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین بندر ایران و بندر آستارا با داشتن نخستین بندر خصوصی ایران و پنجمین بندر فعال ترانزیتی شمال کشور از جمله مزیت‌های گیلان هستند.

تیزهوش‌تابان شهرستان آستارا را به عنوان مهم‌ترین پل ارتباطی و راهبردی میان ایران و جمهوری آذربایجان، دروازه ورود به منطقه قفقاز  و دروازه طلایی ورود به اروپا دانست و تصریح کرد: این منطقه با داشتن بزرگ‌ترین صادرات چمدانی و سومین مرز فعال کشور به عنوان یکی از نبض‌های اصلی اقتصاد ایران در شمال کشور شناخته می‌شود.

وی نقش استان گیلان را در این میان به عنوان استان معین صادرات انواع کالا به روسیه و جمهوری آذربایجان بسیار بااهمیت اعلام کرد و اظهار داشت: گیلان با وجود مرزهای دریایی، زمینی و سه شامل بندر انزلی، کاسپین و آستارا با حجم تبادلات ۲۰ میلیون تن کالا در سال نقش مهمی در توسعه صادرات و واردات کالا داشته و دارد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گیلان با تأکید بر اینکه اقتصاد دنیا به ویژه در اثر شیوع ویروس کرونا شرایط خوبی را دنبال نمی‌کند تصریح کرد: ایران با آشنایی که در چند دهه گذشته از موانع تجارت و بازرگانی کسب کرده و با ظرفیت‌های فراوان اقتصادی، صنعتی و بازرگانی می‌تواند با کمترین آسیب از این بحران عبور کند

Share